Annonce
Helsingør

Helsingør-bygget pilgrims-skib er blevet ophugget

Pilgrims-skibet "Akbar" ved Værftets udrustningskaj umiddelbart før afleveringen til det indiske rederi Mogul Line i 1971.

Det kombinerede last/passagerskib "Akbar" endte sine dage på ophugningsstrand i Pakistan.

Annonce

Skibshistorie: Det er snart 40 år siden, at Helsingør Værft lukkede nybygningsafdelingen, men der er endnu Helsingør-byggede skibe, der sejler rundt på verdenshavene.

Tallet kan dog snart tælles på en hånd eller to.

Et af de seneste Helsingør-skibe, der er forsvundet fra skibsregistret, er pilgrimsskibet "Akbar", som Værftet leverede til det indiske rederi Mogul Line i 1971.

Akbar var en nyskabelse - et kombineret last- og passagerskib, som var specielt udviklet til at transportere pilgrimme fra Indien til de muslimske helligdomme i Saudi Arabien - herunder Mekka.

For rettroende muslimer er det som bekendt en pligt at opsøge de hellige steder mindst én gang i livet.

Skibet var indrette til at medføre en betydelig last samt hele 1500 passagerer. Nogle få passagerer - og det var de mest velhavende - var indkvarteret i kamre over dækket, mens resten måtte tage til takke med indkvartering på mellemdækket.

Uden for den traditionelle pilgrimssæson kunne det 150 meter lange skib fungere som almindeligt lastskib.

Denne kombinationen af fragt og passagerer og skibet i al almindelighed vakte stor opmærksomhed - også uden for Danmarks grænser, da det blev præsenteret, og designet gav desuden Værftet i Helsingør inspiration til to skole/lastskibe, som senere blev bygget - nemlig "José Marti" til Cuba i 1977 og "Ibn Khaldoon" til Irak i 1978.

Annonce

Berygtet strand

Akbar fungerede i rollen som pilgrims-skib i en årrække, men blev så udkonkurreret af nye og billigere rejsemetoder - først og fremmest fly.

Skibet blev i stedet solgt - først til rederiet Shipping Corporation of India og siden til det indiske statsrederi, og det blev herefter primært brugt til fast rutefart mellem det indiske fastland og den indiske ø-gruppe Andamanerne, der er er populært turist- og rejsemål.

Her fungerede det frem til 2014, da rederiet fandt det for dyrt at modernisere det aldrende skib.

Det henlå derefter i havn i en række år og gik i forfald, og i 2019 blev det derfor besluttet at sælge det til ophugning, og det skulle ske hos ophuggerfirmaet Gaddani Ship Breaking, der er en del af skrotvirksomheden på den berygtede Alang-strand i Pakistan.

Her er der over en 15 kilometer lang strand etableret en række firmaer med sammenlagt 30.000 medarbejdere, som har specialiseret sig i ophugning af skibe under meget primitive forhold, hvor sikkerhed er et ukendt begreb, og hvor arbejdsulykker og endda dødsfald hører til dagens (u)orden.

Annonce

Også danske skibe

Mange danske skibe har i øvrigt også endt deres dage på den berygtede strand. Det gælder således flere Mærsk-fartøjer samt en række DSB-færger - ikke mindst den Helsingør-byggede Kong Frederik IX - blandt færgeentusiaster blot kendt som "Kongen", fordi den var et af de sidste og mest lysende eksempler på den stolte danske færge-tradition, som ikke mindst Værftet i Helsingør bidrog til.

Pilgrims-skibet Akbar nåede en alder på 49 år, og selv om mangel på vedligeholdelse betød et hurtigt forfald over den seneste år, så var skibet dog i maj 2019 i stand til selv at gennemføre rejsen til ophugnings-stranden for egen motorkraft - en dieselmotor af Værftets egen produktion.

Endnu et eksempel på det kram, der blev udført på det lokale værft.

For mig personligt var i øvrigt det lidt trist af høre om ophugningen af Akbar.

Som ganske ung journalist var jeg nemlig inviteret med på prøveturen på Øresund, og det var både en festlig og fremmedartet oplevelse med danske og indiske traditioner, der mødtes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Styrelse slår fast - skoler bør aflyse alle lejrskoler og klassefester

Sport

Bagom Bolden: Formentlig ikke set bedre

Annonce