Annonce
Helsingør

Færre kystbanetog til tiden: For første gang i over et år betaler DSB kompensation til pendlerne

Antallet af forsinkede kystbanetog er stigende, og den udvikling fortsætter, tro pendlertalsman. Foto Lars Johannessen
I juni var rettidigheden på Kystbanen så lav, at de faste pendlere fik penge tilbage. Pendlertalsmand ser ikke optimistisk på fremtiden.

HELSINGØR: Mere end hver sjette tog på Kystbanen i juni overholdt ikke DSBs krav om kundepunktlighed. Det betød, at de faste pendlerne fik en kompensation på fem procent på deres månedskort.

DSB måler hver måned den såkaldte kundepunktlighed på forskellige strækninger. Hver strækning har et mål for, hvor mange tog, der skal køre til tiden, og hvis månedsresultatet ligger for langt fra målet, så skal de rejsende have en kompensation.

I juni levede 82,5 procent af kystbanetogene op til kravet om kundepunktlighed. Det er godt fire procent mindre end det mål, DSB forsøger at efterleve, nemlig 86,8 procent.

Annonce

Det er første gang i over et år, at kystbanens tog er så langt efter punktlighedmålene, at man betaler kompensation til pendlerne. Sidst det skete var i marts 2020, hvor pendlerne i øvrigt fik beskedne 1,0 procent af prisen på månedskortet tilbage.

Flere forsinkede tog

Det er dog ikke helt uventet, at det igen blev aktuelt med en kompensation. Efter i lang tid at have haft gode punktlighedstal, er udviklingen siden marts gået konstant ned.

  • I marts var punktligheden 89,1 procent.
  • I april var punktligheden 88,6 procent.
  • I man var punktligheden 87,2 procent

Holder den tendens skal der også udbetales kompensation for juli måned. Det er der allerede meget, der tyder på bliver aktuelt. Ikke mindst efter lørdagens store trafiknedbrud, hvor langt de fleste kystbanetog blev aflyst.

Pendlerformand Peter Langford forventer at der også i den kommende tid vil komme flere forsinkelse på Kystbanestrækningen. Foto: Ritzau/Scanpix

Spørger man Peter Langford, der er pendlertalsmand på Kystbanen, så regner han egentlig med, at punktligheden vil blive ved med at dale. Det er efter hans opfattelse en naturlig konsekvens af, at samfundet igen åbner mere og mere op, hvilket betyder at flere og flere igen tager toget.

- Så vi kan snart være tilbage til den triste situation, vi som pendlere har oplevet de seneste 10-15 år, slår han fast.

Annonce

Svenske forsinkelser

Peter Langford mener nu, at DSB og Danmark gør ganske meget for at forbedre forholdene. Det har for eksempel været en klassisk forklaring, at forsinkelserne skyldes togene fra Sverige. Det er en forklaring, som Peter Langford også ser underbygget, når man går ned i grundene til forsinkelserne. Derfor håber han også, at det vil få en effekt, når man fra december tager togene fra Sverige ud af kystbaneforbindelsen.

Fortæl os om din lørdag med Kystbanen

Lørdag blev Kystbanen ramt af store forsinkelser og mange aflysninger, hvilket ramte mange rejsende.

Var du en af dem, der blev berørt af forsinkelserne, Hvad betød de for dine rejseplaner, og hvordan synes du lørdagens trafikproblem blev løst.

Fortæl om dine rejseoplevelser og vurdering af Kystbanen på redakktionen@hd.net.dk.

Pendlertalsmanden peger dog også på, som det blev understreget i weekenden, at et forældet signalsystem og nogle ligeledes forældede sporskifter også bidrager til forsinkelserne. Der arbejdes på at modernisere begge dele, men man er langt fra i mål, konstaterer han.


Vi kan snart være tilbage til den triste situation, vi som pendlere har oplevet de seneste 10-15 år

Pendlertalsmand Peter Langford


Set med pendlernes øjne er der dog heldigvis stadig langt til udviklingen i 2019, hvor DSB i langt de fleste måneder måtte betale kompensation for manglende rettidighed. Den værste måned var juni 2019, hvor mere end hvert tredje tog var mere forsinket end det måtte være. Det betød, at pendlerne efter den måned fik 18 procent af månedskortets pris refunderet.

Tre minutter er den magiske grænse

Når man skal vurdere om et top er punktligt eller ej, så er målestregen 180 sekunder

De 3 minutter betyder, at man som rejsende betragtes som forsinket, hvis man ankommer mere end 3 minutter senere end angivet i køreplanen.

En eventuel aflysning bliver indregnet i punktlighedstallet, som om toget er ankommet for sent til alle stationer på strækningen. I

Kundepunktlighed indregner både togets punktlighed og fordelingen af kunder på de enkelte tog. Ved at indregne kundetallet, sikrer DSB, at myldretidstog med mange kunder vægter højere end tyndt belagte afgange i ydertidspunkterne.

Når der er fløjtet til afgang, så lukker den sidste dør cirka 20 sekunder før afgang for at sikre, at toget kører til tiden og for at hindre, at nogen kommer i klemme i dørene. Det er derfor, at toget ikke kan vente på kunder, der kommer for sent hen til toget.

Annonce
Espergærde For abonnenter

Efter voldsomt overfald på elev i Espergærde: Sådan vil skolen håndtere sagen

Danmark

Mandagens coronatal: 333 nye smittetilfælde - flere indlagte på sygehusene

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Medaljer til to stærke kvinder: Birgit og Lillian fik flot hæder

Espergærde For abonnenter

Espergensere vil undgå kloak-bøvl: - Bør ikke være den enkelte borger, der skal stå for det

Helsingør

Nu er politiet inddraget i sag om vold på Tibberupskolen

Navne For abonnenter

Lægerne kunne ikke stille noget op: Ole brugte den sidste tid på at skrive "dagbog" om sit liv til børnebørnene

Helsingør

Så du den også? - Mystisk 'kampvogn' spottet ved lokal skole

Espergærde For abonnenter

Bilister holder på cykelstien og parkerer ulovligt i sidegader: Nu kommer skole med opråb til forældre

Navne For abonnenter

Mindeord: Farvel til en helt særlig jazzmusiker

Forbrug

Tilbud onsdag aften: Du får ekstra 50 procent rabat på datovarer i supermarkeder

Danmark

Mormor advarer om trend på TikTok: Barnebarn svært forbrændt af stikflamme fra brandfarlig leg med spraydåse

Navne For abonnenter

De fleste har dette mirakel i køkkenet: Far og datter har brugt et år ved komfuret

Debat For abonnenter

Ulovlig moske: Muslimer svigter ved ikke at deltage i samtalen

Navne

Præsten er for længst steget ned fra piedestalen: - Det vigtigste er at være vedkommende for de unge

Annonce