HELSINGØR: Private firmaer søger nu kommunen om lov til at opstille ladestandere til batteribiler på offentlige parkeringspladser. Det er principielt det samme som et torvestade, men åbenbart er der ikke planer om, at de skal betale for det ligesom de torvehandlere, og som forretninger skal betale for brug af vejarealer til servering og vareudstilling.
Samtidig udgår disse p-pladser i den almindelige cirkulationsbrug, og hele denne ordning med at offentlige p-pladser forandres til privat tankstationsforretning er helt uacceptabel.
Salg af drivmiddel til vejtransporten, sker som privat forretning og fra forretningens egen købte, betalte og ejendomsbeskattede areal, eller fra bilistens egen station på egen grund.
Helsingør har i forvejen for få parkeringspladser inde i byen, og kommunen bør henvise ladestander-udbyderne til at opstille ladestandere på eksisterende tankstationer, på samme måde som salg af benzin og diesel, hvorfra de så kan sælge deres energiprodukt til batteribilerne.
Nu må det stoppe. Kommunen må ændre politik, og fastholde at de offentlige veje og p-pladser er fælles og lige tilgængelige for alle uanset biltype og henvise ladestander-firmaerne til at oprette egne tankstationspladser
I øvrigt optager disse batteribiler helt unødvendig meget plads ved de ladestandere, der allerede er etableret, idet ejerne jo ikke fjerner bilen fra energitankningspladsen, så snart opladningen er slut, så en anden kan komme til. Pladserne bruges tilsyneladende blot som særligt privilegerede p-pladser, lidt på samme måde som handicap p-pladserne mere forståeligt er forbeholdt særlige bilister.
Nu må det stoppe. Kommunen må ændre politik, og fastholde at de offentlige veje og p-pladser er fælles og lige tilgængelige for alle uanset biltype og henvise ladestander-firmaerne til at oprette egne tankstationspladser, etableret til netop deres formål: At sælge optankning til private biler, her blot som el-kapacitet.
Om ikke andet, kan ladestanderfirmaerne sikkert leje sig ind på ForSea’s parkeringsplads, hvor der ser ud til at være plads, og hvor arealet er underlagt de gængse markedsvilkår.