Annonce
Debat

Debat: Kronborg og den maritime kulturarv

HAL 16 Helsingør værft. Foto: Lars Johannessen

DEBAT: Tak til Jens Frimann for en god og meget læseværdig kronik om Kronborgs betydning. Vi deler din opfattelse af, at Kronborg og Hamlet er et grundfundament i historien om Helsingør. Uden Kronborg, ingen havn, intet værft og ikke megen maritim historie.

I Maritimt Værksted Hal 16 forsøger vi af samme årsag efter bedste evne at flette Kronborg ind i alle omtaler af Hal 16's aktiviteter på havnen.


Kronborg og Hamlet er verdenskendte brands og gør, at Helsingør også er værd at besøge og spendere sine turistkroner i. Kronborg, havnen og byen kan på den måde befrugte hinanden, både kulturelt, menneskeligt og økonomisk.


For Maritimt Værksted Hal 16 er din kronik samtidig en god anledning til at kommunikere om fartøjerne i historisk havn og i hallen. Aviserne skriver tit om fartøjernes historie. Det er vi glade for, men det kan være svært at vide, hvordan økonomien er skruet sammen.

For os er det indlysende, at den maritime kulturarv er "on our own", når det gælder økonomi. På nær Fyrskib Gedser Rev, der er ejet af Nationalmuseet, findes fartøjerne kun på grund af enkeltpersoner og laugs store frivillige indsats for at bevare dem. Det gælder både de fartøjer, der er i havnen og dem, der kommer til.

Mange kender historien om S/S Bjørns langstrakte restaurering. Samme historie om års slid, dårlig økonomi og skilsmisser gælder en stor del af den danske maritime kulturarv. Mange fartøjer er gået til i råd eller skåret op af saven. Så meget desto vigtigere er det at bevare de få, der er tilbage.

Der er ikke kommunal eller betydelig statslig støtte til bevarelse og renovering af de historisk interessante fartøjer. Ej heller er historiske fartøjer fritaget for skat på samme måde som fredede ejendomme. Ekstern finansiering findes kun, hvis man kan overtale fonde til at bidrage til bevarelse og renovering.

Helsingør kommune er ikke en del af de økonomiske bestræbelser på at købe Zar. I foreningen "Hal 16" har vi efter ansøgning fået konkrete tilskud til events (Kapsejladsen Øresund på langs) og maritim aftenskole på samme måde som andre medlemsbaserede kultur- og idrætsorganisationer kan søge støtte.

Som forening har vi en klar og tydelig vision om at passe på vores maritime kulturarv. Vi vil gerne bidrage til fortællingen om Danmarks maritime og håndværksmæssige historie i tæt samarbejde med blandt andet Museet for Søfart, den kommende bådebyggerskole og med arv og kundskaber fra de mange tidligere værftsarbejdere, der bor i Helsingør.

Mange havne i Danmark ønsker flot maritim kulturarv, men få steder passer bedre, end her i Helsingør med Kronborg, Sundtolden, MFS og værftet som fundament og historisk DNA. Vi er særligt glade for samarbejdet med Museet for Søfart, der er på New York Times Top-100 over ”Places you must see before you die” og har mange gode samarbejder med havn, kommune, øvrige museer og bådebyggerskole.

Med stor medlemsopbakning til "Hal 16" er der etableret et levende foreningsbaseret værkstedsfællesskab i en tom, kold og uopvarmet hal uden toiletfaciliteter. Når de historiske fartøjer bliver søsat i havnen skaber de mening, aktiviteter og historie i et havnebassin, der indtil for kort tid siden også lå mestendels tomt og trist foran Kronborg, MFS og Kulturværftet. Fartøjernes ydmyge bidrag er at skabe synlig skala og liv foran den imponerende slotsarkitektur, når man ser Kronborg fra vest.

Så kunne man som omkostningsbevidst skatteborger selvfølgelig ønske, at havn og kommune havde alternative indtægter til den plads, vi fylder op i havn og hal. Vores bud er dog, at uden de flittige ”træskibstosser” ville havn og hal stadig være tomme og Helsingør Historisk havn et lidt fattigere sted.

Med kæmpe respekt for både Kronborg og andre kulturinstitutioners tiltrækningskraft, så er der utallige eksempler på, at maritime kulturmiljøer formår at skabe stærke rammer for både dynamik, udfoldet liv og glæde for lokale indbyggere, økonomisk udvikling for næringsliv og gentagelsesværdige oplevelser for besøgende. Det gælder både i Danmark, for eksempel i Nyhavn, Svendborg, Middelfart, Hobro og Marstal og internationalt.

De maritime kulturmiljøer kan bidrage med noget pulserende, eventyrligt og dynamisk til det lokale liv. Teatre, museer, foreningsliv og andre kulturinstitutioner bidrager med noget andet. Der er ikke snuptagsløsninger. Men tilsammen bidrager vi til rammer for godt levede, lokale liv.

Kronborg og Hamlet er verdenskendte brands og gør, at Helsingør også er værd at besøge og spendere sine turistkroner i. Kronborg, havnen og byen kan på den måde befrugte hinanden, både kulturelt, menneskeligt og økonomisk.

Den historie vil vi gerne bidrage til, så der både er noget for os der bor her og til dem, der kommer på besøg.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Live: Tidlig FCH-føring hurtigt udlignet

Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce