Annonce
Helsingør

For farligt med småbåde i Kulturhavnen: Mindre fartøjer skal igen søge til Nordhavnen

Efter at have kørt et forsøg med både helt ned til 30 fod er mindstemålet for størrelsen på skibe, der gerne vil sejle ind i Helsingør Havn, igen blevet hævet til 50 fod, som der står skrevet her på siden af Nordre Mole. Foto: Vrej Gyozalyan
Efter at have åbnet for indsejling i færge- og Kulturhavnen for både ned til 30 fod har havneledelsen igen skærpet kravene til fartøjernes størrelse. - Tåbeligt, siger lystsejler.
Annonce

Helsingør: Efter godt et par års forsøg med at åbne for adgang for lystbåde på ned til 30 fod til færge- og Kulturhavnen i Helsingør har havneledelsen besluttet at vende tilbage til den oprindelige minimumsgrænse for bådstørrelserne på 50 fod.

I løbet af den seneste vinter blev de malede tal på siden af Nordre Mole ført tilbage fra 30 til 50, og det sker først og fremmest af sikkerhedsgrunde, oplyser havneassistent Jan Christensen.

- Fartøjer, der er under 50 fod, risikerer at blive overset af Sundbusserne, som bakker ud fra lejet for at komme ud. Der er for stor fare for påsejling, hvis der kommer et mindre skib ved indsejlingen, som ikke kan ses fra Sundbussernes lave bro, siger Jan Christensen.

Annonce

Skal melde sin ankomst

Forsøget med at lukke mindre lystfartøjer ind blev gjort for at tilgodese behovet for at lægge til ved flydebroerne under koncerter og andre større begivenheder på Kulturhavnen, men havneledelsen har altså valgt at gå tilbage til udgangspunktet.

- Det er dog stadig sådan, at skippere kan kontakte havnen fra bådene og bede om særskilt tilladelse til at lægge til i havnen med mindre både, og det er der i et vist begrænset omfang mulighed for, men der er ikke automatisk adgang for både under 50 fod - og det er der i parentes bemærket heller ikke for lystfartøjer over 50 fod, for også de skal advisere havnen om deres anløb, før der bliver givet grønt lys for indsejlingen,  siger havneassistenten.

Men Tommy Larsen fra Espergærde, som selv er lystsejler, finder restriktionerne tåbelige. Efter hans mening bør Kulturhavnen kunne bruges som lystbådehavn.

Annonce

Skal summe af liv

- Kulturhavnen skal summe af liv, og det kan lystfartøjerne være med til at skabe. Det ville være til gavn for alle, hvis mindre lystfartøjer kan lægge til ved for eksempel flydebroerne, så besætningerne kan gå op og bruge byen, handle og nå tilbage til bådene uden skulle traske hele vejen ud til Nordhavnen, lyder det fra Tommy Larsen.

Han sætter også spørgsmålstegn ved havnens bekymring for sikkerheden.

Lystsejler Tommy Larsen fra Espergærde mener, at der skal være plads til mindre lystsejlere i Helsingør færge- og kulturhavn. - Havnen skal summe af liv, mener han.

- Der sejler én sundbus, og de fleste lystsejlere ved, hvordan de skal gebærde sig i en havn og især i en færgehavn. Om mindre lystfartøjer krydser havneindløbet inden for den påkrævede sikkerhedsafstand, eller om de sejler ind gennem havneindløbet - ærligt talt, jeg kan ikke se problemet, og vi går glip af et stort potentiale, lyder det fra den lokale lystsejler.

Annonce

Erhvervshavn

Men alle forestillinger om en regulær marina i kulturhavnen bliver skudt ned af havnens ledelse.

- Ifølge havneloven må der slet ikke drives lystbådehavn i Kulturhavnen. Den skal bruges til erhvervsfartøjer og i en vis grad til gamle træskibe og skibsprojekter. I sjældne tilfælde kan et stort eller mindre fartøj, der ikke naturligt hører til i Nordhavnen, få mulighed for at lægge til kaj i havnen, men der kan ikke skrives kontrakt på en fast plads, og vi vil ikke fylde Helsingør Havn med lystbåde, som hører til i Nordhavnen, siger havneassistent Jan Christensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce