Annonce
Helsingør

En helt anderledes byvandring: De tager os med til byens glemte steder

Den gamle småkagefabrik Helsingør. Et af byens oversete steder, hvor livet også leves - overset. Foto: Lars Johannessen.
- Hold kæft, hvor det ligner lort, udbryder fotografen. Bemærkningen får kunstnerne til at smile. Med deres provokerende, anderledes kunst vil Anders Anton Hornstrup og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius opnå reaktioner. De ønsker at genoplive Helsingørs tomme, ubrugte og ødelagte steder.

HELSINGØR: - Der foregår et heftigt liv her. De drikker øl, spiser, sover, snakker, knalder med hinanden, smadrer ting. Vi var her i fire dage for at lave vores installationer og hver dag, når vi kom, var vores installation smadret. Vi oplevede en form for kommunikation med tags på små beskeder, vi satte op. Og alligevel er det jo et sted, der ikke eksisterer i byens døde kredsløb.

- Her på et tilsyneladende grimt og smadret sted, som nogen synes ligner lort,foregår der masser af liv, siger kunstnerne her ved en gamle småkag fabrik Helsingør, Anders Anton Hornstrup og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius. Foto: Lars Johannessen.

Anders Anton Hornstrup, tilknyttet Catch-centeret i Helsingør, teknolog, kunstner og hacker og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius, der er cand.mag i moderne kultur, har en baggrund i informationsvidenskab og laver lyd installationer,  møder vi ved Mirabellestien i Helsingør.

Kaos og ro

En glemt sti, der fører forbi en snavset sø, næsten skjult af vildtvoksende buske og græs, fører os ind i et af Helsingørs ikke-steder, som de to kunstnere kalder det.

Det er området ved den gamle Småkagefabrik, Småkagen, den gamle bowlinghal, tunnelen, en tidligere autoforhandler. Alt er smadret, knust og brændt af. Farvestrålende grafitti-tags fylder væggene.

Grafitti og tags på et ikke-sted i Helsingør. Foto: Lars Johannessen.

Alt er ved at forgå, mens træer og buske får lov til at passe sig selv. Engang var det et af Helsingørs aktive erhvervs- og fritidsområder. I dag er det en helt anden verden, et mærkeligt mix af kaos og ro.

Annonce

"Det ligner lort"

- Hold kæft, hvor det ligner lort, udbryder fotografen. Bemærkningen får kunstnerne til at smile. Med deres provokerende, anderledes kunst vil de gerne opnå reaktioner. Blandt andet som denne. De ønsker at genoplive byens glemte steder, der står tomme, ubrugte og ødelagte hen. De rapporterer fra efterladte steder på deres præmisser.


Mange mennesker i Helsingør færdes mellem supermarkedet, hjemmet, jobbet og institutionerne. Denne "faste rute" bliver til en fortælling om, at samfundet fungerer, mens steder som dette "ikke findes". Men det gør det altså alligevel

Anders Anton Hornstrup, kunstner, teknolog og hacker, tilknyttet Catch-centret


Ved denne sommers Passage festival lancerede Anders Anton Hornstrup og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius  "Everyday People" - en situationistisk vandring gennem steder og ikke-steder". Og ved Click-festivallen, der begynder nu, medvirker de to kunstnere ligeledes. Også her afdækker de skjulte ting.

Den gamle småkagefabrik Helsingør har været forladt i mange år. Men mange bruger stedet, der også forbinder og ligger meget tæt på kirke, gymnasium, supermarked og moske. Foto: Lars Johannessen.

- Mange mennesker i Helsingør færdes mellem supermarkedet, hjemmet, jobbet og institutionerne. Denne "faste rute" bliver til en fortælling om, at samfundet fungerer, mens steder som dette "ikke findes". Men det gør det altså alligevel og en del bruger det og har socialt fællesskab sådanne steder.  Også selv om det ligner et væltet lokum. Meget tæt på ligger vedtagne steder som Helsingør Gymnasium og Sthens Kirke, moskeen og Aldi.

En pop up workshop i tags- og grafittiteknik på den gamle Småkage er et forslag til, hvordan ikke-steder bliver til steder i Helsingør.  Foto: Lars Johannessen.

