Annonce
Erhverv

Københavns Lufthavne spår milliontab efter coronakrisen

Liselotte Sabroe/Ritzau Scanpix

Et tab på 450-750 millioner kroner efter skat. Sådan er forventningerne for 2020 hos Københavns Lufthavne.

Annonce

Københavns Lufthavne forventer et trecifret millionunderskud i 2020 på grund af coronakrisen. Det oplyser selskabet i en meddelelse til børsen.

Selskabet venter et tab på mellem 450 og 750 millioner kroner efter skat.

Luftfartsbranchen har været særdeles hårdt ramt af udbruddet af coronavirus, der har medført rejserestriktioner og grænsenedlukninger.

Det har betydet, at flyene har måttet blive på jorden, og passagertrafikken i Københavns Lufthavne har været den mindste siden Anden Verdenskrig.

Virusudbruddets store konsekvenser for økonomien har betydet, at der fra politisk hold er vedtaget flere hjælpepakker. Og de er faldet på et tørt sted for Københavns Lufthavne.

Uden dem ville tabet forventeligt have været på mellem 700 og 1000 millioner kroner i år, vurderes det torsdag.

Luftfarten står ifølge Thomas Woldbye, der er administrerende direktør for Københavns Lufthavne, i en meget alvorlig situation.

- Selv om der på det seneste er kommet positive udmeldinger om mere lempelige rejserestriktioner, vil det forventeligt tage lang tid, før den kommercielle passagertrafik vil komme tilbage til niveauet før Covid-19, siger han i meddelelsen.

Krisen har de seneste måneder fået Københavns Lufthavne til at gennemføre flere besparelser.

Der er igangsat besparelser for op mod 250 millioner kroner, og også fremover vil der være fokus på at tilpasse omkostningerne, oplyses det.

For at kunne tilpasse lufthavnen til de ændrede forhold efter coronakrisen er der blevet opsagt otte af 45 lokale aftaler og fire af 14 såkaldte kutymeaftaler inden for den største arbejdsgruppe, Security.

De omhandler planlægning og organisering af vagt- og turnusordninger for godt 970 ansatte.

Det skal gøre det lettere at organisere den måde, som de ansatte i Security er vagtsat på.

- Derfor har vi valgt at opsige de aftaler, der påvirker vores muligheder for at kunne udarbejde en vagtturnus, der passer til en situation og virkelighed, hvor der vil være større passagerudsving og usikkerhed om aktiviteten, end vi så før Covid-19, siger HR-direktør Kirstine Bergenholtz.

Det understreges, at forventningerne til årets underskud er behæftet med stor usikkerhed.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Debat

Klumme: De forbandede gule

Annonce