Annonce
Øresund

Bergs Bureau: Hvor skal du nu hen, Ida?

Træfærgen Ida runder Kronborgpynten. Foto: Lars Johannessen
En læser vil gerne vide, hvem Ida er og hvor hun var på vej hen, da hun fik Kronborg om styrbord mandag morgen.

BERGS BUREAU:  Efter flere år på reparationsværftet i Gilleleje blev færgen Ida mandag morgen sendt ud på Øresunds bølger og snart efter rundede hun Kronborgpynten.

Det var der mange, der så, og de vil gerne vide , hvem Ida er og hvor hun var på vej hen.

Og bureauet kan fortælle, at hun var på vej til Stubbekøbing.

Hun har aflagt flere besøg i Gilleleje gennem årene. Sidste gang  fik hun blandt andet ordnet stråkøl, kalfatring og hun fik nye gelændere. Hun sejler på Grønsund mellem Falster og Bogø og det skal hun til igen.

Annonce

Billig model

Det er Stege Skibsværft, der har bygget M/F Ida. Det skete i årene 1958/59. Hun blev et træskib, da det var billigst. Færgen er døbt Ida efter datteren af amtmand Wechselmann i Præstø, kan man læse på dax2wordpress.com.


Færgen er døbt Ida efter datteren af amtmand Wechselmann i Præstø


Efter åbning af motorvejsforbindelsen over Farøbroerne i 1985 blev færgeruten økonomisk trængt. Ida har derfor siden 1996 sejlet som den eneste færge på ruten, og kun i sommerhalvåret.

Bergs Bureau NY

Men Ida spiller fortsat en trafikal rolle og er i dag en del af Margueriteruten, Østersøruten og cykelruten Berlin/København. Den bringer årligt 25.000-30.000 passagerer, 4.000 biler og 5.500 cykler over det smalle farvand.

Annonce

Turistmagnet

Den er af afgørende betydning for cykelturismen på Bogø-Møn og i Nordfalster, da man ikke kan cykle over Farøbroerne og både lokale og turister vælger turen over en af Danmarks korteste og smukkeste færgeruter.

For de skibsteknisk interesserede kan vi fortælle, at Ida vejer 120 tons, er 30 meter lang og 8,13 meter bred. Den kan rumme 12 biler eller ca. 100 passagerer. Ida har skrue i begge ender og har en dybgang på 2,3 m. Færgens motor er en Alpha diesel (3 cyl.), som er fremstillet på Holeby Maskinfabrik. Motoren startes op ved hjælp af trykluft, og den har en motoreffekt på 154 kw/210 hk.

Færgerne er klassificeret som Historisk Monument af Skibsbevaringsfonden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Overlæge med speciale i overvægtige børn: Det ligger dybt i os, at når vi er kede af det, så propper vi noget i munden

Annonce