Dette ikke-sted forbinder alle de vedtagne steder. Vi inddrog dem i vores projekt til Passage festivallen. Sthens Kirke var meget åben, hvorimod vi ikke måtte komme ind i Aldi. Det er lidt sjovt, for i Aldi færdes alle mulige mennesker til dagligt, hvorimod kirken er et sted, en del mennesker ikke bruger i dagligdagen.


Meget er pakket pænt ind lige omkring Kronborg og fortællingen om Hamlet og Kulturværftet. Men der er en masse andre stemmer og samtaler i byen. Og der er mange overhørt stemmer.

Andrius K. Hofmann-Lagunavicius lyd- og lydinstallationskunstner, cand.mag i informationsvidenskab.


Kunstnerne stiller med dette projekt også spørgsmålstegn ved den måde, Helsingør definerer sig selv som kulturby på.

- Meget er pakket pænt ind lige omkring Kronborg og fortællingen om Hamlet og Kulturværftet. Men der er en masse andre stemmer og samtaler i byen. Og der er mange overhørte stemmer. Vi vil gerne være med til at nuancere alle disse samtaler med vores kunst og installationer.

Annonce

Fælleskab ønskes

En samtale, der har gjort særligt indtryk på kunstnerne Anders Anton Hornstrup og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius, var med en ung skater, der også færdes på ikke-stederne i Helsingør.

- Vi spurgte ham, hvad han kunne ønske sig allermest i Helsingør. Svaret var "fællesskab".  Det siger en hel del om, hvordan vi har indrettet vores samfund og det må få os til at stille spørgsmålet, om vi bruger vores ressourcer rigtigt.

Sådan kan vi bruge Helsingørs ikke-sted

Kunstnerne Anders Anton Hornstrup og Andrius K. Hofmann-Lagunavicius har flere visioner for, hvordan vi kan bruge et af Helsingørs mest ramponerede og glemte steder omkring Småkagen til noget positvt. Til nye fællesskaber i overraskende rammer, der inspirerer på nye måder.

-  De unge, der bruger ikke-stederne, vil gerne fortælle om deres kultur. Vi kan lave værksteder, hvor de for eksempel fortæller om tagging- og grafitti-teknik.

-  Pop up-shops.

- Musik og minikoncerter

-

Om situationisme

Situationistisk Internationale var en radikal avantgardebevægelse, der eksisterede fra 1957-1961. I centrum for bevægelsen var et opgør med kunstens funktion som vare og kunstneren som kunstner.

Situationisterne praktiserede en radikal spørgen til, hvad kunsten kan. De forsøgte at udvikle en radikal kritik ikke blot af samfundet, men også af kunstneren selv – at opløse kunstneren. Kreativiteten skulle i stedet bruges til at nytænke hverdagen, og kunsten skulle frisætte publikum i kraft af deltagelse.

Den centrale stemme var den franske filmkunstner og teoretiker Guy Debord. De mest kendte danske medlemmer var Asger Jorn, Jørgen Nash, J.V. Martin og Peter Laugesen.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Stor café i Helsingør i fare for at lukke: - Jeg sover ikke særligt godt for øjeblikket

Danmark

Fredagens coronatal: Fald i antal nysmittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Perfekt start: FC Helsingør åbnede 1. division med sejr over Fremad Amager

Erhverv For abonnenter

Salget af skriveborde eksploderede: Nu investerer lokal møbelbutik millionoverskud

Debat

Ugens kandidat: Hvem er Kari Jørgensen, egentlig?

Sport For abonnenter

Karakterbogen: Enghardt kom hjem med stil

Helsingør For abonnenter

Overfaldt pige ved benzinstation, men blev løsladt: Grov vold var ikke grov nok

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Sport For abonnenter

Genlæs livebloggen: FC Helsingør indleder sæsonen med snæver sejr

Kultur

Nu skal speederen i bund: Sådan bliver Helsingør europæisk kulturhovedstad i 2032

Navne

Tragisk udgang på bisættelse: Pårørende fik det dårligt i kirken og døde

Sport

Se videoen: FCH-anfører kun tilfreds med sejr i premieren

Erhverv For abonnenter

Lars fik angst efter ansats svindel: Nu er hans virksomhed igen ovenpå

Helsingør

Lokal mand anholdt: Sigtet for tyveri af flere end 100 gasflasker fra campingplads og byggemarked

Annonce