Annonce
Hornbæk

Amanda og Astrid er dybt frustrerede: - Os i de små byer har stadig ret til at kunne komme rundt

 Amanda Kolding Hannesson og Astrid Bæhr Rostgaard har nu over en time i skole hver vej, efter Hornbæk-bussens rute er lavet om. Foto: Charlotte de la Fuente
- Jeg forstår ikke, hvorfor de har ændret netop den rute, når de har kunnet se, hvor mange der brugte den. Der var endda en afgang fra Hornbæk, som var tilpasset til skoleeleverne, så vi kunne møde til tiden, siger Amanda Kolding Hannesson, som i dag bruger en time ekstra på transport efter den nye buskøreplan.

HORNBÆK: ”Giv os vores Hornbækbus tilbage”, lyder den klare opfordring i en Facebook-gruppe med knap 100 medlemmer oprettet af gymnasieeleven Amanda Kolding Hannesson.

Efter den nye buskøreplan trådte i kraft 12. december sidste år har hornbækkere, der går på Helsingør Gymnasium, haft en markant mere besværlig og lang tur til og fra skole, efter bus 347 er omlagt.

- Vi har prøvet at tilpasse os. Vi tager tidligere hjemmefra og forsøger at finde nye muligheder. Vi har prøvet at lave noget samkørsel i biler, men det er for dyrt i længden, siger Amanda Kolding Hannesson.

Annonce

En time hver eneste dag

Amanda Kolding Hannessons morgenrutine begynder 20 minutter tidligere end før 12. december. Nu skal hun gå til Hornbæk station for at tage lokalbanen.

Amanda Kolding Hannesson og veninden Astrid Bæhr Rostgaard, som også går på Helsingør Gymnasium, oplever, at Hornbækbanen er så overfyldt, at der ofte ingen siddepladser er samtidig med, at folk står som sild i en tønde. Ikke ideelt i en tid med meget coronasmitte, påpeger de.

Også de forskellige busser, der kører mellem gymnasiet og Helsingør station, har fået markant flere passagerer. Så mange, at de to elever ofte oplever, at buschaufførerne må lukke dørene og køre, uden at få alle ved gymnasiets stoppested med.

Amanda Kolding Hannesson og Astid Bæhr Rostgaard bruger cirka en time mere på transport dagligt. Nogle dage endda helt op til halvanden, alt efter om der er plads i busserne eller ej.

Annonce

Tabet af 347

Frustrationen over tabet af bus 347 har fået Amanda Kolding Hannesson til at oprette en underskriftindsamling for at få den gamle rute igen.

Os i de små byer har stadig ret til at kunne komme rundt. I Helsingør har de i forvejen en flere busser og det er nemmere for dem at cykle, fordi afstandene ikke er så lange. Vi betaler også mange penge for vores Ungdomskort, selvom vi får dårligere service

Astrid Bæhr Rostgaard, hornbækker og elev på Helsingør Gymnasium

111 personer har indtil videre skrevet under og er ifølge gymnasieeleven en blanding af elever, forældre og lærere. Desuden har de to elever haft en god dialog med vicerektor på Helsingør Gymnasium, Claus Corneliussen, som sympatiserer med de to unge kvinders sag:

- Helt grundlæggende har vi en del elever fra nordkysten, som er blevet hårdt ramt af omlægningen, siger vicerektoren og fortsætter:

- Det er problematisk, når elevernes skoletid betragtes som et fuldtidsarbejde med skolegang og lektier, og de samtidig måske har et fritidsjob og derudover venner, biografture og kærester og samtidig skal bruge så meget ekstratid på transport. Det er uhensigtsmæssigt.

Annonce

Centrum er vigtigst

Movia argumenterer med, at den nye buskøreplan tilgodeser flest muligt. Helsingør Dagblad ville gerne have forholdt trafikselskabet de to gymnasieelevers kritik i et mundtligt interview, men det har ikke været muligt. I stedet har Movia svaret skriftligt.


Ændringerne på linje 347 gør, at mange unge i Hornbæk ikke kan komme til deres uddannelsessteder til tiden. Hvordan hænger det sammen med, at flere skal få gavn af busserne?

”Linje 347 føres direkte til Helsingør af væsentligst to grunde: Passagererne kommer dermed til Helsingør centrum og får hurtigere forbindelse til toget. Den anden er, at linjen derved sikrer fortsat betjening på Esrumvej, der tidligere blev betjent med linje 353, der nu i stedet kører via Helsingør Gymnasium til Helsingør Station. Der er fortsat gode muligheder for at komme fra Hornbæk til gymnasiet med Hornbækbanen, der kører til Helsingør Station hver halve time, hvor der kan skiftes til 801A,” skriver Movia.


