Annonce
Debat

Debat: Rejsekortet er fyldt med hemmeligheder

Kystbanen.Foto: Lars Johannesen

DEBAT: Hvor er DOT på vej hen med passagererne i hovedstadsområdet, eller er de overhovedet på vej nogen steder hen?


Dette ødelægger også meget for rejseaktiviteterne. Lad os derfor snarest få det dyre og bøvlede rejsekort erstattet med det gamle forudbetalte zoneperiodekort system tilbage.


Annonce

Med rejsekortets ikrafttræden i sin nuværende form købes rejserne tur for tur, for det beløb der er indbetalt på kortet - i modsætning til periodekortet, hvor systemet gik ud på, at når man havde købt periodekortet, kunne man rejse ubegrænset hele perioden fra få bestemte zoner til hele hovedstadsområdet. Med rejsekortet kræves der et minimumsbeløb på cirka 60 kroner for at påbegynde en rejse, også selvom rejsen tur-retur ikke vil komme til at nå 60 kroner.

Rejsens pris, hvorhen den end ønskes, varierer fra tidspunktet på dagen til hvilken dag man vælger at rejse. Dertil kommer eventuelle bøder for forkert håndtering af kortet eller reduktion i rejseprisrabatten, hvis man for eksempel kommer til at tjekke ud ved skift fra et transportmiddel til et andet i samme ønskede retning indenfor DOTs regi.

En rejses pris med rejsekortet er derfor meget svær at beregne, og efter endt rejse er det ikke muligt at rekvirere en opgørelse på rejsens omkostninger ved for eksempel at opgive rejsekortets nummer. Det gør det endvidere endnu mere uigennemskueligt at benytte rejsekortet, der i øvrigt har gjort det fælt dyrt at benytte Din Offentlige Transport, hvorfor DOT ud fra regnskaberne og optælling af passagererne i tog og busser, må få øje på alle de tomme sæder, der ikke kun på grund af corona situationen er tomme, men sandsynligvis også på grund af rejsekortets system og rejsens omkostninger.

Rejsens pris skal åbenbart være en overraskelse og man kan altså ikke påbegynde en ny rejse hvis der "kun" står 55 kroner på kortet. Det kan ikke være til nogens fordel at hæmme folk i deres rejselyst inden for mindst hovedstadsregionen - heller ikke for sundhedsvæsenet eller for DOT selv.

Konsekvensen af det bøvlede, hemmelighedsfulde og meget dyre rejsekort er, at når folk ikke orker at kaste sig ud på en rejse med DOT, ses et påskud for at nedlægge en busrute eller reducere i togafgangene, fordi der blandt andet beregnes ud fra optælling af passagererne. Andet bøvl for de, som gerne vil benytte DOT er, at de trykte tidsplaner ved hvert busstoppested, med tydelig angivelse af afgangstider alle ugens dage og andre praktiske oplysninger, er fjernet. Hvorfor er de det?

Dette ødelægger også meget for rejseaktiviteterne. Lad os derfor snarest få det dyre og bøvlede rejsekort erstattet med det gamle forudbetalte zoneperiodekort system tilbage. Ligeledes de her ovennævnte trykte tidsplaner, således at der bliver foretaget mange flere rejser ud i det blå eller grønne, så det ikke kun er borgere i nabolaget af gode oplevelser, der får glæde af dem.

På denne måde vil der komme langt flere midler til vedligeholdelse og forbedringer af hele driftsapparatet til DOT.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Eriksen har sendt besked til Inter-spillere i gruppechat

Helsingør For abonnenter

Maiken er blevet glad for hjemmekontoret: - Jeg er blevet en bedre mor og kone af at kunne arbejde hjemme

Annonce