Annonce
Debat

Debat: S ude i et utroværdigt og populistisk stemmefiskeri

Claus Helge Nielsen. Privatfoto

DEBAT: I dagbladet den 30. marts står der at læse at Socialdemokratiet siger ”krystalklart nej” til en fast HH-forbindelse. Eller at man siger ja, men først om mange år. Det henstår uklart hvad S egentlig vil. Det er jo årstiden for ”spirekartofler”, og det lader til at S lægger sine her før valget til november.

Det vil vare mindst tre-fem år, før man lander på en endelig løsning og påbegynder anlæg, og vel yderligere ti år herudover før man er helt færdig med den nye forbindelse og alle afledte ændringer til både vej- og togtrafik. S bør i stedet melde sig ind i kampen med eget bud på, hvordan de mener at forbindelsen skal se ud.

S fremfører en række grunde til at sige nej – og antager vi at en løsning byder på disse udfordringer, er dette vel ikke meget anderledes i fremtiden, hvor S gerne vil være med? I øvrigt, en løsning som denne står i 200-300 år, hvorfor et påstået underskud på 400 millioner hvert af de første 40 år vel kan omskrives til et overskud på mindst cirka 65 milliarder over projektets levetid. CO2 er blevet trukket som et andet ”nejkort”, men tager ikke højde for at fremtiden byder på helt andre drivmidler og motorer.


Vi tror på, at en fast HH-forbindelse vil være af overordentlig stor betydning, ikke alene for Helsingør Kommune men hele regionen, og byde på vækst med flere arbejdspladser, samt sikre at Helsingør netop ikke forbliver en blindtarm.


Vi i Liberal Alliance er klart for en fast forbindelse, der både byder på løsninger til tog og biler. Vi har fra lokal side tre meget vigtige krav:

  1. Det skal være boret tunneler, hvor vejtrafik føres så langt indlands at de først kommer op et sted mellem Espergærde og Kvistgård.
  2. Løsningen skal inkludere en togløsning, og denne bør betyde, som der jo allerede er planer om, at Kystbanen omlægges til S-bane (og dermed ingen godstrafik), og denne løsning bør vel egentlig anlægges som en ”cirkelbane” rundt Øresund som er drøftet ved tidligere lejligheder.
  3. Desuden skal der være en H-H-H løsning, der står for Hillerød-Helsingør-Helsingborg, som skal være en togforbindelse, enten som en art metro (over jorden), eller førerløse lokaltog, der betjener en række passende stationer fra Helsingborg Nordvest over Helsingør-området videre mod Fredensborg og Hillerød. Løsning kan være skalerbar med evt. afstikker til Kokkedal/Hørsholm. Dette område er en ”region” der har 325.000 indbyggere – 60 % flere end Odense og kun en anelse mindre end Århus. Med denne løsning sikres den nordlige del af Hovedstadsregionen en effektiv transport løsning til glæde for de mange i dette område på begge sider af sundet.

Vi tror på, at en fast HH-forbindelse vil være af overordentlig stor betydning, ikke alene for Helsingør Kommune men hele regionen, og byde på vækst med flere arbejdspladser, samt sikre at Helsingør netop ikke forbliver en blindtarm, men via togforbindelse og med af- og tilkørselsforbindelser byder sig til som et forsat naturligt besøgssted, som kan gøres mere attraktivt at besøge.

Måtte vi håbe på, at Claus Christoffersen giver udtryk for hvorledes Socialdemokratiet i Helsingør ser dette projekt udvikle sig, og hvilken løsning de selv forestiller sig? Eller skal vi forvente, at det forbliver ved ”spirekartoflerne” til valget i denne omgang?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Debat

Debat: Boligmangel i Helsingør

Annonce