Annonce
Debat

Debat: Tænk nyt for vores skyld

"Hvor mange vil kunne påstå, at de tilbragte en eftermiddag i Korsør, inden de sejlede til Halskov? - eller hvor mange tilbragte en eftermiddag i Ystad, på vejen til Bornholm? - hvor mange har aflagt Rødby et besøg, inden man kørte til færgelejet?" siger Peter Kirkeby i dette indlæg.Foto: Lars Johannessen.

DEBAT: Fortalere til en fast HH-forbindelse efterlyses i Helsingør Dagblad.

Sådan som jeg oplever verden, så er debatten præget af mere eller mindre saglige/usaglige argumenter. Argumenterne er oftest baseret på en lokalpatriotisk og følelsesladet baggrund - dette indlæg, ikke undtaget. Vi bekymrer os alle om vores nærmiljø.


Annonce

Den stigende trafik af biler og tung transport kræver rettidig omhu. Nytænkning og en udbygning af Europa-vejnettet til og fra Sverige er påkrævet - om ikke andet, så for Helsingørs og borgernes skyld.


Det kendetegnende, for langt de fleste modstandere er, at de ikke selv er bosat i nærområdet af Helsingør havne, og har derfor ikke den samme oplevelse og erfaring som os, der bor tættere på havnen og E47, som er til- og frakørselsvejen til færgelejet for nutidens HH-forbindelse.

E47 er som navnet antyder, en Europavej som starter i Lübeck og slutter i Helsingborg.

Hvor motorvejen E47 ender, 6 kilometer før Helsingør, går E47 over i Kongevejen, som er en étsporet landevej med ét spor i hver retning, hvor de mange og tunge og op til 25 meter lange lastbiler bevæger sig frem til færgelejet, gennem tæt bebyggelse blandt andet med skoler.

Vi, der bor langs Europaruten E47 og tættere på færgelejet oplever flere gange dagligt, lange korteger med op til 15 til 20 lastbiler hvor modulvogntog som oftest er op til 25 meter lange, vanskeliggør passage af den enkeltsporede Kongevej E47, som lige før de kører ind i bymidten, svinger ned ad Flynderborgvej, som nu udgør en del af E47, frem mod Færgelejet - hvor de mange tunge lastbilkonvojer, passerer mindre end 10 meter fra Lilleskolens legeplads.

De mange dieseldrevne lastbiler gennem tætbebygget byområde giver selvsagt mange gener for borgere i Helsingør, hvad angår NOx, CO2 og svære støjgener ved de gentagne stop/start ved lysreguleringer på Europaruten E47, til og fra færgelejet - i erkendelse af støjgener, er der på en lille del af strækningen, på Kongevejen, etableret støjværn. Da COWI consult, for et par år siden, fik til opgave at måle luftforureningen, valgte man behændigt i samarbejde med Helsingør kommune, at måle ved den første rundkørsel ind mod byen - fremfor der hvor der bor mennesker.

Motorvejen er bygget og forberedt til den tunge trafik, men hvor motorvejen ender, fortsætter E47 som bekendt ad Kongevejen, som ikke er planlagt og anlagt til den trafik, som man oplever i dag. Derfor er det rettidig omhu og rigtigt at anlægge en HH-forbindelse syd for Helsingør, hvor motorvejen ophører og dermed føre den tunge trafik uden om Helsingør by, via en fast forbindelse til Sverige, idet tendensen med den tunge landtransport er stigende.

Argumenter om at Helsingør by vil blive en død by, er udtryk for en skrækretorik, der ikke er belæg for. Sundbusserne kunne derimod få et opsving, idet danskere såvel som svenskere fortsat vil tage på indkøbs-/hyggetur med den korte sejltur på sundet, og endeligt er der alligevel ingen af de køretøjer, der kører til færgelejet, der først aflægger bymidten et besøg.

Hvor mange vil kunne påstå, at de tilbragte en eftermiddag i Korsør, inden de sejlede til Halskov? - eller hvor mange tilbragte en eftermiddag i Ystad, på vejen til Bornholm? - hvor mange har aflagt Rødby et besøg, inden man kørte til færgelejet?

Den stigende trafik af biler og tung transport kræver rettidig omhu. Nytænkning og en udbygning af Europa-vejnettet til og fra Sverige er påkrævet - om ikke andet, så for Helsingørs og borgernes skyld.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Debat

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Kultur

Fodboldfesten fortsætter på Marienlyst: - En kæmpe fornøjelse at have landsholdet som gæster

Annonce