Hvordan hænger bus 347’s nye rute sammen med målsætningen om, at der skal køre ”flest busser i de områder, hvor der bor flest mennesker og hvor der er mange uddannelsessteder og arbejdspladser”?

”Målsætningen indfries ved den samlede busplan, hvor der også ændres på de øvrige linjer, skriver Movia og fortsætter:

"Det er rigtigt 347, der tidligere har kørt forbi gymnasiet, nu kører direkte til Helsingør Station. Det giver hurtigere og mere direkte adgang til Helsingør centrum og Kystbanen. Samtidig øges antallet af afgange på linjen betragteligt. Den gamle linje 347 havde kun 13 afgange på hverdage og tre om lørdagen. Med den nye linje 347 opnås timesdrift med 18 afgange om dagen alle ugens dage.”

Annonce

Giver ingen mening

Men den forklaring giver de to gymnasieelever ikke meget for.

- De siger, at busserne skal betjene flest muligt, men de siger også, at de nye busruter favoriserer uddannelsessteder og arbejdspladser. Det forstår jeg ikke noget af, for førhen kørte bus 347 forbi syv uddannelsessteder, nu kører den forbi tre. Og på grund af de ændrede tidspunkter kan mange ikke længere nå i skole, siger Amanda Kolding Hannesson.

- Det virker mærkeligt, at de lægger køreplanen om på den måde. Os i de små byer har stadig ret til at kunne komme rundt. I Helsingør har de i forvejen flere busser, og det er nemmere for dem at cykle, fordi afstandene ikke er så lange. Vi betaler også mange penge for vores Ungdomskort, selvom vi får dårligere service, supplerer Astrid Bæhr Rostgaard.

FAVORIT NR 3 Amanda Kolding Hannesson og Astrid Bæhr Rostgaard har nu over en time i skole, efter Hornbæk-bussens rute er lavet om HDA Foto: Charlotte de la Fuente
Annonce

Ungdomsliv i de små byer

Ønskesituationen for Amanda Kolding Hannesson og Astrid Bæhr Rostgaard er, at den gamle køreplan for bus 347 kommer igen – og at den bliver udvidet, så bussen også kører om aftenen. Det vil hjælpe de unge, der for eksempel har fritidsarbejde i Helsingør efter skole og derfor har langt hjem, når bussen ikke længere kører.

Vicerektor Claus Corneliussen er glad for, at de to elever har påtaget sig den store opgave med at få ændret busruten til noget, der tilgodeser de fleste:

- Jeg vil meget gerne hjælpe med det politiske led i denne sag og vi tager en snak og finder en løsning, hvor flest muligt får det bedst muligt. Ændringer kan være nødvendige og de vil ofte tilgodese nogen, men det skal helst gøres på en måde, så det ikke går markant ud over andre, siger han og afslutter:

- Hvis vi ønsker at fastholde et fornuftigt ungdomsliv i periferien af kommunen, kræver det, at der er gode forbindelser til bykernen, hvor de unge ofte har fritidsarbejde og er i deres fritid.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Benzinbiler forbudt: Her kommer de nye parkeringspladser til elbilerne

Danmark

Lørdagens coronatal: Yderligere 25.034 coronatilfælde - antallet af indlagte falder

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Aleyna, Anton og Martine har testet tusindvis under pandemien: - Der er både sjove og ubehagelige oplevelser

Helsingør For abonnenter

Rift om boliger gør køberne mindre kræsne: - Pludselig larmer Kystbanen ikke så meget

Helsingør

Hvad giver man et fyrskib i gave: En ganske særlig 115 år gammel grøn silkegave

Helsingør

Pludselig forsvandt et fast element på Kulturhavnen: Hvad er der blevet af den store 'affaldsfisk'?

Dall: Derfor frygter de andre blå partier DF's næste formand

Erhverv For abonnenter

Klar tale fra formand for erhvervs- og industriforening: 'Dybt foruroligende' sag bør ende i fyring

Hornbæk

I år er prisstigningerne på bus og tog en god historie

Nordsjælland

Fred, ro og egen sø for 16 millioner kroner: Kendt komiker køber lieberhaveridyl i Tikøb

Redaktørens stol: Så meget tid må en kommune simpelthen ikke have

Erhverv For abonnenter

Søren har knoklet i over 45 år, men får nej til tidlig pension: - Det er jo ikke for sjov, at man søger det her

Erhverv For abonnenter

Der mangler mails, notater og sms'er: Arbejde for millioner kan være gået til Hørsholm-byggefirma uden skriftlig dokumentation

Erhverv

Kommunen svarer igen efter kritik for sviner-mail: - Når fuld åbenhed ikke rækker

Annonce