Annonce
Debat

Debat: Sårbarhed på Kystbanen

Kystbanen mellem Nivå og Helsingør. Foto: Lars Johannessen
Annonce

DEBAT: Den 20. januar 2021 var Kystbanen afbrudt mellem Nivå og Helsingør efter en personpåkørsel nord for Espergærde.

Det er en strækning på ca. 13,5 kilometer, eller rundt regnet 1/4 af Kystbanens længde, hvor der ikke kørte tog.


Hvis Espergærde blev opgraderet til en rigtig station, med mulighed for at krydse fra det ene spor til det andet (transversaler) syd for Espergærde, ville toggangen i situationen den 20. januar kunne opretholdes helt til Espergærde.


Strækningen mellem Nivå og Snekkersten er den længste på Kystbanen uden ”rigtige” stationer. Hos Banedanmark er en ”station” frit forklaret et sted, hvor to tog kan krydse hinanden på en enkeltsporet strækning, eller hvor et tog kan gå fra det ene spor til et andet på en strækning med flere spor.

Andre steder, hvor tog standser og udveksler passagerer eller gods (som for eksempel Humlebæk og Espergærde) er ”holdesteder”.

Det tager ca. 15 minutter at køre mellem Nivå og Helsingør med stop på alle tre mellemstationer, heraf cirka ti minutter mellem Nivå og Snekkersten.

Med en fornuftig vendetid i Helsingør må man gå ud fra, køreplanen bliver lagt, så togene mødes i Nivå, Espergærde og Helsingør.

Hvis Espergærde blev opgraderet til en rigtig station, med mulighed for at krydse fra det ene spor til det andet (transversaler) syd for Espergærde, ville toggangen i situationen den 20. januar kunne opretholdes helt til Espergærde.

Derved kunne de to største mellemstationer nord for Kokkedal betjenes af tog, og passagerer til Snekkersten og Helsingør kunne enten bruge bybussen (nu 802) eller de togbusser, som så kun skulle køre den halve vejlængde.

Hertil kommer, at kun bus- og togforbindelser i Snekkersten og Helsingør blev berørt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Sikke en fest: - Vi er så glade

Erhverv

Statsministerens travle time i Helsingør: - Coronavirusset kommer desværre med en pris

Helsingør

Se video: Statsministeren svarer på dagbladets spørgsmål om hårdtramte caféer

Annonce