Annonce
Helsingør

Borgmester vil træde ud af dansk-svensk HH-samarbejde: - Vi er så langt fra hinanden, som man kan være

Mandag skal Økonomiudvalget tage stilling til, om kommunen skal træde ud af det dansk-svenske samarbejde. Foto: Lars Johannessen.
- Vi er i et limbo, hvor vi ser meget forskelligt på strategien fra dansk og svensk side. Derfor synes jeg, at vi skal spørge Økonomiudvalget, om det er tid til at tage en pause, siger borgmester Benedikte Kiær. Den socialdemokratiske næstformand i udvalget er uenig.

HELSINGØR: Helsingør Kommune har gennem flere år været en del af HH-gruppen (tidligere HH2030-gruppen), som er et netværk af over 40 kommuner, regioner, virksomheder og erhvervs- og interesseorganisationer, der arbejder for at fremme planlægningen af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg.

Men nu sætter borgmester Benedikte Kiær spørgsmålstegn ved, om man fra Helsingørs side fortsat skal være en del af styregruppen. Mandag skal Økonomiudvalget derfor tage stilling til, om kommunen skal træde ud af det dansk-svenske samarbejde.

Benedikte Kiær peger på, at Helsingborg og Helsingør ser meget forskelligt på den videre strategi for arbejdet i HH-gruppen - og derfor mener hun selv, at det rigtige er at træde ud af gruppen.

Annonce

- Vi er i et limbo, hvor vi ser meget forskelligt på strategien fra dansk og svensk side. Derfor synes jeg, at vi skal spørge Økonomiudvalget, om det er tid til at tage en pause. Den svenske side vil have fuld damp på kedlerne, og de vil gerne hurtigt videre med en markedsanalyse. Der er jeg ikke. Fra Helsingørs side er vi lidt mere tilbageholdende, og vi vil gerne lige have en afklaring på mange forbehold, vi har, siger den konservative borgmester Benedikte Kiær til Helsingør Dagblad.


Arbejdet vil fortsætte, uanset om Helsingør er med eller ej. Men jeg går ud fra, at kommunen oprindeligt har meldt sig ind med henblik på at få etableret en fast forbindelse

Erik Østergaard, formand for HH-Gruppen


Hun mener ikke, at det er relevant for Helsingør Kommune at deltage i HH-gruppen på nuværende tidspunkt - blandt andet fordi arbejdet med den indledende strategiske analyse nu er på plads.

- Vi har i et stykke tid arbejdet på, at der blev lavet en analyse, og den ligger nu hos regeringen, der også har fået 42 spørgsmål fra Byrådet, som vi gerne vil have afklaret. Så lige nu er det et spørgsmål om, hvad regeringen og den svenske stat vil med det her, siger Benedikte Kiær.

Hun mener ikke, at Helsingør Kommune vil miste indflydelse ved at træde ud af HH-gruppen.

- Vi er så langt fra hinanden i forhold den videre strategi, som man kan være. Vi er måske snarere en møllesten om Helsingborgs ankler, og vi har mange andre gode ting at samarbejde om som for eksempel uddannelse, beskæftigelse og kultur, siger Kiær.

Næstformand: Lad os være med i diskussionerne

Claus Christoffersen, der er næstformand i Økonomiudvalget og medlem af Socialdemokratiet, er dog uenig i, at det er en god idé at træde ud af HH-gruppen.

- Jeg mener ikke, at vi skal træde ud af HH-gruppen. Det er vigtigt, at vi deltager i forskellige fora, hvor vi kan gøre vores indflydelse gældende. Lige nu er der en diskussion på begge sider af Øresund af, hvor linjeføringen skal være - og der har været røster fremme om, at den sagtens kan være andre steder end fra Helsingør til Helsingborg. Den diskussion synes jeg, at vi skal være med i, siger Claus Christoffersen.

HH-forbindelse grafik web/net

Han understreger, at den strategiske analyse, der for nylig blev offentliggjort fra blandt andre Trafikstyrelsen og det svenske Trafikverket, har vist, at projektet “ikke har gang på jord” i forhold til blandt andet økonomi og miljømæssige effekter.

- Men jeg synes alligevel, at vi skal have et åbent sind og være med i forhold til de diskussioner, der er. Det er en udgift på 187.000 kroner om året at være med i samarbejdet, og det mener jeg godt, at vi kan afholde, siger Claus Christoffersen.

Erik Østergaard, der er formand for HH2035-gruppen og administrerende direktør for Danske Vognmænd, siger til Helsingør Dagblad, at det selvfølgelig er Helsingør Kommunes egen beslutning, om man mener, at det giver fordele eller ulemper at være en del af gruppen.

- Arbejdet vil fortsætte, uanset om Helsingør er med eller ej. Men jeg går ud fra, at kommunen oprindeligt har meldt sig ind med henblik på at få etableret en fast forbindelse. Og så vil det da være mere hensigtsmæssigt for kommunen selv at medvirke i det arbejde i stedet for, at man sætter sig selv ud på et sidespor, siger Erik Østergaard.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark

Helena blev kun 20 år: 'Mor, jeg har glemt mit træningstøj, jeg vender lige om nu og henter det', og så blev der helt stille

Sport

Faldt om i januar: Hjertestop har ramt flere unge fodboldspillere

Annonce