Annonce
Helsingør

Deres fælles livsværk: - Salget af både buldrer afsted

Da coronaen ramte, troede ejerne af Kronborg Marine, Nordhavnen i Helsingør, John og Kirstine Sørensen, at det ville blive finanskrise nummer to. Så skete det stik modsatte.
Annonce
Annonce

- Nej, nu får vi finanskrise nummer to.

John Sørensen sidder ved sit skrivebord i sin virksomhed på Nordhavnen i Helsingør den dag i marts, hvor statsminister Mette Frederiksen (S) lukker Danmark ned på grund af coronaen.

Panorama-udsigten fra kontoret ud over havnen fejler ikke noget, men det er dystre skyer, der trækker.

I bådmæglervirksomheden Kronborg Marine Bådsalg i Helsingør glemmer de nemlig aldrig finanskrisen og dens konsekvenser, også for denne virksomhed.

Annonce

Salget begyndte at stige

- Salget gik fra 24 nye både i 2006 til 2 nye både i 2010, hvor finanskrisens effekt buldrede derudad. Derfor tænkte jeg, lige da vi tog hul på coronakrisen, at nu ville den historie gentage sig. Og så skete der det stik modsatte. Det var bestemt ellers ikke den første tanke, jeg fik, det var nærmest lige fra starten af sundhedskrisen, at vores salg af både begyndte at stige. I forvejen har salget været støt stigende de sidste par år, fortæller John Sørensen, der sammen med sin kone Kirstine er stifter og ejer af Kronborg Marine Bådsalg.


Det her er det største, vi har oplevet i alle de år, vi har drevet vores firma. I år er det allerede blevet til 55 solgte både og 4 nye motorbåde, hvilket svarer til et fuldt års salg

John Sørensen, ejer af Kronborg Marine


De to deler både avis og skriveborde.

En lille skærm adskiller deres arbejdspladser i deres fælles firma på Nordhavnen og de har lige så vidt forskellige arbejdsfelter i huset, som de også personlighedsmæssigt er meget forskellige.

Forskellighed skaber styrke, når man kan samarbejde og supplere hinanden, og det kan de to.

- Vi har allerede solgt, hvad der svarer til et helt års omsætning i både, fortæller John Sørensen, stifter og direktør i Kronborg Marine i Helsingør. Foto: Lars Johannessen

Siden 1996, hvor de sammen stiftede bådsalget, har de aldrig solgt så mange både som nu, hvor coronakrisen tilsyneladende har skabt stor interesse for aktiviteter i naturen, blandt andet sejlads.

- Det her er det største, vi har oplevet i alle de år, vi har drevet vores firma. I år er det allerede blevet til 55 solgte både og 4 nye motorbåde, hvilket svarer til et fuldt års salg. Det er en skøn blanding af gammelt og nyt, af motor og sejl, siger John Sørensen.

Annonce

Den dyreste og den billigste

Den dyreste, der er solgt, er en Malö sejlbåd til 3,3 millioner kroner. Den billigste er en Maxi 77 fra midten af 1970' erne til 40.000 kroner.

Kronborg Marine Bådsalg består foruden bådmæglervirksomheden også af et værksted, hvor man udfører mindre reparationer.

At der er pres på en branche, der i forvejen er i begrænset i omfang i Danmark, mærkes på flere måder end de rekordskabende salgstal.

- Vi har svært ved at rekruttere kvalificerede medarbejdere. Der kan være måneders ventetid på at få en mekaniker, der er specialist i både. Aktivitetsniveauet har aldrig været så stort som nu, fortæller Kirstine Sørensen.

Annonce

Drømmene om at sejle

- Der ligger nogle drømme hos folk, som de realiserer med købet af en båd. Men jeg tror også, at vi vil se, at flere igen forlader sejlerlivet her i efteråret, fordi det er for krævende eller svært at få fast havneplads, siger John Sørensen.

Han er selv sejler og var i 1997 skipper for kapsejladsen Sjælland Rundt, som Helsingør Sejlklub har arrangeret siden slutningen af 1940'erne.

- Vi har gennem nogle årtier mistet flere generationer af nye sejlere. Der skete jo det, at da man begyndte at kunne flyve til Thailand for bare 5000 kroner, ja, så faldt interessen for vandet herhjemme, som nu glædeligt er vendt tilbage hos danskerne.

John og Kirstine Sørensen traf hinanden, da de begge var ansat i en bank henholdsvis i Helsingør og i Hillerød. Da bygningerne Nordhavnsvej 9 kom til salg i 1992, slog de til og begyndte lidt blødt med købmanden og med bådudstyrsbutik.

Annonce

Gang i svenskerbutikken

- Dengang var købmanden en rigtig svenskerbutik. Vi var de eneste i byen, der havde lov til at sælge øl og spiritus efter klokken 19. De kom i store busser for at handle. Bådudstyrsdelen fik mange flere varer på hylderne og kunderne vendte stille og roligt tilbage, som i dag drives af vores makkerpar Bente og Henrik, som også har fået ekstra travlt i udstyrsbutikken. Købmandsdelen er siden hen solgt fra. Vi startede med at have en ansat, og inden for et år havde vi ca. 20 unge mennesker på lønningslisten.

Annonce

Kvittede trygheden

- Det krævede selvfølgelig noget af en beslutning at kvitte vores tryghed i jobbet som bankfolk med den sikre løncheck. Men vi trak stikket og startede en helt ny hverdag under samme tag, som vi på ingen måder har fortrudt den dag i dag, siger John Sørensen.


Det er hyggeligt at arbejde sammen. Vi svinger godt med hver vores stærke sider, som giver et godt "makkerægteskab” gennem hele livet

Kirstine Sørensen, ejer af Kronborg Marine


I 2004 fik John og Kirstine mulighed for at købe den gamle smedje på Nordhavnsvej 5 og i løbet af et par år fik de revet smedjen ned og opført deres kontorhus til bådsalget og sidebygningen, der i dag udlejes til dykkerbutik.

I snart 30 år har John og Kirstine arbejdet sammen med stort og småt her på Nordhavnen og mange venskaber er opstået.

- Det er hyggeligt at arbejde sammen. Vi svinger godt med hver vores stærke sider, som giver et godt "makkerægteskab” gennem hele livet. Vi har tilbragt utroligt mange år og timer i firmaet, som vi stadig gør, siger Kirstine Sørensen, der lige som sin mand håber at fortsætte virksomheden en årrække endnu.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce