Annonce
Helsingør

Fem ting, som erhvervslivet lærte af corona-nedlukningerne

Centerkonsulent i Espergærde Centret, Ulla Louring-Andersen, mener, at centret er heldige ved, at det har så mange selvstændige, som ikke er kæder, men som har enormt passionerede indehavere, for hvem butikkerne er deres livsværk. Foto: Lars Johannessen
Centerkonsulent i Espergærde Centret, Ulla Louring-Andersen, mener, at den største og mest givende læring af coronalukningerne har været, hvor vigtig en del af lokalsamfundene detailhandlen er.

CORONA: Det har været trænge tider, siden coronavirusset lammede store dele af Danmark. Ikke mindst detailhandlen har lidt under nedlukningerne, som har skabt store huller i manges budgetter.

Alligevel oplever centerkonsulent i Espergærde Centret Ulla Louring-Andersen nu en spirende optimisme. Først og fremmest på grund af genåbningen, men også fordi, at corona-nedlukningerne har skabt grobund for konstruktive tanker.

Annonce

Vigtigste læring

I Espergærde Centret har butiksejerne således ikke ligget på den lade side. Ulla Louring-Andersen fortæller, at de har brugt tiden på at finde ud af, hvordan de får det bedste ud af en svær situation.

Det er de lykkedes med, mener hun. Ikke mindst på grund af de lokales store støtte.

- For mig at se er det vigtigste, coronanedlukningerne har lært os, at folk har indset, hvor vigtig detailhandlen er for lokalsamfundene. Og det har medført en stor støtte, siger Ulla Louring-Andersen.

Desuden har coronaen trods alle udfordringerne også medført andre gode opdagelser for butikkerne i Espergærde Centret. Her er Ulla Louring-Andersen bud på fem gode ting, som coronavirusset har medført.

1 Salg gennem bagdøren og udbringning

- Mange butikker i vores center har lært, at det sagtens kan lade sig gøre med salg på alternative måder som for eksempel ud ad bagdøren. Det kan være ved, at folk ringer ind og bestiller en vare, som de henter ved bagdøren. Det har Flügger haft stor succes med. Andre begyndte også at køre ud med deres varer, siger Ulla Louring-Andersen.

2 Salg gennem Instagram og Facebook

- Flere har fundet ud af, at man faktisk ikke nødvendigvis behøver en "rigtig" webshop. Man kan faktisk nøjes med en primitiv webshop, som eksempelvis fungerer ved, at folk skriver en besked på Instagram, hvorefter de sammen aftaler, hvordan det skal leveres. Det har børnetøjsbutikken Paula for eksempel lykkedes godt med, siger Ulla Louring-Andersen.

3 Tid til renovering

- Rigtig mange har slebet gulvene, malet væggene eller renoveret på andre måder. Det har været svært tidligere, fordi butikkerne næsten altid har holdt åben, så det har måske været tiltrængt flere steder. Den mulighed har mange grebet, så jeg synes, at butikkerne herude fremstår rigtig flotte efter nedlukningen. Café Kaffeblomst har for eksempel fået slebet gulve og fået udskiftet alle vinduer, siger Ulla Louring-Andersen.

4 Finjustering af webshop

- Man har jo fortsat kunnet sælge varer gennem webshoppen, så rigtig mange har brugt tiden til at finjustere webshoppen, og det er jeg sikker på også gavner sig på den anden side af coronaepidemien, siger Ulla Louring-Andersen.

5 Tid til tiltrængt ferie

- Der er mange, som har brugt tiden positivt på endelig at få holdt en tiltrængt ferie. Det kan være svært, når man er i detailhandlen. Mange har fået ladet batterierne fudt op, så de var helt klar på den anden side af genåbningen, siger Ulla Louring-Andersen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce