Helsingør

Adoption af et æsel og at svømme sammen med stingrays

Amalie og Villads nyder strandlivet.

Amalie Pociot, 11, skriver sin sidste beretning fra "Freedom" af Hornbæk, før sejlbåden bliver sat på et fragtskib og sejlet tilbage over Atlanten mod Europa.

Annonce

Freedom: Sidste stop på Guadeloupe var Deshaies, og der var der faktisk ikke så meget, så vi blev der ikke så lang tid. Men så kom vi til en ankerbugt på Antigua, som hed English Harbour. Det var en rigtig flot bugt. Der var både strand, store både og klart vand. Om aftenen stod vi tit og fiskede ude på dækket sammen med Vixen. En af aftenerne fik Villads bid af en lille fisk, som vi fik hevet op, men vi smed derud igen. Senere på aftenen råbte Albert "Der er bid!". Vi løb alle der op og lyste i vandet, og lige da vi lyste ned, så vi en haj på næsten en meter dykke ned mod bunden. Vi stod og kæmpede med den i lang tid, indtil linen ikke kunne holde mere, og så knækkede den. Og hajen tog Alberts blink med. Det var både ærgerligt, at linen knækkede, men også godt!

En af dagene tog vi ind til stranden på sup-boards og i gummibåd. Vi legede meget, inden vi fandt på den geniale ide at binde et sup-board fast til gummibåden mens den sejlede. Så vi fire børn sad oppe på sup-boardet mens den sejlede rigtig hurtigt. Vi hyggede os allesammen rigtig meget med det. En ad dagene skulle vi også op og handle. Der lå et supermarked ikke så langt fra båden, men det var rigtig dyrt, og vi havde hørt der lå et andet supermarked lidt længere nede i byen, så der besluttede vi os, sammen med Vixen, at gå ned. Der var 2 km derned, og da vi kom var det supermarked både mindre og dyrere! Så det var faktisk bare dårligere. Så vi gik tilbage til det normale supermarked igen for at købe mad der.

Jolly Harbour

Næste sted vi kom hen hed Jolly Harbour.

Der var rigtig hyggeligt, og der var også meget man kunne lave! Der var både tennis, pool og en rigtig flot strand! En ad dagene lejede vi en bil i to dage, hvor vi kørte rundt og så en masse sjove og flotte ting. Det første sted vi kom hen var en æsel farm, som jeg syntes var så hyggelig at jeg ikke gad væk derfra igen. Vi kom ind i en stor fold, hvor æslerne bare stod og dovnede. Men det viste sig, at de ikke kun havde æsler, de havde nemlig også hunde og katte. Et af æslerne, July, syntes jeg var rigtig sød, og jeg havde hørt at man kunne adoptere et æsel. Altså ikke sådan at få den med hjem, men at give penge til farmen, så æslerne hele tiden kan få mad og sådan noget. Så jeg adopterede July. Næste sted på turen var Devils Bridge. Det var en klippe, hvor alt det nedenunder var blevet taget af vand der slog op mod klippen. Så det lignede rent faktisk en bro.

Efter Devils bridge, tog vi ud til det sted jeg glædede mig allermest til.

Svøming med Stingrays

At svømme med Stingrays, (det er en rokke med en lang spids hale som er giftig), men stingrays har absolut ingen grund til at stikke mennesker, så de gør det ikke. Da vi kom derud stod der en masse store bure med papegøjer i. Da jeg gik forbi en kakadue hørte jeg den sige "Hello". Jeg svarede hurtigt igen "Hello", og så sagde den det bare igen "Hello". Vi fik en lang god samtale hvor vi kun nævnte ordet “Hello”. Så var der også et bur hvor der skulle være leguaner i. Jeg kiggede og kiggede, men kunne ikke få øje på en eneste leguan. Det viste sig så at den var kravlet ud ad buret, og så så jeg den inde mellem nogle træer, og den kiggede bare åndssvagt på mig.

