Annonce
Debat

Debat: En forundersøgelse af HH vil skabe CO2-klarhed

Erik Østergaard er formand for HH2030-gruppen.Privatfoto

DEBAT: Helle Øelund fra Snekkersten stiller her i avisen den 23. marts en række spørgsmål om de klimamæssige konsekvenser af en fast HH-forbindelse. Blandt andet udtrykker hun bekymring for den CO2-mæssige udledning i forbindelse med selve byggeriet og den udledning der efterfølgende kommer, når biler og lastbiler fremover skal til at køre over Sundet.


En ting er dog sikkert allerede nu. CO2-belastningen af en fast HH-forbindelse bliver langt lavere end det står i den strategiske analyse.


Annonce

Først en enkelt faktuel rettelse. Helle Øelund skriver, at færgerne mellem Helsingør og Helsingborg i dag sejler på el. Reelt er der tale om, at kun to af de fem færger sejler på el i dag. Resten sejler på almindeligt skibsbrændstof med deraf følgende CO2-udledning.

I forhold til CO2-udledningen fra byggeriet, skal man være opmærksom på, at en fast HH-forbindelse tidligst vil kunne blive igangsat om seks år. Inden da skal der laves en grundig forundersøgelse, og der skal træffes en endelig politisk beslutning om at igangsætte byggeriet.

De klimamæssige forbedringer inden for byggesektoren går i disse år hurtigt. Derfor vil de klimamæssige udfordringer ved byggeriet i 2027/2028, hvor det tidligst kan gå i gang, være langt lavere end de 1,4 - 2,0 millioner tons som der står opført i den strategiske analyse. Tallene i den strategiske analyse er et overslag på den udledning der ville komme, hvis forbindelsen skulle bygges i dag med nutidens teknologi.

Afhængigt af projektets endelige udformning vil det tage cirka 8 år at bygge en fast HH-forbindelse. Når vi når 2035, vil CO2-udledningen fra biler og lastbiler være reduceret til stort ingenting. På det tidspunkt forventer alle eksperter, at hovedparten af vejtrafikken er omstillet til andre former for klimaneutrale brændstoffer som el, biodiesel, biogas og brint.

De nøjagtige klimamæssige konsekvenser ved en fast HH-forbindelse er et af de spørgsmål som skal undersøges til bunds, inden der kan træffes en endelig beslutning. Blandt andet derfor opfordrer vi i HH2030-gruppen den danske og svenske regering til, så hurtigt som muligt, at gå videre med forundersøgelserne så alle spørgsmål kan blive seriøst besvaret. En ting er dog sikkert allerede nu. CO2-belastningen af en fast HH-forbindelse bliver langt lavere end det står i den strategiske analyse.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Chokpris: Danmarks dyreste sommerhus ligger i Hornbæk

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Live: Elijah Just smadrer FC Helsingør i foran med to!!!

Helsingør For abonnenter

Kæmpe kloakregning på vej til lokale boligejere: - Det er ikke rimeligt

Sport

Anfører ude i topbrag: Skal giftes

Erhverv

Genstart efter en svær tid: Nu sprøjter den tidligere vaskehal sunde chokolader ud

Snekkersten

Ups - forkert adresse: Politi og redningsmandskab kørte forgæves

Helsingør For abonnenter

Koster tæt på en milliard kroner: Her skal Espergærdes veje og indkørsler graves op, så kloakvandet ikke ender i Øresund

Debat

Klumme: Udkantsdanmark, taberlandet - hvis det findes i virkeligheden, så har jeg endnu ikke fundet det

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Helsingør

Første private lejer til nyt sundhedshus er på plads: - Vi vil gerne sætte endnu en nål på landkortet i Helsingør

Danmark

Løvkvist: Thulesen vil trække en streg i sandet - men vil Pia K. dele vandene?

Erhverv

Omstridt by-forum lukker: - Kritikken har været hård

Erhverv For abonnenter

Festen udebliver for de erhvervsdrivende til kulturnat i Hornbæk: - Vi tjener ikke på det

Kultur

Guide: Fem ting du kan opleve til kulturnat i Hornbæk og Tikøb

Annonce