Annonce
Danmark

Debat: Den grønneste bil har en åben dør

Illustration: Gert Ejton

Vi kan ikke nøjes med at diskutere hvor mange elbiler, der skal køre rundt om 10 år. Hele transportsektoren skal gentænkes for at udnytte ledige plads bedre, og samkørsel er ’the missing link’ i samspillet mellem biler og den kollektive transport. Kommuner, regioner og trafikselskaber er allerede i gang.

Præmissen for efterårets diskussion af elbiler er, at vi skal have flere biler, og de skal køre på el. Men er det en farbar vej, hvis man blot øger antallet af biler i Danmark?

Hvis vi kan få én ekstra person i alle personbiler, falder antallet af biler med næsten 50 procent. Ud over de oplagte effekter på CO2, luftforurening og tidsforbrug, vil samkørsel give mere mobilitet, mindske behovet for parkeringspladser, og der bliver bedre plads til byliv og andre transportformer. Endelig kan samkørsel supplere kollektiv transport i områder, hvor der er langt mellem husene, f.eks. ved at give lift til nærmeste togstation eller stoppested.

Annonce

Og vi er mange kommuner, regioner og trafikselskaber i hele landet, som allerede er i gang med at fremme samkørsel på uddannelsesinstitutioner, i virksomheder og i landsbyer. Et eksempel er Faaborg-Midtfyn Kommune, som startede med landsbyen Ferritslev. Her har man ikke så gode forbindelser med kollektiv transport, så mange kører bil. I oktober hørte borgerne om samkørsel og oprettede sig som brugere, der enten efterspørger eller tilbyder lift.

Nu udbyder nogle af Ferritslevs bilister lift, så der på hverdage er flere direkte ’afgange’ til Faaborg, Middelfart, Odense og Nyborg – med mulighed for at stå af og på undervejs. På den måde bliver landsbyens biler en slags mikrobusser, der skaber forbindelser på kryds og tværs af Fyn. En anden væsentlig gevinst er, at samkørsel på landet giver færre biler i byerne, i dette tilfælde bl.a. Odense.

Det er dog helt åbenlyst, at samkørsel ikke kan eller skal stå alene – det skal tænkes ind som en del af kollektiv transport, for så vil vi samlet set opnå et bedre alternativ til kørsel alene i egen bil. Her viser for eksempel trafikselskaber, at man hilser samkørsel velkommen med konkrete investeringer i samarbejde med en samkørselsudbyder, der har udviklet appen NaboGO til samkørsel i hverdagen, som supplement til den kollektive transport. Med andre ord: Når der er flere varer på hylderne i den kollektive transport, bliver det mindre presserende at købe egen bil – eller bil nummer to eller tre.

Hvordan når vi målet? Svaret er adfærd. Væk med tunnelsyn på bilejerskab, hæv blikket og vælg blandt de mange muligheder, som findes. Vi skal være mobilister, ikke bilister. Bilen må selvfølgelig gerne trille ud i myldretiden, men fyld sæderne op. Nogle gange kan bilen blive stående i garagen til fordel for et lift med én, som kører forbi og skal samme vej. På vejen hjem tager man måske en bus eller et tog i kombination med et lift til hjemadressen. I godt vejr er en elcykel måske en bedre løsning.


Vaner er fastgroede og svære at rykke, så det er ikke en let sag at ændre danskernes hverdagstransport. Men Danmark er et godt sted at starte, for vi er meget digitaliserede.


En af dem, der en gang imellem tager et samkørsels-lift den ene vej og kollektiv transport den anden, er Michael Suhm: “Jeg oprettede mig i appen som pendler, der søger lift. Og så fandt jeg ud af, at en af mine kolleger bor et stenkast fra mig, og han udbyder lift. Vi har kørt sammen mange gange til og fra arbejde. Det sparer jeg tid på, 25-40 minutter pr. vej, og så er det rart at kunne slappe lidt af.” Det er netop en central pointe, at bordet ikke fanger, når man kører sammen – man kan frit vælge mellem flere muligheder.

Virksomheder melder sig også på banen, for hvis kollegerne begynder at køre sammen til og fra arbejde, bliver arbejdspladsen naturligvis lettere tilgængelig. Og det er et godt budskab, når man skal tiltrække nye medarbejdere. Virksomhederne kan også mindske deres klimafodaftryk og få flere parkeringspladser.

Vaner er fastgroede og svære at rykke, så det er ikke en let sag at ændre danskernes hverdagstransport. Men Danmark er et godt sted at starte, for vi er meget digitaliserede. Kulturelt kan vi måle en høj grad af tillid til andre mennesker, hvilket gør det lettere at åbne bildøren for en, man ikke kender (endnu). Og der er god kollektiv transport, så der vil ofte være alternativer til samkørsel.

Lad os sammen hæve blikket og skabe rammer, der gør det nemt og enkelt, at flere rejser sammen. Vi er i hvert fald med på at gøre vores del af arbejdet.

Kronikken er skrevet af følgende 16 skribenter:

Borgmester i Faaborg-Midtfyn Kommune Hans Stavnsager, direktør i Concito Christian Ibsen, borgmester i Kolding Kommune Jørn Pedersen, Region Hovedstadens regionsrådsformand Sophie Hæstorp Andersen, Region Sjællands regionsrådsformand Heino Knudsen, udvalgsformand for Regional Udvikling i Region Nordjylland Ole Stavad, bestyrelsesformand i Movia Kirsten Jensen, bestyrelsesformand i Nordjyllands Trafikselskab Nuuradiin S. Hussein, direktør for Arriva Tog Susanne Hejer, borgmester i Holbæk Kommune Christina Krzyrosiak Hansen, borgmester i Ballerup Kommune Jesper Würtzen, borgmester i Roskilde Kommune Tomas Breddam, borgmester i Gladsaxe Kommune Trine Græse, borgmester i Slagelse Kommune John Dyrby Paulsen, borgmester i Høje-Taastrup Kommune Michael Ziegler samt direktør og medstifter af NaboGO Kasper Dam Mikkelsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Debat

Klumme: Når en leder tager fejl

Annonce