Annonce
Erhverv

Helsingørs borgmester i direkte appel til minister: "Vi beder dig om at tage det her meget alvorligt"

Lystfiskerne ombord på en af turbådene i Helsingør nyder en dag på Øresund.  Foto: Lars Johannessen.
Et EU-forslag om mindre fiskekvoter risikerer at sende det endelige dødsstød ind til de sidste turbåde i Helsingør. Borgmesteren klar med flere løsningsforslag til fiskeriministeren.

TURBÅDE: Ophugningsstøtte, økonomisk kompensation og intensiveret fiskerikontrol med rekreative fiskere, som angiveligt i stort omfang overskrider fiskekvoterne og fisker ulovligt.

Det er nogle af de løsninger, som Helsingørs borgmester Benedikte Kiær, konservativ, foreslår i en direkte henvendelse til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri, Rasmus Prehn.

EU har lagt op til stærkt skærpede kvoter på torskefiskeriet i Østersøen og dermed Øresund i det nye år. Kvoter, der kommer til at ramme hårdt i turbådserhvervet. Som en af turbådsskipperne tidligere har sagt til Helsingør Dagblad, så bliver de foreslåede kvoter det endelige dødsstød til det ellers traditionsrige erhverv i Helsingør, der gennem tiderne har tiltrukket lystfiskere fra ind- og udland.

Annonce

Appel til ministeren

- Turbådsejerne har naturligvis stor forståelse for, at bestanden skal sikres, og der skal arbejdes for fremgang i bestanden. Med de kvoter der lægges op til, får hele turbådsbranchen i Østersøen utrolig svært ved at overleve som erhverv. Turbåds-ejerne vurderer, at der vil være en meget begrænset betalingsvillighed blandt deres kunder, når de kun må tage én eneste fisk med hjem fra en dag på båden til en pris i omegnen af 400 kr. Oven i dette er der to en halv måned fra januar til marts, hvor turbådene ikke kan fiske grundet fiskeforbuddet på torsk. Såfremt dette var et enestående år, kunne branchen for de flestes vedkommende godt overleve. Tilfældet er blot, at der langt fra er tale om et enkeltstående tilfælde, hedder det i det brev, som borgmester Benedikte Kiær nu ønsker byrådets opbakning til at sende til ministeren.

Turbådsfiskeri er en del af den maritime historie, selvforståelse og identitet i flere danske byer, hvor gæster kommer langvejs fra for at fiske på Øresund og i Bælthavet

Helsingørs borgmester Benedikte Kiær, konservativ
Annonce

Går ud over flere brancher

Hun understreger videre i sin henvendelse til ministeren, at branchen i forvejen er hårdt ramt økonomisk på grund af de stadigt mindre fiskekvoter. Ligeledes påpeges det, at når turbådserhvervet bliver ramt, så går det samtidigt ud over beslægtede brancher som turismen, overnatningssteder, restauranter og detailhandel, hvis turbådene helt forsvinder.

En kurvfuld store torsk kan blive et nærmest historisk syn langs Øresunds kyster. Foto Lars Johannessen

- Turbådsfiskeri er en del af den maritime historie, selvforståelse og identitet i flere danske byer, hvor gæster kommer langvejs fra for at fiske på Øresund og i Bælthavet. Historisk har der været mange turbåde, men blandt andet grundet trange økonomiske kår er antallet faldet drastisk siden 1990’erne. Det er ikke kun turbådene, der mister på denne nedgang. Udviklingen har også betydning for overnatningsfaciliteter, områdernes samlede antal besøgende, grejbutikker og detailhandlen, hedder det i appellen til ministeren.

- Turbådsejerne beder derfor om, at ministeren tager situationen med alvor og arbejder på bæredygtige løsninger, som kan sikre erhvervet og andre lokale erhvervsdrivendes overlevelse i fremtiden.

Sådan vil borgmesteren have minister-hjælp til turbåds-erhvervet

  1. Kompensation for måneder med fiskestop.Turbådsejerne kompenseres økonomisk for de måneder, hvori de ikke må fiske. Kompensationen kan foregå på nogenlunde samme måde som i forbindelse med hjælpepakkerne under corona-pandemien.
  2. Øget kontrol med fritidsfiskere fra båd. Det er turbådsejernes indtryk, at mange som fisker rekreativt fra egen båd overskrider kvoterne og sælger deres fangster sort. En intensiveret fiskerikontrol af rekreative fiskere fra egen båd vil medføre, at kvoterne i højere grad bliver overholdt og bestanden dermed sikres.
  3. Ophørsordning. Mange turbådsejere har svært ved at se en økonomisk bæredygtig forretning for sig, og der er ikke mange unge/nye, som kommer ind i erhvervet. En mulighed kan derfor være en periode med ophugningsstøtte til de turbådsejere, som ikke længere ønsker at fortsætte. Et ’slag-på-tasken’ siger, at der er ca. 25 turbåde i den danske del af den vestlige Østersø. Såfremt eksempelvis fem af disse ønsker at stoppe og det er forsikringssummen på deres både, som udbetales i ophugningsstøtte, vil udgiften beløbe sig til ca. 5 mio. kr. Borgmester Benedikte Kiær mener, at det er en begrænset økonomisk udgift i forhold til de økonomiske midler, der er anvendt til kompensation for minkerhvervet
Annonce
Helsingør

Tag kandidattesten her

Helsingør For abonnenter

Fremmed kvinde fødte tre børn i Amandas hus: Nu skaber hun nyt liv i den gamle fødeklinik

Danmark

Søndagens coronatal: 1349 positive svar ud af 67.000 testede

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Radikale spidser: - Det er svært at se forskel på Kiær og Christoffersen

Helsingør For abonnenter

Svindlere prøver næsten dagligt at stjæle fra 85-årige Gert: - Det er noget forbandet svineri

Helsingør

Det endte godt: Farvel til Strien og ud til Laden

Hornbæk

Gasudslip i lokalt supermarked: Medarbejder kørt til tjek på sygehus

Debat

Debat: Pilen peger mod byens to store partier - ikke mod Donatzsky

Erhverv For abonnenter

Allan giver sit livsværk videre: - Det bliver ligesom at få min anden ungdom

Danmark For abonnenter

Linus er så psykisk syg, at han må bo på bosted: Pludselig blev han direktør i fire selskaber

Helsingør

Ser du en valgplakat hænge her, må du anmelde det: Her er oversigten over ulovlige valgplakater

KANDIDATTEST

Ved du hvem, du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Sport

FC Helsingør måtte nøjes med et point mod bundhold efter rædselsstart

Hornbæk For abonnenter

En havneudvidelse har skabt splid i Hornbæk: Nu er en løsning på vej

Debat

Debat: Jeg kritiserer ikke alle offentlige ansatte

Annonce