DEBAT: By-, Plan- og Miljøudvalget har på et møde 11. februar 2021, på baggrund af offentlig høring, indstillet at Movias forslag til nyt tilpasset busnet igangsættes i december i år.
Uanset at det fremgår af høringen, at det nye busnet betyder store forringelser for mange brugere af den lokale kollektive trafik.
Høringen har således ikke medført nogen nævneværdige ændringer af Movias forslag. Stort set alle fremsatte ønsker er afvist.
Derfor mener jeg, at forslaget til nyt busnet bør tages op til revision, og at der i mellemtiden fortsættes med det nuværende busnet, jævnfør punkt 4 i forvaltningens beslutningsdokument til udvalget: ”Hvis Byrådet ikke vedtager et nyt tilpasset busnet, vil det nuværende busnet fortsætte med følgende tilføjelser fra december 2021:
- Øget aften- og weekend-drift på 347, vedtaget ved budgetforhandlingerne 2021-202,4
- Buslinje 802 ændres til 15-minutters drift på hverdage i myldretiderne, 30-minutters drift øvrig tid i dagtimerne på hverdage og lørdage, samt timesdrift derudover. Vedtaget ved budgetforhandlingerne 2020-2023”.
I forbindelse med en revision af Movias forslag vil jeg anbefale, at A-buslinjen ændres som vist på vedlagte plan: Alternativ 5 (høringssvar nr. 16).
Herved opretholdes den nuværende direkte forbindelse mellem de store boligområder i Helsingør Nordvest og Prøvestencentret.
A-buslinjen i Alternativ 5 har nøjagtig samme længde som A-buslinjen i Movias forslag, idet sløjfen omkring Prøvestencentret med videre jo kun gennemkøres én gang pr. dobbelttur.
På Prøvestensvej foreslås oprettet et nyt stoppested udfor det kommende sundhedshus for at minimere gangafstanden til dette.
A-buslinjen i Alternativ 5 betjener ikke Snekkersten Station.
Det gør A-buslinjen i Movias forslag. Men derved får den et voldsomt krøllet forløb - væsentligt mere krøllet end A-buslinjerne i Ringsted, Roskilde og Køge, hvis succes Movia henviser til.