Annonce
Debat

Debat: Vi skal snart give pladshensyn til dem, som har skiftet bilen ud med elcyklen, el-løbehjul eller andre el-køretøjer

Nikolaj Vincent Olsen. Privatfoto

DEBAT: Jeg kan forstå på Ulla Kokfelts debatindlæg fra 22. januar, at der har været taget stilling til at inddrage allerede eksisterende p-pladser til biler og reservere dem til el-biler. Selvom debatten er på sin plads, så synes jeg alligevel, der er argumenter, som ikke bliver luftet. Vi kommer til at mangle kapacitet i kablerne i den nære fremtid, selvom de private installerer ladestandere, så skal kommunen og staten sørge for de store kabler er lagt i jorden i god tid.

Borgerne er, som I måske har bemærket, allerede gået i gang med at udskifte bilparken, de sætter ladestandere op hjemme, og elnettet er ikke gearet til det endnu. Vi får også varmepumper på det samme underdimensionerede elnet. Såfremt vi skal undgå en situation som Fredericia juleaften, med mange mørkelagte hjem, så skal myndighederne få fingeren ud.

Det giver god mening at tilbyde el-billister en opladningsmulighed for at gøre indkøbscenteret mere attraktivt for dem, men det giver endnu bedre mening at tage stilling til udbedring af vores lokale infrastruktur, så vores fremtid - som er elektrisk - kan følge med.

Annonce

Uanset hvad man måtte mene om elbiler eller forbrændingsbiler, så er virkeligheden dog, at Helsingør har en luftforurening, som ligger langt over grænseværdierne, og såfremt man ikke begrænser udledningen fra politisk side, så vil man med tiden miste pladser til dem, som ikke længere vil tolerere at skulle indlægges for KOL for at have bopæl i Helsingør Kommune, det er behandlingskrævende og dyrt. Vi har ingen kommunale faciliteter, der beskytter borgerne mod luftforureningen.

I den helt nære fremtid vil vi skulle give pladshensyn til dem, som har skiftet bilen ud med elcyklen, el-løbehjul eller andre elektrificerede køretøjer. Fordelen er dels, at vi borgere vinder i luftforurening hver gang, og dels at de elektriske transportmidler giver os plads tilbage, som hidtil har været blokeret af et dødt metal-helvede, i form af biler der står i timevis

Fremtiden er ved at nå ud fra velhaverne og first movers, der tidligt havde råd til lækre dyre elbiler, til småbørnsfamilierne som skifter den anden bil ud med en el-ladcykel.

Den konventionelle cykel døde i Danmark tilbage i 2011, hvor produktionen faldt fra 140.000 tilbage i 2005 til under 5.000 enheder produceret i Danmark i 2011. Siden da er folk overgået til elektriske cykler eller sparer op til dem. Vi er gået fra de spinkle første generations cykler til tredje generations cykler med integreret motor, lad eller vogn til to-tre børn og nok rækkevidde til at køre til Hornbæk strand og tilbage, med to børn og badedyr. Men priserne viser også et stort prisspænd fra de billigste transportmidler produceret i Kina (ikke Amager) til de velgennemtænkte tredje generations cykler fra Holland eller Tyskland. Desværre er de danske producenter stadig bagud på dette område. Vores institutioner har også glæde af de nye el-ladcykler, da det åbner kommunen op for spændende muligheder for børnene og ture ud i naturen.

I den helt nære fremtid vil vi skulle give pladshensyn til dem, som har skiftet bilen ud med elcyklen, el-løbehjul eller andre elektrificerede køretøjer. Fordelen er dels, at vi borgere vinder i luftforurening hver gang, og dels at de elektriske transportmidler giver os plads tilbage, som hidtil har været blokeret af et dødt metal-helvede, i form af biler der står i timevis. Der er ingen, der vinder ved parkeringspladser, og det er hverken kønt eller til nytte.

Behovet for p-pladser skal gentænkes. Vi skal tilbyde flere borgere at komme forbi vores indkøbscentre, ved at tilbyde dem gode muligheder for nær-transport, cykel-henkast, eller små bokse til løbehjulene – og der skal være plads til dem, som er mere pladskrævende – f.eks. handicappede som har særlige transportbehov. Men vi har også to millioner bilister, der årligt krydser igennem Helsingør, som man kan tiltrække for lokale erhvervsdrivende ved at udbyde flere lynlade stationer ved f.eks. Prøvestenen, hvor der lige pt. er mange ubrugte p-pladser.

For lige præcis dem ville en hurtiglader-station ved Prøvestenen være en oplagt mulighed, der ville opstå muligheder for, at man kan tage en pause på 15-20 minutter, få sjatladet bilen og køre videre. Så mangler der selvfølgelig igen WC-muligheder, men med flere besøgende ville det nok kunne betale for driften af et toilet, mon ikke?

Annonce
Erhverv For abonnenter

Lovændring rev benene væk under livsværk: Nu følger Pernille drømmen og åbner delikat butik i hjertet af Helsingør

Danmark

De seneste coronatal: Otte døde og 50 færre indlagte

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Helsingør

Jamal stod med valget om at dø eller forlade sin familie: Nu vil han inspirere andre indvandrere med sin vilde historie

Hornbæk For abonnenter

Nu bliver endnu et hjørne af Hornbæk fedtet ind: - Jeg vil åbne for byens bedst bevarede hemmelighed

Helsingør

Nelly er Falkenbergs ukronede dronning - nu fylder hun 100 år

Sport For abonnenter

Analyse: Jeg må ikke skrive katastrofe - det er bare svært at finde andre ord

Esbjerg Havn som Nato-knudepunkt er et klart signal til Rusland: - Det handler om at vise russerne, at det aldrig kan betale sig at gå i krig

Helsingør

Fans fra Lyngby efter Helsingør-kamp: - De er syge i hjernen

For abonnenter

Prestigefyldt cykelfabrik lukkede produktionen og gik fra 100 til 14 ansatte: Nu er flere års underskud vendt til markant millionoverskud

Helsingør

Efter tre måneder får Andreas et møde med Kiær: Derfor er hun den, han allerhelst vil mødes med

Caroline Fleming og søn tømte familiens slot for værdier - dansk kulturhistorie går snart tabt for altid

Sport For abonnenter

Videointerview med cheftræneren: - Superliga-drømmen er intakt

Helsingør For abonnenter

'Jeg ved, hvor du bor': 16-årige Mollie oplever alt fra trusler til flirtende mænd, når hun trækker i dommeruniformen

Sport

Efter kæmpe Superliga-nedtur: Nu begynder ny kamp om udvidelse af Helsingør Stadion

Annonce