Annonce
Debat

Debat: Ny køreplan - nye vaner

- Servicebusserne var en tryg og god måde at komme rundt på, hvis man har rollator eller kørestol. Men der var desværre for få, der brugte servicebusserne, skriver Janus Kyhl (C) og Marlene Harpsøe (O) i dette indlæg.Arkivfoto: Lars Johannessen.

DEBAT: En ny buskøreplan er trådt i kraft. Den er blevet til oven på et stort analysearbejde foretaget af Movia og hensigten er at få flere til at tage bussen og højne servicen for de mange.

I den forbindelse er servicebusserne stoppet med at køre, og det har givet anledning til en del debat – både her i Helsingør Dagblad samt på sociale medier. Servicebusserne var en tryg og god måde at komme rundt på, hvis man har rollator eller kørestol. Men der var desværre for få, der brugte servicebusserne.

Det har dog været vigtigt for os, at man fortsat kan benytte offentlig transport, hvis man er ældre og gangbesværet.

Annonce

Det er vigtigt for os at pointere, at vi med den nye løsning har haft for øje at skabe mest mulig kollektiv trafik til flest mulige borgere, for den økonomi vi har til rådighed

Busserne i Helsingør Kommune kan sænkes og hæves, så man let kan komme ind og ud af bussen. Det håber vi kan skabe en tryghed for dem, der har rollator eller på anden måde er utryg til bens. Vi vil gå i dialog med Movia for at sikre, at chaufførerne er opmærksomme på at gøre det så nemt som muligt for passagererne at komme ind og ud af bussen, ligesom at bussen ikke kører, før alle har sat sig ned.

Det vil også fortsat være muligt at tage en bus direkte til Aktivitetscentret Hamlet. Ved Kulturværftet stopper der også en bus. Vi er i dialog med Hamlets Centerråd, med henblik på at man evt. laver en ordning, hvor frivillige følger brugere af Hamlet fra stoppestedet ved Kulturværftet til aktivitetscentret. Det kan være en støtte til dem, som føler det utrygt at gå alene.

Derudover er det muligt at tage Flextrafik, om end det kan være dyrere end en tur med pensionistkort eller rejsekort.

Det er vigtigt for os at pointere, at vi med den nye løsning har haft for øje at skabe mest mulig kollektiv trafik til flest mulige borgere, for den økonomi vi har til rådighed. Den nye køreplan betyder nye vaner. Vi er sikre på, at vi med lidt tilvænning nok skal få det hele til at køre, så alle føler sig imødekommet med den nye køreplan.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Lottes pigedrøm fik vokseværk: I dag ejer hun flere butikker og sælger fra Ålsgårde til Canada

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Nordsjælland

Gård fuldstændig overtændt: Svært forbrændt 82-årig kørt med eskorte på Riget

Navne For abonnenter

Planlagde sin bisættelse ned til mindste detalje - alligevel ville Jan ikke vide, hvornår han skulle dø

Helsingør

Sådan er skoledagen med skyhøj coronasmitte: Skolelærer med corona underviser online, og specialundervisning sløjfes

Helsingør

'Når havet vil ind, så kommer det ind': Beredskabet har fokus på udsatte områder, når stormen rammer

Antallet af børn med forældre på kontanthjælp er næsten halveret på få år

Nordsjælland

Lokale ildsjæle fremlægger forslag til at udvikle kystby: - Ellers ender vi som en soveby

Helsingør For abonnenter

Nu skal populært spisested privatiseres: Helsingør Kommune har overtrådt reglerne

Jesper Buch kalder sagen grotesk: - Åndssvage iværksætter-regler bremsede min datters virksomhed

Helsingør

Stormvarsel opjusteret: 'Farligt vejr' forventes at ramme Helsingør lørdag - sådan forbereder du dig

Topnazistens lillebror reddede mange fra de tyske kz-lejre: Men helten Albert endte selv som udstødt og glemt - fordi han hed Göring

Debat

Debat: DTU til Helsingør: Hvad kan der gøres for at få den maritime uddannelse hertil?

Kultur For abonnenter

Efter nej til kommunale frikadellerSpisekammeret: Kulturhus frygter at blive ramt af forbud

Espergærde

Ups! 60-årig mand fra Espergærde kørte direkte over ny rundkørsel

Annonce