DEBAT: Christian Refstrup fra Espergærde har den 16. februar et indlæg her i Helsingør Dagblad, hvori han hævder, at en fast forbindelse vil være en ”katastrofe” for især handlen i Helsingør.
Refstrup skriver blandt andet, at en jernbanetunnel først vil komme op ”6-7 kilometer” fra Helsingør centrum, hvilket vil betyde, at butikkerne i centrum slet ikke vil få det antal svenske handlende, som man har i dag.
Alt i alt er en fast HH-forbindelse til gavn for Danmark og danske arbejdspladser. Derfor anbefaler et samlet dansk erhvervsliv også, at den danske og svenske regering, så hurtigt som muligt, går videre med forundersøgelserne.
Det billede Refstrup tegner er ikke korrekt. De danske og svenske vejmyndigheder har netop offentliggjort en strategisk analyse af en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg. I analysen fremlægger man blandt andet en række skitser til linjeføringen for en kommende jernbanetunnel.
Skitserne til linjeføringen, som for øvrigt blev brugt som illustration til Refstrup indlæg, viser tydeligt, at tanken forsat er at have en stor jernbanestation i centrum af Helsingør. Her vil en fast togforbindelse bidrage med 19.000 rejsende i døgnet - mod færgernes knap 10.000 i dag. Derfor er der ingenting i de nuværende planer som tilsiger, at en fast forbindelse vil komme til at gå ud over handlen i Helsingør centrum - tværtimod.
Udover at en fast togforbindelse vil bringe flere til centrum, vil en fast forbindelse også gøre det generelt lettere at være handlende i Helsingør. I dag lider centrum af lange køer og tung lastbiltrafik, hver gang færgerne kommer ind. Lastbiltrafik som ikke er kommet for at handle, men bare kører gennem byen. Med en fast forbindelse vil den tunge gennemkørende trafik blive ledt udenom centrum, og der vil derfor være mere plads til handlende - og mindre forurening.
Refstrup skiver endvidere, at det kun vil være svenskerne som får noget ud af en fast forbindelse. Det synes vi, er at mangle tiltro til danskerne og ikke mindst dansk erhvervsliv. Alle analyser viser, at en fast forbindelse mellem Helsingør og Helsingborg vil være til gavn for erhvervslivet i hele Nordsjælland. Forbindelsen vil skabe tusindvis af arbejdspladser og udvide arbejdsmarkedet for hundredtusinder af mennesker.
Alt i alt er en fast HH-forbindelse til gavn for Danmark og danske arbejdspladser. Derfor anbefaler et samlet dansk erhvervsliv også, at den danske og svenske regering, så hurtigt som muligt, går videre med forundersøgelserne.