Annonce
Debat

Helsingør Dagblad mener: Det er mildt sagt et dilemma, at det nye busnet går ud over menneskers livskvalitet

Redaktionschef Josephine Vedel. Foto: Lars Johannessen

De nye busplaner er kørt af sporet.

Sådan ser det i det mindste ud, når man læser artikler og den debat, der kommer fra borgere i Helsingør Kommune.

”Os i de små byer har ret til at kunne komme rundt,” som to elever, Astrid Bæhr Rostgaard og Amanda Kolding Hannesson fra Helsingør Gymnasium, sagde det til Helsingør Dagblad. Eller ”jeg er helt afhængig af servicebussen. Der er ingenting nu,” som en trist 92-årige Ellen Tørslev fortalte.

Annonce

Gymnasieeleverne bruger i dag en time mere om dagen på at komme i skole, og 92-årige Ellen føler sig isoleret i Espergærde. Hun var vant til at tage bussen for at besøge venner og for at gøre sine indkøb. Det kan hun ikke i dag, hvor hun skal bede om hjælp, hvis hun skal nogen steder fra sit hjem.

Det er trist.

Tilbage står konklusionen, at buslinjerne med de få passagerer var yderst vigtige for de passagerer, der rent faktisk benyttede busserne. Det er i særdeleshed et voldsomt indgreb i Ellen Tørslevs liv. For gymnasieeleverne er det ligeså, selvom de unge mennesker fortsat har mulighed for at komme rundt på trods af en længere transporttid. Den mulighed har Ellen Tørslev ikke.

Nogle gange handler det nemlig ikke bare om nye vaner, men om behov.

Helsingør Kommune skal selvfølgelig have et busnet, der fungerer bedst muligt for flertallet. Økonomien i en kommune som Helsingør er ikke til at servicere de få, for hvis det kun servicerede de få, ville busnettet i sandhed være kørt af sporet. Det er heldigvis ikke tilfældet.

Som byrådspolitikerne Janus Kyhl og Marlene Harpsøe skriver i et debatindlæg: ”Servicebusserne var en tryg og god måde at komme rundt på, hvis man har rollator eller kørestol. Men der var desværre for få, der brugte servicebusserne.”

Med beslutningen om at omlægge busnettet har de tilgodeset en kollektiv trafik for flest muligt.

Men dermed er det fortsat åbenlyst, at politikerne bør overveje at kigge op fra passagerstatistikkerne og i stedet kigge på, hvad busnettet betyder for de berørte passagerer. Nogle gange handler det nemlig ikke bare om nye vaner, men om behov.

Tilbage står spørgsmålet om, busserne skal køre for de mange eller for de få, der faktisk har brug for dem.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Lottes pigedrøm fik vokseværk: I dag ejer hun flere butikker og sælger fra Ålsgårde til Canada

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Nordsjælland

Gård fuldstændig overtændt: Svært forbrændt 82-årig kørt med eskorte på Riget

Navne For abonnenter

Planlagde sin bisættelse ned til mindste detalje - alligevel ville Jan ikke vide, hvornår han skulle dø

Helsingør

Sådan er skoledagen med skyhøj coronasmitte: Skolelærer med corona underviser online, og specialundervisning sløjfes

Helsingør

'Når havet vil ind, så kommer det ind': Beredskabet har fokus på udsatte områder, når stormen rammer

Antallet af børn med forældre på kontanthjælp er næsten halveret på få år

Nordsjælland

Lokale ildsjæle fremlægger forslag til at udvikle kystby: - Ellers ender vi som en soveby

Helsingør For abonnenter

Nu skal populært spisested privatiseres: Helsingør Kommune har overtrådt reglerne

Jesper Buch kalder sagen grotesk: - Åndssvage iværksætter-regler bremsede min datters virksomhed

Helsingør

Stormvarsel opjusteret: 'Farligt vejr' forventes at ramme Helsingør lørdag - sådan forbereder du dig

Topnazistens lillebror reddede mange fra de tyske kz-lejre: Men helten Albert endte selv som udstødt og glemt - fordi han hed Göring

Debat

Debat: DTU til Helsingør: Hvad kan der gøres for at få den maritime uddannelse hertil?

Kultur For abonnenter

Efter nej til kommunale frikadellerSpisekammeret: Kulturhus frygter at blive ramt af forbud

Espergærde

Ups! 60-årig mand fra Espergærde kørte direkte over ny rundkørsel

Annonce