HK-Seniorer på tur: Så både glas og Gavnø Slot

38 forventningsfulde HK-seniorer deltog i foreningens sommerudflugt der i år gik Holmegård Glasværk og Gavnø Slot og Park.

NÆSTVED: Vi var 38 forventningsfulde HK-seniorer, der tirsdag morgen kl. 08.00 mødte op ved det tidligere Sundkroen for at deltage i foreningens sommerudflugt der i år gik Holmegård Glasværk og Gavnø Slot og Park.

Vejret var her tirsdag morgen overskyet og køligt, men det ændrede sig hurtigt til skyfri himmel og en dejlig lun sommerdag, der var som skabt til dagens udflugt.

Bussen kom til tiden, og med alle godt placeret startede vi med kurs mod Holmegård. Efter et par timers kørsel var det blevet tid til et lille pitstop, sådan cirka midt på Sjælland. Vi fik strakt benene, benyttet toiletterne og fik en lille til halsen med lidt sødt til.

Annonce

Vi ankom til Holmegård Værk, som museet nu hedder. Holmegaard Glasværk blev dannet helt tilbage i 1825 men måtte efter cirka 200 år lukke for nogle år siden. Sidste år blev det omdannet til et museum for Holmegård Glasværk og Kähler Keramik. Museet skulle indeholde cirka 42.000 Holmegaard glas og 6.000 Kähler keramik, og det skal nok passe, udstillingen er imponerende og smuk med både glas og keramik i alle former.

Udover glas og keramik var der også en fascinerende udstilling af Jim Lyngvilds store historiske foto og kjoler.

Efter denne smukke udstilling af glas og keramik i flere etager, går turen videre mod Næstved og slottet Gavnø.

Efter frokost ved slottet, er der tid inden vi skal besøge selve slottet, til at gå en tur i den smukke park, der jo er kendt for alle sine smukke tulipaner, de er her i juni for længst afblomstret, så nu er det sommerblomster som bl.a. Bonderoser, pæoner med flere, der fryder vores øjne i den smukke park.

Gavnø Slot har en lang historie, den begynder helt tilbage i 1205 som Sankt Peder Kloster – det har gennem århundrede haft mange kendte ejere, det var Otto Greve Thott, der i årene 1755-58 gav slottet dets nuværende udseende og slottet er stadig i dag i Thott familiens eje.

Vi startede rundvisningen på slottet i det originale gamle kapel, hvor vores guide fortalte os om både kapellets og slottes historie. Da familien bebor første etage af slottet, sker rundvisningen på anden etage, der er fyldt med utroligt smukke og interessante gamle malerier af bl.a. tidligere ejere og beboere på slottet, som vores velinformerede guide fortalte os mange sande og mindre sande historier om. Derudover så vi diverse værelser, der gennem årene har været beboet af kendte personligheder samt en meget smuk spisestue.

Efter endnu en tur gennem parken tilbage til vores bus, går turen med en række godt trætte og oplevelsesfyldte pensionister retur til Helsingør.

Helsingør For abonnenter

Trods protester: Kommunen anlægger dyr superbane til fodboldlandsholdet

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Helsingør

Fire firmabiler skåret op: - Det er hamrende frustrerende

Helsingør For abonnenter

Celine spærres inde på sin konfirmationsdag: - Vi havde ikke fået noget at vide

Nordsjælland

Seks uønskede besøg hver dag i Nordsjælland:  Sådan kan du snyde tyven i ferien

Kultur

Nærheden er lige til at spise: Annette og Erik fra Villa Brinkly satser på bæredygtig hoteldrift og vilde råvarer

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Sommer i Danmark: Fire kunstudstillinger du burde se, når du er i Østjylland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Bergs Bureau: De mystiske bølger på det blikstille sund

Kultur

Barchef lovede gratis omgang for hvert mål: Måtte forære over 1000 fadøl til euforiske fans

Debat

Debat: Det kunne være endt rigtig galt - jeg er dybt taknemmelig for hjælpen, jeg fik

Debat For abonnenter

Det lykkelige babyboom kræver handling fra regeringen

Debat

Klumme: Opfordring: Det er tid til at selvvaccinere os mod frygt - og lidt om gylle