Annonce
Danmark

Katastrofen på Storebælt: Den værste togulykke i 30 år

Foto: Havarikommissionen
Annonce

Tidligt om morgenen 2. januar 2019 blev et IC-4 tog på vej mod Sjælland ramt af en sættevognstrailer fra et godstog på lavbroen over Storebælt. Skaderne i den forreste del af passagertoget var meget voldsomme.

1 Alvorligste ulykke i 30 år

Arkivfoto: Ritzau/Scanpix

Togulykken på Storebæltsbroen kostede otte mennesker livet - det var fem kvinder og tre mænd. 16 personer blev såret. To af de dræbte kom fra Odense, en var fra det nordlige Fyn, en var fra Østfyn, og en var fra det centrale Fyn. De øvrige kom fra Aarhus, Storkøbenhavn og Grønland. Med otte dræbte var ulykken på lavbroen den værste siden 1988, da otte mennesker blev dræbt og 72 kvæstet ved en ulykke, hvor et tog kørte af sporet ved Sorø.

2 Vogn ikke ordentligt fastspændt

Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Havarikommissionen har lavet meget grundige undersøgelser af ulykken på Storebælt. Ifølge en rapport fra kommissionen var årsagen til ulykken, at en sættevognstrailer ikke var spændt godt nok til godstoget fra DB Cargo. Også den hårde vind på tidspunktet for ulykken spillede ind.

3 Hjælp længere om at nå frem

Arkivfoto: Michael Bager

En del passagerer i det forulykkede tog har givet udtryk for, at de oplevede, at det varede længe, inden hjælpen nåede frem til det forulykkede tog på den mørke og forblæste bro. Klokken 7.35 kommer 112-meldingen. Det er lokoføreren, der forklarer, at lyntoget har ramt noget gods.

Klokken 8.12 kommer ambulancen med indsatslederen fra Det Akutte Sundhedsberedskab frem til ulykkesstedet. Responstiden er dobbelt så lang som vanligt, fordi ambulancen ikke kunne passere på motorvejen for bilkøer og biler i nødsporet. Desuden skal der bruges tid på at sikre, at ingen bliver ramt af den stærke strøm fra køreledningerne.

4 Identifikation trak ud

Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det var først to døgn efter ulykken, at Fyns Politi kunne offentliggøre, at samtlige otte omkomne var blevet identificeret, og at de dræbtes pårørende var blevet underrettet. Arbejdet med at identificere de dræbte blev udført at læger på Retsmedicinsk Institut i Odense med assistance fra retstandlæger samt politiet.

5 Krisecenter i Nyborg

Foto: Fyens Stiftstidende

Efter at være blevet reddet ud af det forulykkede tog blev passagererne i busser fragtet til et krisecenter, som i al hast var blevet oprettet i Nyborg. Passagerne blev alle tilbudt krisehjælp af psykologer. Siden blev der indkaldt til et møde for passagerer og pårørende.

91 passagerer og deres pårørende mødtes i slutningen af januar 2019 med politi, beredskab og andre offentlige myndigheder, som 2. januar var med til at redde dem ud af toget på lavbroen på Storebælt.

6 Mange har forsat traumer

Arkivfoto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

For nylig udgav Videnscenter for Psykotraumatologi på Syddansk Universitet en rapport, som belyser togulykkens psykologiske følgevirkninger for passagerer og pårørende. Og den voldsomme ulykke har sat sine spor. Ifølge undersøgelsen har en femtedel symptomer, der lever op til kravene til diagnosen for ptsd, mens 13 procent blot mangler ét symptom for at få diagnosen.

51 af de i alt 131 passagerer har deltaget i undersøgelsen. En femtedel lever op til depressionsdiagnosen. For angst gælder det 10 procent. Omfanget af lidelserne er uændret, siden den første undersøgelse af passagerne blev lavet fem måneder efter ulykken.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur

En offentlig nedsmeltning

Annonce