Så kom vi endelig til det tidspunkt, hvor vi skulle ud og svømme med stingrays. Vi blev sat i en lille båd, og på vejen derud fik vi fortalt at hunnerne kunne blive helt op til 2 meter lange, men hannerne kun 1 meter, og da vi kom derud måtte jeg altså give dem ret i, de var større end man havde forventet. Men det jeg var allermest imponeret over med det her sted var, at rokkerne var ikke indhegnet. De kom helt frivilligt, fordi der var mad. Rokkerne var meget nærgående. Og de fleste af dem svømmede helt op i hovederne på folk. Derude fodrede vi dem med små blæksprutter, og en af arbejderne puttede en ad blæksprutterne ned i en mands lomme, og han blev helt vildt forskrækket fordi rokken prøvede at komme ned i hans lomme. Til sidst da vi var på vej op igen, kom der en rigtig stor rokke op i hovedet på Villads, som bare klamrede sig fast. Villads blev meget forskrækket og prøvede at få den væk. En af arbejderne opdagede det og sagde "Stay away from him!", og den lyttede rent faktisk og svømmede væk.

Det store plask

Et par dage senere, ville vi sejle en tur tilbage til Guadelope, og deromkring.

Fordi vi gad ikke bare være i Jolly Harbour i 2 måneder. Vi sejlede lidt rundt på nogle af de steder vi allerede havde været, men som vi rigtig godt kunne lide. Nogle ad dagene var Villads gode ven, Malthe, og hans familie på besøg hjemme fra Danmark. De havde lejet en lejlighed på et stort hotel, og det lignede, på kortet, at det lå lige ved siden af havnen. Men der var nu alligevel 3 kilometer. For der var ikke en bro der gik midt over havnen.

Lidt senere ville vi faktisk sejle lidt videre, så de var så søde at leje en lejlighed der hvor vi var på vej hen. Det sted vi ville hen var til Deshaies igen, da vi skulle tilbage til Antigua. Så da vi havde lagt ankeret, og sikret os at det sad ordentlig fast, inviterede vi dem ombord, så vi kunne bade og snorkle. Lige pludselig så jeg et stort plask tæt på en af bådene. Jeg troede først at det var en dykker der lige var hoppet i vandet. Og så tænkte jeg “Det er da godt nok nogle underlige svømmefødder?”. De sad helt sammen og lignede en fiskehale, da det gik op for mig. Havfruer! Okay, selvfølgelig var det ikke en havfrue, for senere så jeg en rygfinne komme op ad vandet, og der var jeg helt sikker på, at det var en delfin. Så jeg sad bare og pegede på det sted jeg havde set den og sagde “Delfin!”. Vi var allesammen ret hurtigt i gummibåden, og sejlede derud hvor jeg havde set den. Selvfølgelig var delfinen rigtig legesyg, og kom hurtigt ud til gummibåden. Den var rigtig stor, kun en lille smule mindre end gummibåden - og den var virkelig tæt på os. Vi sejlede hen til båden igen for at hente et GoPro’et og de voksne ville også gerne ud og se den.

Påske ombord

Senere sad jeg i lang tid og kiggede på vores "Delfin-hval bog", og der fandt jeg ud af at det var en Bottle-nose Dolphin (På dansk: Flaskenæset delfin).

Efter det tog vi til en stor bugt der hed Falmouth på Antigua. På vejen ind så vi faktisk også en delfin der hurtigt kom op med ryggen, men så forsvandt den igen. Det var påske, mens vi lå i bugten, så vi tegnede på æg og lavede påske frokost, så vi kunne fejre påsken bare en lille smule. Bagefter sejlede vi hen til en bugt, hvor der lå et stort resort med en havn ude foran. Hvis vi lå i havnen, kunne vi nemlig bruge alle deres faciliteter. Ude foran (næsten lige ved indsejlingen til bugten) så vi en stor flok hvaler som lige kom op for at trække vejret.

På resortet var der selvfølgelig rigtig fedt, men der var mange måger som skræppede når man skulle sove, og det kan godt være ret irriterende. Men altså der var Hobie-Cats, kajakker og “vandcykler”, så mon ikke det går?

Herefter skulle vi til Jolly Harbour igen for at gøre båden klar til at blive fragtet over Atlanterhavet.