Annonce
Debat

Debat: Bliver Helsingør mon en cykelkommune?

Cyklist Lars Andreassen, Helsingør eftersøger at kommunen tager sine egne planer alvorligt, når de kalder sig selv for en cykelkommune.Foto: Torben Sørensen

DEBAT: Under overskriften ”Vi prioriterer cyklisme” skriver de Radikales Christian Donatzky (CD), at hans parti har været med til, at der hvert år afsættes to millioner kroner til fremme af cykeltrafikken. Og tak for det – det er en rigtig god idé at have en pulje til forbedringer af cyklisternes forhold.


Det er udelukkende et spørgsmål om prioritering, når man laver budgetter, og her er cyklisternes forhold desværre helt klart nedprioriteret. Derfor er Helsingør ikke en cykelby - selvom velmenende ord og fine planer gerne vil have det til at se sådan ud.


Annonce

CD skriver også, at han går til budgetforhandlinger med ønske om flere penge til cykelstier, men at det sjældent går, som partiet ønsker det, fordi de andre partier ikke har tilsvarende ønsker om at forbedre forholdene for cyklisterne.

Jeg kender alt for godt det billede, som har eksisteret i byrådet i de sidste 10 år. Ganske vist er der anlagt cykelstier på Skindersøvej, Nordre Strandvej og Mørdrupvej, men cykelstien på Nordre Strandvej blev bygget i forbindelse med Cyklistplanen fra 2010 og cykelstien på Skindersøvej er tilbage fra 2015. Cykelstien på Mørdrupvej er den eneste cykelsti, der er gennemført de sidste seks år. I 2021 er der budgetteret med en cykelsti på Møllebakken til glæde for eleverne på Skolen i Bymidten.

Men det handler ikke kun om cykelstier, hvis man vil kalde sig en cykelkommune, som Helsingør ynder at omtale sig selv som. Der skal andre ting til, før det kan komme så vidt. Og her kan man bruge de årlige to millioner kroner til noget fornuftigt.

Det kunne f.eks. være cykelpumper ved stationerne, bedre cykelparkering i city, optimering af lyssignalerne så cyklisterne får nogle fordele, bedre belægninger på cykelstierne, en ny grusbelægning på stien ved Rørtang, osv. Projekter, der alle ligger inden for en overkommelig økonomisk udgift, og som kunne få én til at føle sig som en cyklist i en kommune, der tager sine egne planer alvorligt og viser, at man vil noget med cykeltrafikken.

Det er udelukkende et spørgsmål om prioritering, når man laver budgetter, og her er cyklisternes forhold desværre helt klart nedprioriteret. Derfor er Helsingør ikke en cykelby - selvom velmenende ord og fine planer gerne vil have det til at se sådan ud.

Annonce
Helsingør

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Navne For abonnenter

Vognmand fra Saunte med interesse for mennesker, mursten og musik: Anders har taget sit sidste billede

Danmark

Mandagens coronatal: 1411 nye coronasmittede - højeste tal i efteråret

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Udrykning i Helsingør: Mindst 20 personer i masseslagsmål

Helsingør For abonnenter

Fritidshus steg 2,6 millioner på et år

Helsingør

Klimaforskere varmede op til topmøde: Vandstanden i Helsingør stiger, hvis isen begynder at smelte på Arktis

Erhverv

Helsingør-virksomhed er med i forreste række på klimatopmøde: - Vi vil gerne sætte tanker i gang hos verdens statsoverhoveder

Helsingør

Jette, Mette og Ann-Britt i fælles opråb: -Vi har simpelthen ikke tid nok til de ældre

Erhverv For abonnenter

Allan giver sit livsværk videre: - Det bliver ligesom at få min anden ungdom

Debat For abonnenter

Kommentar: Gæstfrihedens svære kunst

Helsingør

Bergs Bureau: Fredet mur i frit forfald - hvorfor griber de ansvarlige ikke ind?

KANDIDATTEST

Ved du, hvem du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Helsingør

Ældreplejen har massiv mangel på medarbejdere: Sådan vil politikerne forbedre forholdene

Helsingør For abonnenter

Fremmed kvinde fødte tre børn i Amandas hus: Nu skaber hun nyt liv i den gamle fødeklinik

Alarm 112

55-årig kvinde er dræbt af knivstik i Tisvildeleje

Annonce