Annonce
Debat

Debat: En fast HH-forbindelse øger ikke vejtrafikken

Den strategiske analyses hovedforslag for en fast HH-forbindelse. Linjeføring for vej- og jernbane inklusive ny banetunnel fra Helsingborg C til Västkustbanan ved Maria. Kilde: Vejdirektoratet, Trafikverket, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen

DEBAT: Hans Duus Jørgensen og Kirsten Nymann fra foreningen ”Nej til Ring 5” har et indlæg her i avisen den 15. februar, hvori de opfordrer de danske og svenske regeringer til at sige nej til en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. Baggrunden for opfordringen er en netop udgivet strategisk analyse af den faste forbindelse, som vejmyndighederne i Danmark og Sverige har udarbejdet.


Alt i alt er en fast HH-forbindelse til gavn for Danmark. Derfor har vi også klart anbefalet den danske og svenske regering, at de så hurtigt som muligt går videre med forundersøgelserne.


I deres indlæg skriver Hans Duus Jørgensen og Kirsten Nymann blandt andet, at en fast forbindelse vil øge vejtrafikken ned igennem Nordsjælland så meget, at det vil være nødvendigt at udbygge de nuværende motorveje til en decideret ring 5. Et projekt som deres forening kæmper imod.

Den strategiske analyse, som Duus Jørgensen og Nymann henviser til flere gange i deres indlæg, viser imidlertid det stik modsatte. Analysen viser, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg nok vil betyde, at trafik som i dag bruger Øresundsbron fremover vil benytte HH-forbindelsen. Analysen slår dog samtidig fast, at den øgede trafik vil være så relativt begrænset, at det ikke bliver nødvendigt at udbygge kapaciteten på Helsingørmotorvejen (E47) eller Motorring 3 (E20).

Udover at fastslå, at en fast HH-forbindelse altså ikke vil betyde, at der vil være behov for at bygge en ring 5, påpeger analysen også en række trafikale fordele ved en fast forbindelse. Allerede i dag benytter en stor del af lastbiltrafikken mellem Sverige og Danmark færgerne mellem Helsingør og Helsingborg. Med en fast forbindelse vil den trafik spredes ud over døgnet, i stedet for som nu at være klumpet sammen i forbindelse med færgeafgangene. Det vil reducere kø-kørslen over hele Københavnsområdet og de klimamæssige problemer, den medfører.

Det er vores klare opfattelse, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil være til gavn for hele Nordsjælland. Det vil være en investering i fremtiden, som skaber tusindvis af arbejdspladser i hele regionen og udvider arbejdsmarkedet for hundredetusinder af mennesker. Trafikalt vil den give kortere rejsetid og reducere sårbarheden overfor forstyrrelser af tog- og vejtrafikken mellem Danmark og Sverige.

Alt i alt er en fast HH-forbindelse til gavn for Danmark. Derfor har vi også klart anbefalet den danske og svenske regering, at de så hurtigt som muligt går videre med forundersøgelserne.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Live: Tidlig FCH-føring hurtigt udlignet

Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce