Annonce
Debat

Klumme: Det haster, kære transportminister

Klummeskribent Michael Randropp.

Fredag den 7. maj 2021 satte jeg mig ind i min nye bil, som på det tidspunkt havde kørt 2,3 km. Dermed er det en kendsgerning, at det varer meget længe, før jeg igen vil benytte den kollektive trafik. Men det er der mange andre, som snart vil gøre igen - og særligt hvis der kommer et ordentligt pendlerprodukt. Og det er her, du kære transportminister må træde i karakter og få presset de parter, som skal blive enige om et mere fleksibelt pendlerprodukt.

Det nuværende periodekort som forefindes i vores region er efter covid-19 ikke længere optimalt for rigtig mange. Der vil være flere, som kommer til at arbejde hjemmefra en eller flere dage om ugen, og dermed er det nuværende periodekort ikke særligt attraktivt længere, og enkeltbilletter er så dyre, at det i mange tilfælde er billigere at køre i bil. Det er vel ikke hensigtsmæssigt, når man gerne fra politisk hold vil reducere CO2-udslippet?


Annonce

Så udover markante prisstigninger i den kollektive trafik så er deres største fjende, bilen, blevet billigere.

Michael Randropp


For nogle år tilbage, før du blev transportminister, men imens jeg var talsmand, fjernede man en rabatordning, som ellers medførte at hvis man var pendler i et år, så fik man i grove træk godtgjort de uger, hvor man var på ferie. I Stockholm havde man på det tidspunkt således, at hvis man betalte for 12 måneder, så fik man to måneders rejse gratis. I Danmark fjernede man denne rabat med de mest vanvittige forklaringer, hvis jeg må have lov at være hudløs ærlig. Man sagde også, at når man fik bedre digitale værktøjer, kunne man evt. se på en lignende rabatordning igen. Set fra min stol er det nu. Gør det nu nemt og billigt at rejse i den kollektive trafik. Lad det nu blive sådan at man ikke skal tælle, hvor mange dage man skal forlænge sit periodekort med, så det passer med en weekend eller en ferie.

Få nu sagt højt kære transportminister, så trafikselskaberne bliver klar over at de skal finde en løsning: at der skal indføres et periodekort, som giver en rabat, som svarer til ferier og de dage man må arbejde hjemmefra, når man har rejst med den kollektive trafik i et år. Få indført at rabatten skal være minimum to måneder ved et års abonnement. Alternativ kan man også indføre en større procentrabat ved at rejse med den kollektive trafik, alt efter hvor mange rejser man foretager på sit rejsekort i hovedstadsregionens løbende 12 måneder, hvilket også var en del af planen undervejs i rejsekortets opstandelse, men ideen forsvandt som dug for solen kort før introduktionen.

Det er jo kendt for alle i dag, at særligt Nordsjælland blev ramt af ekstremt store prisstigninger - for nogles vedkommende var det over 40 procent på et år. Ikke overraskende medførte det et fald af brugere i den kollektive trafik, hvilket man også havde forventet fra politisk side. Udover det, er prisen for at have bil faldet, hvilket man kan aflæse på det som hedder kørselsfradraget. Så udover markante prisstigninger i den kollektive trafik så er deres største fjende, bilen, blevet billigere. Nu hvor der er så stort et politisk ønske om, at alt skal være mere miljørigtigt, så få nu presset på, så der bliver indført en ordentlig rabat - som er til at leve med.

Så kære transportminister, hermed er bolden lagt på straffesparkspletten. Få transportselskaberne til at skyde bolden i mål, score og herefter vil flere tilvælge den kollektive trafik.

Bliver der ikke gjort noget, så vil bolden ende i den anden ende, og privatbilismen vil score og vinde en endnu større markedsandel.

Om Michael Randropp

Michael Randropp, 1970, er boligforeningsrådgiver, gift og har boet i Humlebæk siden 2000. Michael er pendler og har i mere end et årti kæmpet for området. Den helt store passion er at opleve Europa.

Annonce
Helsingør

Tag kandidattesten til kommunalvalget her

Navne For abonnenter

Vognmand fra Saunte med interesse for mennesker, mursten og musik: Anders har taget sit sidste billede

Danmark

Mandagens coronatal: 1411 nye coronasmittede - højeste tal i efteråret

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Udrykning i Helsingør: Mindst 20 personer i masseslagsmål

Helsingør For abonnenter

Fritidshus steg 2,6 millioner på et år

Helsingør

Klimaforskere varmede op til topmøde: Vandstanden i Helsingør stiger, hvis isen begynder at smelte på Arktis

Erhverv

Helsingør-virksomhed er med i forreste række på klimatopmøde: - Vi vil gerne sætte tanker i gang hos verdens statsoverhoveder

Helsingør

Jette, Mette og Ann-Britt i fælles opråb: -Vi har simpelthen ikke tid nok til de ældre

Erhverv For abonnenter

Allan giver sit livsværk videre: - Det bliver ligesom at få min anden ungdom

Debat For abonnenter

Kommentar: Gæstfrihedens svære kunst

Helsingør

Bergs Bureau: Fredet mur i frit forfald - hvorfor griber de ansvarlige ikke ind?

KANDIDATTEST

Ved du, hvem du vil stemme på? Tag kandidattesten her

Helsingør

Ældreplejen har massiv mangel på medarbejdere: Sådan vil politikerne forbedre forholdene

Helsingør For abonnenter

Fremmed kvinde fødte tre børn i Amandas hus: Nu skaber hun nyt liv i den gamle fødeklinik

Alarm 112

55-årig kvinde er dræbt af knivstik i Tisvildeleje

Annonce