Annonce
Helsingør

Øv! Salgsplakater spolerer kunstværk

En stor del af kunstværket på bygningen er blokeret af salgsannoncer. Det er faldet flere for brystet. Foto: Lars Johannessen.

Det er faldet flere for brystet, at Danbolig har blokeret en del af et populært kunstværk på en bygningsmur i Helsingør city med to meter høje salgsplakater.

Annonce

Helsingør: - Vi vil jo gerne gøre salgsprojektet så synligt for omverdenen som muligt, siger erhvervsmægler Michael Theilmann om de store plakater, Danbolig Erhverv har sat op foran murmaleriet på hjørnet af Jernbanevej og Ankerbakken i Helsingør centrum.

Værket hedder "Livet i Øresund" og er udført af kunstnerne Ericailcane fra Italien og Bastardilla fra Colombia i 2014.

Erhvervsmægleren agerer på vegne af bygningens ejere, boet efter Inges Ost. De er i sagens natur interesseret i at få markedsført salgsprojektet vidt og bredt, og Theilmann mener, at de store salgsplakater tjener formålet optimalt.

- Og i og med at folk reagerer, må man da også konstatere, at plakaterne er blevet set, siger han med et glimt i øjet.

Annonce

Vil ikke såre nogen

HD: - Gjorde I jer ikke nogen tanker om, at plakaterne kunne vække modstand, da I satte dem op foran kunstværket?

- Jo, men vi var jo også bekendt med, at tidshorisonten for værket var begrænset, svarer Michael Theilmann.

Han vil tage en intern drøftelse om sagen og vil ikke afvise, at man måske kan finde frem til en anden løsning med ejerne, som ikke går ud over kunstværket. Uden dog at give nogen garantier.

- Der er jo allerede brugt en del penge på materialet. Vi ønsker imidlertid ikke at såre folks følelser eller at negligere et kunstværk, så vi får se, hvad vi finder frem til, siger Michael Theilmann.

Annonce

"Hjerteløst"

Kunstkoordinator ved Helsingør Kommune Elisabetta Saiu begræder spoleringen af kunstværket, som hun betegner det.

- Jeg ved, at vi kun har fået lov til at bruge muren til værket i fem år, og at den periode nu er overskredet med to år, men alligevel - det er efter min mening lidt hjerteløst. Kunne man ikke have ventet eller i det mindste have sat salgsprospekterne oppe i vinduerne, eller måske op på taget i stedet? Værket er trods skabt af internationalt anerkendte kunstnere og er elsket af mange, siger Elisabetta Saiu.

Helsingør Dagblad vender tilbage til sagen, når der er nyt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Miss Coffee er kommet på hjul

Annonce