Annonce
Debat

Debat: S-tog til Helsingør

Lars Borup-Nielsen så gerne et S-tog ville ankomme til sporet på dette billede.Foto: Lars Johannessen

DEBAT: I forbindelse med diskussionerne omkring HH-forbindelserne er der tanker fremme om at gøre Helsingør station til et trafikalt knudepunkt. Dette betyder bl.a. at der skal anlægges en helt ny station, dybt nede under den eksisterende. Projektet omfatter endvidere nye skinneføringer, som vil medføre ekspropriationer af et større antal villaer på Stubbedamsvej og dele af Snekkersten-området. Der skal ikke megen fantasi til at forestille sig ekstremt byggerod i mange, mange år – og det bliver vildt dyrt.

Men midt i sorgerne og bekymringerne findes der igen godt nyt. Der er løsninger på det hele. Glem alle de skøre planer om de faste togforbindelser til Helsingborg. Ryst posen grundigt og tænk kreativt. Løsningen er ganske enkelt et S-tog mellem København og Helsingør. Ideen er langt fra ny – men af uforklarlige årsager så ender den gang på gang i papirkurven hos politikerne. Og den bliver tømt dagligt.

Kystbanen er én af Danmarks mest befærdede strækninger. Som bekendt, så har det siden 2000 været sådan, at togene fra Sverige endte i Helsingør – altså via Øresundsbroen og København. På papiret så det hele fint ud, og vi fik. bl. a. en smart forbindelse direkte til Kastrup Lufthavn. Vi kender imidlertid alle sammen til de evindelige trafik-problemer med aflysninger og forsinkelser, som har plaget de rejsende i årevis (retfærdigvis skal det fastholdes, at statsbanerne har forbedret forholdene). Mange af problemerne skyldes netop forbindelserne til svenske SJ, hvor de derovre tumler med store trafikale udfordringer.

Man skulle så tro, at man havde taget ved lære af fejltagelserne. Men ak nej. Det bliver endnu værre. Den seneste aftale med SJ går direkte imod brugernes interesser på hele strækningen mellem København og Helsingør. SJ har i 2020 overtaget driften af Øresundstoget – aftalen gælder frem til 2028. Endnu har vi ikke mærket de store ændringer, men fra-og-med 2022 kører Øresundstogene kun til Østerport. Alle rejsende fra nord er derfor i fremtiden henvist til at skulle skifte tog fra Kystbanetoget til andre linjer i Storkøbenhavnsområdet. I virkeligheden startende fra og med Klampenborg. Jeg har svært ved at se fordelene ved denne aftale for os på den danske side.

I virkeligheden er det stort set samme situation, som tiden før man indledte samarbejdet med SJ og indførte Øresundstogene. Tre skridt frem og to tilbage. Er det ikke tankevækkende?


Jeg har ganske enkelt aldrig kunne forstå, hvorfor vi med vold og magt skulle klamre os til Kystbanetoget mellem København og Helsingør. En velfungerende S-tog og metro er simpelthen den ultimative løsning – også for vore svenske venner.


Jeg mener derfor, at det er logik for burhøns at tørre tavlen ren og starte på en frisk. Det kan ske på 2 måder:

  1. S-toget eller Metroen skal forlænges til Malmø, som er svenskernes naturlige trafik-knudepunkt. Der er allerede mange, som gør sig disse tanker. Hvorvidt det eksisterende skinne- og ledningsnet på Øresundsbroen kan klare denne udfordring, har jeg ingen anelse om. Men når Øresundstogene samtidig skal nedlægges, så burde der på den ene eller anden måde være plads.
  2. S-tog mellem Klampenborg og Helsingør skal etableres inden 2028. Skinner og ledninger er til stede. Der skal sikkert justeres lidt på ledningerne – men det kan statsbanerne nok finde ud af. På Helsingør Station er der masser af plads til ankomne- og afgående toge.

Jeg skal ikke udtale mig om eksisterende og fremtidig godsbanetrafik. Jeg kender ikke omfanget af denne trafik.

Fordelene med S-tog til København er oplagte. Der er stort set ingen problemer med S togs-trafikken. De tøffer troligt afsted og bekymrer sig aldrig om snestorme i Skåne. Forestil jer et tog hvert 10. minut – nøjagtigt samme situation som de har i Hillerød, Farum, Frederikssund, Høje Tåstrup og Køge. Hvorfor i alverden skulle vi i Helsingør ikke få samme fordele?

Tænk et velfungerende S-togsnet med masser af tilslutningsmuligheder til metroen og via Københavns Hovedbanegård som et naturligt knudepunkt til fjerntogene med forbindelser til resten af landet.

Jeg har ganske enkelt aldrig kunne forstå, hvorfor vi med vold og magt skulle klamre os til Kystbanetoget mellem København og Helsingør. En velfungerende S-tog og metro er simpelthen den ultimative løsning – også for vore svenske venner. Med Malmø som knudepunkt kan de problemløst futte til Kastrup Lufthavn og København. Simpelthen perfekt.

Og for turisterne vil det ligeledes være en kæmpe fordel, når de ved at de hvert 10. minut kan springe på et problemløst tog til Louisiana eller Helsingør. Nøjagtigt samme trafiksystem som findes i andre storbyer. Og i Helsingør elsker vi jo netop turisterne.

Den med last- og personbiltrafik kan vi tage en anden god gang. Men lad os få sat gang i S-toget til København. Løsningen ligger lige foran og er langt, langt billigere end de vilde ideer, som tilhængerne af faste HH-forbindelser har lagt op til. Husk, at uanset hvordan vi end vender eller drejer det, så er det i sidste ende os borgere som skal betale gildet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Boligmangel i Helsingør

Annonce