Annonce
Rejser

Danmarks Jernbanemuseum på sporet af den nye sommer

Det tog 14 år at bygge ham. Navnet er Odin, og han er en tro kopi af Danmarks første lokomotiv fra 1846. Tirsdage, onsdage og torsdage hele sommeren giver han køreture fra Danmarks Jernbanemuseum i Odense.Foto: Danmarks Jernbanemuseum
I Odense ser Danmarks Jernbanemuseum frem til at byde sommergæster indenfor - også selv om formidlingschef Anna Back Larsen forventer blot halvdelen af det normale antal i år. Til gengæld lover hun masser af håndsprit, mange kvadratmeter at brede sig på og smukke køreture i blandt andet veterantoget Odin.
Annonce

Sort røg vælter op mod den blå himmel. Et stort og stateligt damplokomotiv med omtrent hundrede år på bagen har næsen ude af den gamle remise fra 1954, der i dag huser Danmarks Jernbanemuseum i Odense.

Efter en blød opstart efter coronaens nedlukning melder museet sig nu klar til at fløjte til afgang. For den nye sommer venter, også selv om den bliver anderledes, end den plejer.

- Vi åbnede museet igen 24. maj og har haft en blød start med blandt andet en del besøg fra skolerne. Normalt får vi mellem 10.000 og 12.000 gæster i sommerperioden, der er fra 27. juni til 9. august, men i år håber vi på blot halvdelen. Under normale omstændigheder udgør turisterne nemlig 30 procent af vores gæster. I år håber vi i stedet på at få mange danske gæster, lyder det fra formidlingschef Anna Back Larsen.

Danmarks Jernbanemuseum

Museet har åbent alle dage klokken 10-16.

Alle sommerens aktiviteter inklusive kørsel med veterantoget Odin, minitoget og veteranbussen samt fortællinger er gratis, når entréen er betalt.

Børn under 5 år har altid gratis adgang. Voksne: 110 kroner. Børn 5-17 år: 50 kroner.

Adresse: Dannebrogsgade 24, 5000 Odense C.

Læs mere på: www.jernbanemuseet.dk.

Annonce

Odin

Tirsdage, onsdage og torsdage hele sommeren vil hun og resten af holdet på Danmarks Jernbanemuseum sørge for fuld damp under kedlerne, når en tro kopi af Danmarks første lokomotiv fra 1846 ved navn Odin begiver sig ud på en køretur tilbage i tiden.

Indhyllet i røg og damp og en duft af kul vil Odin, som det i øvrigt tog 14 år at bygge, trække to af museets passagervogne, "DJDS C 2" fra 1862, som er Danmarks ældst bevarede personvogn, og "CC 322" fra 1880, som er landets ældst bevarede skovvogn, ud på museets egen strækning.

- Der fløjtes til afgang hver halve time, og for at passe bedst muligt på hinanden er der et maksimum-antal for, hvor mange gæster der kan komme med på hver afgang, forklarer Anna Back Larsen og viser ind til hovedpersonen, der havde sin debut sidste sommer.

Annonce

Mini-MY

Odin står sort og blankpoleret inde i det tidligere lokomotivdepot for DSB og de nordfynske privatbaner, som siden 17. april 1975 har fungeret som udstillingsbygning for museet med sine 10.000 kvadratmeter. Denne sommer drejer hele museet ind på et nyt spor.

- Vores gæster fordeler sig faktisk altid godt i hele museet, så vi ikke føler, vi står oven i hinanden. Men vi har nu håndsprit og ekstra rengøring, og der er begrænsning på 50 børn på legepladsen ad gangen. Der er enkelte vogne, man ikke længere kan komme ind i, og vores område med legebord og legetøj er midlertidigt fjernet for at mindske smittespredning, fortæller Anna Back Larsen og henviser desuden til skiltningen, der fortæller, hvor man skal være opmærksom på at holde afstand.

Det samme gælder i museets minitog, som i denne tid kører med færre passagerer. Den syv minutter lange tur med minitoget går gennem et Danmark i børnestørrelse. Rejsen begynder på Københavns Hovedbanegård og går via den gamle Lillebæltsbro forbi Holstebro remise. Via den klassiske storebæltsfærge Dronning Ingrid fortsætter rejsen forbi en typisk stationsby for igen at slutte på Københavns Hovedbanegård.

- Minitoget kører hver dag, men med færre passager. Og familier må gerne sidde sammen, siger Anna Back Larsen og tilføjer, at minitoget er modelleret efter det karakteristiske rundsnuede MY 1101-lokomotiv fra 1954, som museet også har i samlingen.

Danmarks Jernbanemuseum ligger i det tidligere lokomotivdepot for DSB og de nordfynske privatbaner, som siden 17. april 1975 har fungeret som udstillingsbygning for museet. Foto: Danmarks Jernbanemuseum
Annonce

Ole Rømer

MY-lokomotivet blev Danmarks første driftssikre diesellokomotiv til store og tunge tog.

Og sådan er det med alle udstillede lokomotiver og vogne. De fortæller hver deres historie og viser samtidig udviklingen i dansk jernbanehistorie.

Her står dobbeltdækkervognen, der i begyndelsen af 1900-tallet kørte københavnere til Dyrehaven. Her står godsvogne, der har fragtet utallige varer gennem landet, og her står H40 fra 1868, der er det ældst bevarede lokomotiv i Danmark.

Og ligesom med den nye virkelighed denne sommer og retningslinjer i forbindelse med covid-19 holder museets samling sig også opdateret. I midten af juni trillede det nyeste medlem ind på remisens drejeskive med de 21 spor.

Det er lokomotivet EA 3004 med navnet ”Ole Rømer” fra 15. november 1985. Et af de første danske elektriske strækningslokomotiver.

Foto: Danmarks Jernbanemuseum
Det tog 14 år at bygge ham. Navnet er Odin, og han er en tro kopi af Danmarks første lokomotiv fra 1846. Tirsdage, onsdage og torsdage hele sommeren giver han køreture fra Danmarks Jernbanemuseum i Odense.Foto: Danmarks Jernbanemuseum
Museets minitog er modelleret efter det karakteristiske rundsnuede MY 1101-lokomotiv fra 1954, som museet også har i samlingen. Minitoget kører dagligt, men denne sommer med færre passagerer per afgang. Foto: Danmarks Jernbanemuseum
Danmarks Jernbanemuseum råder over 10.000 kvadratmeter. Formidlingschef Anna Bach Larsen har altid haft en oplevelse af, at museets gæster fordeler sig jævnt på museet, så man kan holde god afstand til hinanden. Der er desuden håndsprit og ekstra rengøring foruden begrænsning på blandt andet antallet af børn på legepladsen. Foto: Danmarks Jernbanemuseum
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Taktikken, der forhindrede katastrofe: - Vi skulle for alt i verden forhindre, at branden spredte sig til andre gamle huse

Annonce