Annonce
Helsingør

Derfor er det værd at købe en folkeaktie i Zar

Formand for Maritimt Værksted Hal 16 i Helsingør, museumsinspektør Nicolai Juel Vædele. Foto: Lars Johannessen
Annonce

Af Nicolai Juel Vædele

Formand for Maritimt Værksted Hal 16, Museumsinspektør Værftsmuseet

Foreningen Maritimt Værksted Hal 16 sælger folkeaktier til skonnerten Zar. Hvorfor det?

Siden jeg var en bette knægt og begyndte at sejle, har jeg hørt om og mødt et skib, der er kendt i hele Danmark. Det er den tremastede skonnert Fulton af Marstal. Fulton er ejet af Nationalmuseet og har i de sidste 50 år været en vigtig brik i den danske søfartsshistorie og en umistelig del af vores fælles maritime kulturarv.

Men Fulton er mere end det. Som pædagogisk platform har skibet spredt glæde og givet tusindvis af danske børn mulighed for at stifte bekendtskab med livet ombord. Skolebørn og udsatte unge har lært om Danmarks historie, de har se landets bøgelyse kyster i både sol og ruskevejr, de har snuset til sømandslivet, forstået betydning af teamarbejde, fået håndværksmæssige færdigheder og de har fundet fællesskab og læring om bord.

Annonce

Fælles historie

Igen og igen har jeg mødt mennesker, gamle som unge, der med smil og glæde i øjet har fortalt om deres lejrskole-oplevelser ombord på Fulton, der har givet dem oplevelser og læring for livet, og en kærlighed til Danmark og vores fælles historie.

Langt senere i livet mødte jeg Troels Kløvedal og Nordkaperen, der startede med at hjælpe københavnske narkomaner ud af afhængighed om bord på den smukke yawl på togter fra Danmark til Middelhavet. Siden begyndte Troels Kløvedal at skrive og lave film og han fik en hel nation til at forstå magien ved det blå ocean og vores lange maritime historie, der knytter vores lille ø-nation til havet. En fortæller-tradition som hans søn og børnebørn har videreført.

Fulton og Nordkaperens historier og betydning, er nogle af de forbilleder, der har fået Maritimt Værksted Hal 16 til at tage initiativ til at sælge Folkeaktier så vi i fællesskab kan beholde den tre mastede skonnert Zar i Helsingør til glæde for by, borgere, børn og besøgende.

Annonce

Maritim kulturarv

Skonnerten Zar er bygget under 2. verdenskrig og helt særlig del af landets maritime kulturarv på lige fod med Fulton.

Zar er et smukt maritimt visitkort for Helsingør, der klæder Kronborg, når det ligger i vores smukke havn. Men det kan blive meget mere end det. Skonnerten kan blive et enestående fælles projekt, der gør os stolte af vores by, af Nordsjælland og Danmark. Zar skal sejles med hjerte, historie, nysgerrighed og empati. Det giver mulighed for læring, håndværk, samarbejde, teamspirit, formidling og skelsættende oplevelser for børn og voksne, og skal inkludere dem, der er udsatte eller på anden måde er vanskeligt stillede. Skonnerten Zar kan folde hele Helsingørs fantastiske historie fra Sundtold, over skibsværft til nutiden ud på en meget konkret facon for gæster og besøgende, både på kajen og når skibets hvide sejl foldes ud på Øresund.

Det er derfor Maritimt Værksted Hal 16 beder om din opbakning og køb af folkeaktier fra dig som enkeltperson, fra små og store virksomheder, fra fonde, foreninger og interesseorganisationer og andre der vil byde ind med økonomi, visioner og organisation. Maritimt Værksted Hal 16 starter indsamlingen, men det skal være et fælles projekt for at lykkes.

Annonce

Professionel besætning

Det er ikke billigt. Et skib af Zars størrelse kræver professionel besætning og vedligehold. Det hverken kan eller må drives og sejles af frivillige. Andre skibe af Zars størrelse ejes af store virksomheder, fonde, kommuner eller staten.

Det foreløbige estimat ser således ud; Til køb og startdrift skal der findes 6-8 mio, kr. f.eks. via salg af folkeaktier til store og små investorer, der bakker op om formålet om Zar i Helsingør. Folkeaktien er en donation, der går ubeskåret til indkøb og startdrift af Skonnerten Zar. Det er ikke en investering med et potentielt afkast. Hvis der ikke indgås en købsaftale, opkræver vi ikke betaling for folkeaktien.

Den årlige drift til et aktivt sejlende skib er ca. 2 mio. kr, inkl. professionel besætning, vedligehold, værft mv. De udgifter skal findes via konkrete aftaler om sejladser med uddannelsesinstitutioner, almennyttige organisationer, virksomheder, kommune og andre. Det bliver hårdt arbejde, men ikke umuligt. Aftalerne skal vise et bæredygtigt projekt, og det skal ikke være sådan af vores lokalpolitikere fremover skal risikere at skændes om Zars driftsudgifter ved de årlige budgetforhandlinger.

Annonce

Model for ejerskab

Før der indgås en købsaftale skal der også findes en model for ejerskab. Det kunne f.eks. være en selvejende fond, en almennyttig forening eller anden professionel organisation måske en stor virksomhed eller en organisation. Der skal findes gode samarbejdspartnere blandt virksomheder, foreninger, skoler, kommuner, havn, museer mv, så driften sikres. Og parterne skal være indforstået med, at det er maritim kulturarv, pædagogisk platform, fællesskab, markedsføring og maritimt visitkort, der drives. Zar vil aldrig kunne sejle driften ind udelukkende via billet-ture i Øresund.

Så vi skal have smøget ærmerne op, hvis det skal lykkes.

Bak op om projektet. Køb en folkeaktie. Støt i fællesskab et projekt, der vil bruge og bevare enestående maritim kulturarv på en meningsfuld måde så både vi, vores børn og børnebørn kan være stolte af det.

Læs mere og køb din folkeaktie på:

https://mfs.dk/hal16-folkeaktie/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Corona: Intet nyt er godt nyt

Annonce