Annonce
Helsingør

Bergs Bureau: Kig godt på billedet - er dette en indkørsel eller et vejkryds?

Her ses tilkørslen fra Bjarkesvej til garagerne og boligblokkene, som Parkeringsservice har klassificeret som et vejkryds. Foto: Lars Johannessen
En læser kan ikke forstå, hvorfor bilisterne selv skal foretage komplicerede vejanalyser før de ved, om det er lovligt at parkere et givent sted. Som for eksempel på Bjarkesvej.

BERGS BUREAU: Svaret på det spørgsmål, som bliver stillet i overskriften, er: Det er et vejkryds.

Men det er der nok mange, der vil undre sig over, for det ligner ikke et vejkryds. Det ligner  nærmere en indkørsel til nogle garager og et par boligblokke. Det var også sådan, vor læser fra Helsingør så på stedet, da hun tidligere på året parkerede sin bil på Bjarkesvej i en afstand på 6,7 meter fra indkørslen.

Det kostede hende, som ikke ønsker sit navn nævnt i avisen, en parkeringsbøde, for man skal parkere mindst 10 meter fra et vejkryds. Bilisten har betalt bøden, men under protest, for hun føler sig faktisk  bondefanget.

Annonce

Hvordan kan kommunens Parkeringsservice betegne indkørslen fra Bjarkesvej som en vej og dermed definere stedet som et vejkryds, og hvorfor gør kommunen ikke opmærksom på forholdet, spørger hun?

Vigepligtsregler mm

Den vejtekniske side af sagen er Helsingør Kommunes Parkeringsservice faktisk kommet med et udtømmende svar på.

Forvaltningen har set nærmere på stedet og fastholder, at indkørslen fra Bjarkesvej til garagerne og boligblokkene er en vej, fordi det er en kørebane med kørsel i begge retninger, hvor vigepligtsreglerne gælder. Parkeringsservice peger desuden på, at indkørslen benyttes til ”almindelig færdsel” af mange beboere i boligblokken, der har mere end 1 opgang. Hertil kommer at den bruges som tilkørselsvej for renovationskøretøjer.

Her ses et vejkryds. I hvert fald ifølge Parkeringsservice, og så må der ikke parkeres tættere på en 10 meter. Foto: Lars Johannessen

Det er altså Parkeringsservice' definition af tilkørslen fra Bjarkesvej, og den står ved magt og det samme gælder for parkeringsbøden.

Annonce

Ikke forpligtet til at orientere

Men hvorfor orienterer kommunen så ikke de stakkels bilister om, at de er i nærheden af en regulært vejkryds, når det ikke er til at se for almindelige mennesker?

Færdselsloven § 121, stk. 1, nr. 3

Køretøjet er henstillet i strid med færdselslovens § 29, stk. 1, nr. 2, der forbyder standsning og parkering i vejkryds eller inden for en afstand af 10 meter fra den tværgående kørebanes nærmeste kant eller hvor kørebane og cykelsti udmunder sammen, fra cykelstiens nærmeste kant, eller for tæt på en gade-udmunding til en rundkørsel.

Det kunne ske ved hjælp af en gul markering på kantstenen - kaldet en "servicemarkering", så bilisterne ikke risikerer en ulovlig parkering. Det gør andre kommuner - Københavns Kommune, for eksempel.

Men det er kommunerne ikke forpligtet til. Så selv om det hedder Parkeringsservice, så er lige netop den form for service ikke en del af pakken. Helsingør Kommune har nemlig valgt at se bort fra den, som den altså også frit kan gøre.

Annonce

Ikke så enkelt

Bergs Bureau har spurgt Parkeringsservice, hvorfor det er nødvendigt for borgerne selv at foretage indgående analyser af en tilkørselsvejs status, inden de parkerer, i stedet for bare at etablere servicemarkeringer.

Så mindsker man jo også risikoen for, at forkert parkerede biler står i vejen for brandslukningskøretøjer, der skal hen til garagerne og boligblokkene.

Men så enkelt stiller sagerne sig ikke, siger chefen for Parkeringsservice, Katrine Kjærbo.

- Servicemarkeringer på kantsten kan blive dækket, udvisket af sne og lignende eller udsat for hærværk, så i de tilfælde, hvor der kan være tvivl om, hvorvidt der er tale om et vejkryds eller ej, skal bilisten foretage et skøn ud fra et forsigtighedsprincip og i tvivlstilfælde vælge en anden parkeringsmulighed, siger Kjærbo.


Hvis der er tvivl om, hvorvidt der er tale om et vejkryds eller ej, skal bilisten foretage et skøn ud fra et forsigtighedsprincip og i tvivlstilfælde vælge en anden parkeringsmulighed

Katrine Kjærbo, parkeringschef, Helsingør Kommune


- Men vi har faktisk markeret på vejen, som viser, om og hvor der må parkeres, enkelte steder i byen.

Annonce

Vil ikke lægge fælder

- Men problemet er, at hvis vi sætter markeringer nogle steder, kan trafikanter også forvente, at der bliver markeret andre steder og det vil blive for omfattende, for så skulle vi også gøre det der, hvor Gurrevej møder Klostermosevej og så videre, påpeger hun.

Parkeringsservice er dog opmærksom på problematikken og foretager i hvert tilfælde en vurdering af de lokale forhold. Det sker i samarbejde med politiet.

- Vi er ikke ude på at lægge "fælder" for folk. Og punktet på Bjarkesvej kan godt blive et af dem, der kommer med på listen, når vi vurderer de steder,  hvor det kunne være relevant at etablere en aller anden form for servicemarkering, siger Katrine Kjærbo.

HD:  - Kunne I så finde på at trække bilistens bøde tilbage, indtil den beslutning er truffet?

- Nej, bøden står ved magt, da bilisten har overtrådt gældende færdselsloven med sin parkering på samme måde som hvis man parkerer ud for en port,  siger parkeringschefen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Debat

Klumme: Når en leder tager fejl

Annonce