Annonce
Debat

Debat: Inhabilitet i byrådet

Forsyning Helsingør.Foto: Lars Johannessen

DEBAT: Forsyningens bestyrelse beslutter, hvilke takster som skal indstilles til byrådet. Kræver bestyrelsen beregninger af fordelingen på brugergrupper - og mellem faste og variable omkostninger?


At man i årevis har undgået klager fra boliger med fælles opkrævning er bemærkelsesværdigt. Måske skyldes det den kommunale repræsentation i boligselskabernes bestyrelser? Måske manglende vilje og manglende lyst til at kæmpe beboernes sag?


Annonce

Så godkendes taksterne i byrådet. I byrådet sidder en række af medlemmerne fra forsyningens bestyrelse. Da de har indstillet taksterne til kommunal vedtagelse, bør de i den kommunale beslutningsproces være inhabile - og altså ikke deltage i beslutninger vedrørende takstfastsættelsen. At rejse tvivl om beregningernes rigtighed vil jo være illoyalitet overfor forsyningsselskabet.

Som bestyrelsesmedlemmer i forsyningen er de lovmæssigt forpligtet til først og fremmest at varetage det private selskabs interesser. Man kan derfor ikke forvente, at de i byrådet stiller kritiske spørgsmål til indstillingen fra forsyningen - selv om de i byrådet skal varetage borgernes interesser.

Politikerne ønsker ikke større udsving i takster og gebyrer - og de ønsker ikke polemik om de udmeldte takster. Protester kommer oftest fra parcelhusejerne, fordi disse får hver deres opkrævning og altså ved, hvad de skal betale. Det gør man ikke, hvis man bor i bebyggelser med fælles afregning. Derfor ser man ofte, at beboere i sådanne bebyggelser betaler relativt for meget.

En ændring vil give større regning til parcelhusejerne. Boliger med fælles afregning er betydeligt billigere for forsyningsselskaberne, idet bestyrelsen i disse selskaber jo selv står for at beregne og opkræve betalingen fra de enkelte boligenheder. Og de har selv udgifter til målere i de enkelte boligenheder og varmeregnskab, hvilket sparer store omkostninger i forsyningsselskabet.

Det gives der ikke rabat for, ligesom der ikke er rabat til disse bebyggelser som "storkunder". Alle disse forhold burde byrådet tage med i deres vurdering af taksternes størrelse. Kommunens fastsættelse af takster er mere politisk end fagligt funderet, hvilket reelt ikke er hverken lovligt eller rimeligt.

At man i årevis har undgået klager fra boliger med fælles opkrævning er bemærkelsesværdigt. Måske skyldes det den kommunale repræsentation i boligselskabernes bestyrelser? Måske manglende vilje og manglende lyst til at kæmpe beboernes sag?

Det åbne brev fra Ib Poulsen og Per Petersen afslører, at der er massive fordelingsmæssige problemer for fjernvarmen. Og behov for at gøre op med mange års bevidst urimelighed.

Det er tydeligt, at man lader de fattigste bære de tungeste byrder. Ikke fordi alle beboere med fælles afregning er fattige, men fordi stort set alle de fattigste bor i denne type boliger.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Søren stod på speederen for at redde sine dyr: - Så ringede naboen og spurgte hva' faen det var for en måde at køre på

Debat

Klumme: Når en leder tager fejl

Annonce