Annonce
Debat

Debat: En HH-forbindelse kan først realiseres om 16 år

Silas Drejer, byrådsmedlem for Socialdemokratiet, fortæller at man skal "slå koldt vand i blodet", fordi der mindst går 16 år, før en eventuel HH-forbindelse kan være realiseret.Privatfoto

DEBAT: Som byrådsmedlem er jeg meget skeptisk anlagt vedrørende det foreliggende projekt. Det er en kæmpemæssig beslutning, som givetvis har både negative og positive konsekvenser for hele Helsingør Kommune og Nordsjælland. Derfor skal vi være meget kritiske og stå sammen om, at få belyst samtlige følgevirkninger af en fast forbindelse.


Os der bor i Helsingør Kommune vil ikke forbigås eller overses, til fordel for et svensk erhvervseventyr.


Annonce

Beslutningen om en fast forbindelse træffes ikke af lokalpolitikere i Helsingør Byråd. Det er Folketinget og den svenske Riksdagen, der skal beslutte sig for, om man vil afsætte penge til en undersøgelse. Det betyder dog ikke, at borgerne eller folkevalgte politikere i Helsingør Byråd, blot skal tie og samtykke. Vi vil ikke se skader på miljøet og det unikke naturlandskab, vi har. Vi er opmærksomme på Egebæksvang i Espergærde, som vi skal værne om. Ligeså det massive pres på motorvejen, en kystbane med risiko for stopfyldte togvogne, risiko for mere støj og forurening, et Øresund som kan lide skade og arbejdspladser som kan forsvinde.

Os der bor i Helsingør Kommune vil ikke forbigås eller overses, til fordel for et svensk erhvervseventyr. Jeg er sikker på, at samtlige politikere i Helsingør Byråd har et mål om en stærk udvikling af Helsingør Kommune. Og ikke mindst hvor mennesker i vores kommune kan se sig selv leve og skabe familie. Spørgsmålet er bare, om en fast HH-forbindelse kan bidrage til det mål?

Jeg antager ikke, at de kommende forhandlinger i folketinget om en ny infrastrukturplan, ender med at afsætte penge til en fast forbindelse fra Helsingør til Helsingborg. Der er mange andre projekter, som er foran i køen. For eksempel forlængelse af Hillerødmotorvejen, færdiggørelse af Frederikssunds-motorvejen, udbygning af Fynske Motorvej E20 syd om Odense, og man kunne blive ved. Hvis man eventuelt beslutter sig for en fast HH-forbindelse, så skal man først igennem 6 års forundersøgelse og miljøkonsekvens vurdering, inden man kan tage en endelig beslutning om en anlægsfase, som vil vare cirka 10 år. Det vil sige at hele projektet først kan realiseres om 16 år eller mere. Lad os derfor slå koldt vand i blodet og lade Folketinget og ministeren besvare de mange gode og yderst relevante spørgsmål, som borgerne og byrådet har stillet i fællesskab og som nu er sendt til de nationale beslutningstagere.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Efter hård kritik af kommunen for langsommelighed: To måneder efter har selvmordstruede Marcus stadig ikke fået svar

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Morten trækker det længstre strå i langvarig kamp mod kommunen: - Vi har lært af vores fejl

Helsingør For abonnenter

Plejehjem glemte at følge op på kræftundersøgelse: - Der er ingen undskyldninger

Helsingør

Debat: Der skal strammes op, og det haster

Helsingør

U-vending gik galt: To biler kørte sammen på Kongevejen

Debat

Ugens kandidat: Når drømme bliver til virkelighed

Helsingør For abonnenter

Koster tæt på en milliard kroner: Her skal Espergærdes veje og indkørsler graves op, så kloakvandet ikke ender i Øresund

Danmark

Debat: Tomme tønder buldrer mest

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Helsingør

Første private lejer til nyt sundhedshus er på plads: - Vi vil gerne sætte endnu en nål på landkortet i Helsingør

Danmark

Se video med ældgammel elbil: 108 år gammel elbil havde vanvittig rækkevidde

Debat

Hvilken gave vi gerne vil give Helsingør i købstadsjubilæum?

Helsingør For abonnenter

Chokpris: Danmarks dyreste sommerhus ligger i Hornbæk

Helsingør

Svane-drama har set sin afslutning: Sådan gik det med svaneungen Egon

Annonce