Annonce
Helsingør

Er du utryg i trafikken: Sådan får du magt over byens veje

Borgerne i Helsingør Kommune har netop nu mulighed for at få medbestemmelse over, hvad der skal ske på vejene i det næste årti. Foto: Lars Johannessen.
Helsingør Kommune er i færd med at udarbejde en ny trafiksikkerhedsplan. Kommunens borgere bedes om at komme med input om alt fra ønskede vejbump, hastighedsbegrænsninger og rundkørsler.

TRAFIK: Nu kan du få direkte indflydelse på, hvad der skal ske på vejene i Helsingør Kommune i de kommende år.

Helsingoranerne, hornbækkerne, espergenserne og alle andre i kommunen kan fra nu af og frem til den 3. oktober komme med input og idéer til den trafiksikkerhedsplan, som i øjeblikket er ved at blive udarbejdet.

En trafiksikkerhedsplan, som har til formål at skabe tryghed på asfalten og nedbringe antallet af ulykker.

Annonce

De gode idéer skal sendes ind via kommunens hjemmeside, hvor man også kan tilmelde sig et opfølgende online-borgermøde. Det møde vil finde sted den 28. september, og her vil idéerne blive drøftet borgere og beslutningstagere imellem.

Og netop det, at borgerne i så direkte grad kommer med på råd, er en selvfølge, lyder det fra de ansvarlige.

- Vi arbejder generelt med en øget grad af borgerinddragelse. I det her tilfælde giver det især rigtig god mening. Som embedsmænd kommer vi fint rundt i kommunen, men det er jo borgerne, som færdes lokalt i nærmiljøerne. Det er dem, som for alvor oplever eventuelle udfordringer i den trafikale hverdag, siger Christina Jakobsen fra Center for By, Land og Vand, som sammen med kollegaen Frederik Hansen er blandt tovholderne på sikkerhedsplanen.

- Borgerne har generelt en del på hjerte, og vi får især mange henvendelser om hastighedsproblematikker på vejene i øjeblikket. Så mon ikke der kommer en del ting ind, som vi kan arbejde videre med, spår Frederik Hansen.

Tryghed er afgørende

Èn af de borgere, som især er optaget af hastighed, er espergenseren Keld Olsen, der er formand for Espergærde Byforening.

Han mener nemlig, at hastighed og tryghed går hånd i hånd.

I det meste af Espergærde er det tilladt at køre bil med 50 kilometer i timen, og Keld Olsen er overbevist om, at det giver bedre mening at sænke hastighedsgrænserne og ikke blot etablere forhindringer på vejene - eksempelvis i form af vejbump.

- Jeg synes, at vi først og fremmest skal se på, hvordan vi ændrer vores generelle adfærd i trafikken. Og her skal vi sigte mod tryghed - og ikke kun mod sikkerhed. Jeg tror, at der kommer mere tryghed på vejene, hvis vi nedsætter hastighedsgrænserne. Det ville måske også få flere ud på cyklen, og det vil samtidig give et fald i antallet af ulykker, siger han.

Vi har ikke en ret stor datamængde, og derfor er det vanskeligt at arbejde med sådan en plan her. Vi ved jo, at der bliver gjort en masse observationer, som ikke meldes til politiet. Ting, som borgerne ser. Dem skal de bringe på bane, hvis vi skal i mål med det her.

Christina Jakobsen, Center for By, Land og Vand

Helt konkret peger han på, at hastighedsgrænsen i Espergærde skal ligge på 40 kilometer i timen, mens hastigheden i områderne omkring byens skoler skal helt ned på 30 kilometer i timen.

Han pointerer desuden, at det er de samme hastighedsgrænser, som man opererer med i Helsingborg på den anden side af Øresund.

Det er noget, som vil blive drøftet på det kommende borgermøde.

- Og jeg synes jo generelt, at det er fornuftigt at inddrage borgerne i det her. Borgerne bør være tæt på beslutningerne. Det giver en form for ejerskab, og ejerskab skaber bare en god sammenhængskraft i samfundet som helhed, siger han.

Annonce

Få ulykker

Den nye trafiksikkerhedsplan skal erstatte en plan, som blev udformet helt tilbage i 2001. Det gælder i grove træk om at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken.

Og der bliver faktisk registreret forsvindende få trafikulykker i Helsingør Kommune, og derfor er det en udfordring at udarbejde en konkret plan. Men det er netop her, at borgerne kan hjælpe til.

- Vi har ikke en ret stor datamængde, og derfor er det vanskeligt at arbejde med sådan en plan her. Vi ved jo, at der bliver gjort en masse observationer, som ikke meldes til politiet. Ting, som borgerne ser. Dem skal de bringe på bane, hvis vi skal i mål med det her, lyder appellen fra Christina Jakobsen.

Udformningen af planen er stadig på sit spæde stadie, men man har allerede nu fundet frem til strækninger, hvor man ved, at man vil sætte ind.

Det gælder eksempelvis Kongevejen, som topper listen over antallet af trafikulykker over de seneste år.

- Og på de strækninger er vi i gang med et analysearbejde, som skal munde ud i nogle konkrete løsningsforslag, fortæller Frederik Hansen.

Trafiksikkerhedsplanen forventes at ligge færdig efter nytår.

Annonce
Sport For abonnenter

Live: Hvem slutter fredagen på førstepladsen i 1. division?

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Omstridt by-forum lukker: - Kritikken har været hård

Helsingør For abonnenter

Kæmpe kloakregning på vej til lokale boligejere: - Det er ikke rimeligt

Sport

Anfører ude i topbrag: Skal giftes

Erhverv

Genstart efter en svær tid: Nu sprøjter den tidligere vaskehal sunde chokolader ud

Snekkersten

Ups - forkert adresse: Politi og redningsmandskab kørte forgæves

Helsingør For abonnenter

Koster tæt på en milliard kroner: Her skal Espergærdes veje og indkørsler graves op, så kloakvandet ikke ender i Øresund

Kultur

Guide: Fem ting du kan opleve til kulturnat i Hornbæk og Tikøb

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Helsingør

Første private lejer til nyt sundhedshus er på plads: - Vi vil gerne sætte endnu en nål på landkortet i Helsingør

Danmark

Løvkvist: Thulesen vil trække en streg i sandet - men vil Pia K. dele vandene?

Debat

Klumme: Udkantsdanmark, taberlandet - hvis det findes i virkeligheden, så har jeg endnu ikke fundet det

Erhverv For abonnenter

Festen udebliver for de erhvervsdrivende til kulturnat i Hornbæk: - Vi tjener ikke på det

Sport

Stadig ingen point: - Det er alt for tidligt at bekymre sig

Annonce