Annonce
Øresund

Borgmestre kæmper for livline til lufthavnen: - Der må være en løsning

Fra 2022 vil der ikke længere være en direkte forbindelse fra Helsingør til Københavns Lufthavn. Men måske har seks borgmestre fundet en løsning  fra 2025. Foto: Lars Johannessen.
Svenske Øresundstog snupper pladsen i det såkaldte rør mellem Østerport og Hovedbanegården fra 2022. Det betyder, at pendlere til lufthavnen på Kystbanen fremover skal skifte på Østerport. Benedikte Kiær og fem andre nordsjællandske borgmestre arbejder for en løsning.
Annonce

KYSTBANEN: Om to år, i december 2022, overtager SJ Öresund AB den danske del af Øresundstogstrafikken over Sundet. Det betyder, at ruten, som togene kører på, skifter, så togene vender på Østerport station i København og ikke fortsætter på Kystbanen helt til Helsingør - som i dag. Det betyder, at Kystbanen den anden vej også stopper på Østerport i stedet for at fortsætte til Københavns Lufthavn og videre til Sverige.

Den plan har seks nordsjællandske borgmestre, herunder Helsingørs borgmester Benedikte Kiær fra Konservative, udtrykt bekymring for. Bekymringer, de torsdag drøftede med transportminister Benny Engelbrecht på et opfølgningsmøde.

- Det er brandhamrende ærgerligt, at der ikke kommer til at være et direkte tog til lufthavnen fra om to år. Særligt når det skyldes, at svenskerne får en direkte forbindelse til Københavns Lufthavn og Hovedbanegården. Det er, fordi de optager pladsen i rørene mellem Østerport og Hovedbanegården, at der ikke længere er plads til Kystbanen. Det er rigtig ærgerligt, siger borgmesteren til Helsingør Dagblad.


Sådan som det ligger nu, kan vi måske få nogle tog – to i timen uden for myldretiden – fra 2025, hvis der bliver foretaget investeringer. Men det betyder reelt, at vi kommer til at have tre år uden en direkte forbindelse

Borgmester Benedikte Kiær (C)


Rørene hedder i virkeligheden Boulevardbanen og er betegnelsen for den 3,2 km lange jernbanestrækning mellem Københavns Hovedbanegård og Østerport Station. Banen er nedgravet og er delvis overdækket, delvis i åben banegrav. Problemet er, at strækningen kun består af to s-togsspor og to fjerntogsspor, som er dem, Kystbanen kører på nu.

Det giver et enormt pres på togtrafikken, at så mange tog skal igennem knudepunktet i løbet af en dag, og der er kun plads til et begrænset antal tog. For at aflaste dette har den tidligere regering besluttet, at det er svenskerne, der skal have rørpladsen, når de i 2022 overtager Øresundstogene.

Annonce

Mulig løsning i 2025

- Vi har med ministeren i dag diskuteret muligheden for, at vi alligevel kan få direkte tog til lufthavnen. Sådan som det ligger nu, kan vi måske få nogle tog – to i timen uden for myldretiden – fra 2025, hvis der bliver foretaget investeringer. Men det betyder reelt, at vi kommer til at have tre år uden en direkte forbindelse, siger Benedikte Kiær.

Ideelt set ser borgmesteren gerne, at togstationen ved Københavns Lufthavn bliver udvidet, så endestationen er der for både Øresundstoget og Kystbanen fremfor på Østerport. Den løsning foreslår formanden for Pendlerklubben Kystbanen, Peter Langford, også. Hans forklaring kan du læse i indlægget ”Kystbanen ophører med at køre til Sverige i 2022” på helsingordagblad.dk.

Den løsning vil betyde, at Øresundstogene ikke længere fylder i de hårdt belastede rør.


De skærer og skærer og skærer i Kystbanen. Vi er et område, hvor vi bliver flere og flere, og det kræver, at der er et godt alternativ til bilen

Borgmester Benedikte Kiær (C)


- Jeg er rigtig glad for samarbejdet med de andre kystkommuners borgmestre. Det har blandt andet betydet, at vi i dag er gået fra mødet med en mulighed for en direkte forbindelse til lufthavnen i 2025. Og selvom det ikke er den optimale løsning, er det en vej frem, siger Benedikte Kiær.

Indtil da har borgmestrene diskuteret med transportministeren, hvordan skiftet på Østerport skal foregå. Borgmestrene vil gerne have, at når man skal skifte på Østerport, så skal man ikke op og ned og ud og hen slæbende på bagage og tasker. Derimod skal man kunne stige ud af toget og bare gå til den anden side af samme perron og stige på lufthavns-toget.

Annonce

Besparelser får flere over i bilen

Forringelserne på Kystbanen vil formentlig betyde, at flere vil vælge bilen fremfor toget. Og det er ikke en god løsning for hverken den enkeltes tid eller for klimaet, mener Kiær.

- De skærer og skærer og skærer i Kystbanen. Vi er et område, hvor vi bliver flere og flere, og det kræver, at der er et godt alternativ til bilen. Kystbanen har lagt for med forringelser længe, og det kan vi jo se resultatet af allerede – flere sætter sig ind i bilen, og det gavner ikke nogen, siger hun.

Derfor vil borgmestrene have, at ministeren og folketinget kigger på ambitiøse mål, så bilen bliver fravalgt.

Øresundstogene

  1. Øresundstogsystemet er et samarbejde mellem seks sydsvenske transportselskaber og Trafik-, Bygge- og Bolisstyrelsen.
  2. Togene er i øjeblikket bemandet af DSB og Transdev, hvor den svenske del af trafikken overtages af SJ Öresund AB i december 2020.
  3. Kontraktperioden for SJ Öresund AB løber fra december 2020 til 2028 med mulighed for yderligere to år.
  4. Öresundståg AB ejes af Region Skåne, Blekinge, Kronoberg, Västra Götaland, Halland og Kalmar amter.
  5. En aftale mellem Trafik-, Bygge- og Bolisstyrelsen og Region Skåne betyder, at ansvaret for Øresundstogtrafikken på dansk side ligger hos Skånetrafiken fra 2022.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Værktøj stjålet fra varebiler

Annonce