Annonce
Øresund

4 ud af 10 siger ja og 4 ud af 10 siger nej: Fast HH-forbindelse splitter Helsingør

Helsingør Helsingborg. Foto: Lars Johannessen.
Næsten 37 procent synes, at det er en god idé med en fast HH-forbindelse, mens lidt flere – næsten 38 procent – ikke bryder sig om idéen.
Annonce

HOLDET: Torsdag blev en længe ventet strategisk analyse om en fast forbindelse præsenteret efter tre års arbejde. Den indledende analyse viste, at en vejforbindelse mellem Helsingør og Helsingborg ville give et samfundsøkonomisk overskud, mens en kombination af en vej- og baneforbindelse ville give et underskud, hvis den blev finansieret på den måde, som det blev præsenteret.

Selvom diskussionen om en HH-forbindelse har eksisteret i mange år, er den nu mere konkret end nogensinde. Og diskussionen deler Helsingør Dagblads Holdet næsten midt over. 36,8 procent synes, at en fast tunnelforbindelse er en god idé, mens 37,9 procent synes det stik modsatte. Næsten hver fjerde – 24,7 procent – er stadig i tvivl.

Annonce

Danmark bliver en motorvej

Flere af skeptikerne peger på, at en fast HH-forbindelse vil gøre Danmark til en gennemkørselsmotorvej, som forbinder det nordlige Europa med det sydlige gennem først Storebæltsbroen og senere Femernforbindelsen. For eksempel skriver Holdet-medlem Sanne Johansson:

”Det må være rigeligt med en fast forbindelse mellem Sverige og Danmark - Øresundsbroen. Med fast forbindelse over Storebælt ender Danmark jo med blot at være en motorvej i Europa.”


Den faste forbindelse vil være med til at bidrage positivt til miljøet i indre by og gøre Helsingør til en endnu mere attraktiv by at bo og leve i

Estrid Dyekær


Netop sammenhængen i Europa er en af årsagerne til, at det Europæiske Interreg ønsker at medfinansiere op mod halvdelen af HH-forbindelsen. Helsingørs konservative borgmester Benedikte Kiær afviste dog fredag frygten for, at Helsingør vil lide under en fast HH-forbindelse.

Annonce

Væk med den tunge trafik

I den mere positive ende er der dem, der peger på, at det bliver godt for Helsingør by, at den tunge lastbiltrafik bliver fjernet fra centrum.

”Det vil være skønt at slippe for den tunge transittrafik, og det er min overbevisning at samhørigheden og samhandlen vil styrkes. Det vil være godt for både kultur- og bylivet,” skriver Holdet-medlem Ole Traulsen for eksempel.

Generelt mener Holdet også, at hvis HH-forbindelsen skal gennemføres, skal det være både en vej- og banetunnel.

”Den faste forbindelse vil være med til at bidrage positivt til miljøet i indre by og gøre Helsingør til en endnu mere attraktiv by at bo og leve i. De fleste faste forbindelser har mødt voldsom modstand før de blev opført, men når de står der benyttes og værdsættes de mere end nogen havde forudset,” skriver Estrid Dyekær.

Annonce

Mest læste

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Travlhed før genåbning: - Vi undersøger, om vi må lukke kunderne ind ad bagdøren

Annonce