En influencer har ikke gjort det tydeligt nok i en række opslag på det sociale medie Instagram, at vedkommende reklamerede for virksomheders produkter.
Det mener Forbrugerombudsmanden, som oplyser i en pressemeddelelse, at hun har politianmeldt 22 opslag fra den pågældende influencer for skjult reklame.
- Det er ikke tydeligt, når en virksomhed er tagget i et opslag, og derfor er influenten blevet politianmeldt, siger forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen.
I opslagene, hvor der er reklameret for blandt andet tøj, tasker, smykker, skønheds- og tandbehandlinger, har den pågældende influencer skrevet virksomhedernes navne i opslagene, og i nogle opslag var det markeret, at det var en reklame.
I de tilfælde indgik ordet ”reklame” blandt en række såkaldte tags og hashtags, men det stod til sidst i opslaget. Det er ikke godt nok, mener Christina Toftegaard Nielsen, som har behandlet sagen mod influenceren efter flere klager fra forbrugere.
- Influenter har et stort ansvar over for deres følgere. Følgerne ser ofte op til influenterne og bliver derfor nemt påvirket af influenternes opslag, der kan fremstå som personlige anbefalinger.
- Derfor er det vigtigt, at følgere umiddelbart kan se, når der er en kommerciel hensigt med at vise tøj, smykker eller andet frem, siger hun i meddelelsen.
Forbrugerombudsmanden vurderer, at den pågældende influencer er selvstændigt erhvervsdrivende i markedsføringslovens forstand, og at vedkommende derfor klart skulle oplyse, at det var en reklame.
Den pågældende influencer bliver ikke nævnt ved navn i meddelelsen, men der er tale om en person ”med mange følgere”, oplyser Forbrugerombudsmanden uden at sætte noget tal på.
Det er sjette gang, Forbrugerombudsmanden politianmelder en influencer for skjult reklame.