Annonce
Debat

Klumme: Er 'service' et ord, du kender?

Camilla Lysgaard er designer og indehaver af Lulu’s Love. Hun er tidligere medlem af bestyrelsen i Helsingør Handel. Camilla er gift med Jan og bor i Højstrup. De har sammen de voksne børn Valdemar og Mathilde. Foto: Torben Sørensen
Annonce

Nu skal man passe på med, hvad man siger, især når man som mig befinder sig i servicebranchen.

Service er efterhånden et ret slidt ord; hvis butikkerne i dit lokalmiljø går skidt, så er det nok fordi personalet giver en dårlig service, skrives der i de lokale aviser.

Hvis din bil ikke spinder som en mis, så er det nok fordi den har fået et dårligt serviceeftersyn. Når du ringer til dit telefonselskab, så er det 100 % sikkert, at du får dårlig service!

Når du endnu engang har glemt at fylde køleskabet op, så kan du gange med 100, at du har ydet en elendig ”morservice”, i hvert fald ifølge din søn.

Så kan man jo vende det hele lidt på hovedet. Hvis jeg gerne vil have en god service, hvad skal jeg så selv gøre for at modtage den?

Man kan jo starte med det nemme: Bede sønnen om selv at fylde køleskabet op. Så kan du være helt sikker på, at den står på cola zero, skildpadde-is, rugbrød og ost. Ikke at det ikke også ”kan noget”, men alligevel - måske ikke lige hvad jeg havde i tankerne.

Man kan også tænke over, om man måske selv ikke var i det helt gode humør, da man ringede op for at klage over ens telefonabonnement, som bliver ved med at ryge ind over Sverige, selvom du befinder dig på dansk grund. Tage det med et smil, når du er nummer 75 i køen og til sidst får fat i Malthe på 13 år, som alligevel ikke er i stand til at svare på, om du kan ændre dit abonnement og oveni hatten få den sidste nye iPhone gratis... Nej, vel?? På det tidspunkt er du måske ved at blive en smule træt i servicebetrækket.

Og når nu bilen stadig ryster, når nålen kommer op over de 90 kilometer i timen, og bilen stadig lyder som en motorsav, når den starter - ja, er det så fordi mekanikeren ikke har lavet et ordentlig serviceeftersyn? Eller er det måske fordi chaufføren kører en anelse sløjt?


Men igen, jeg har jo netop skrevet, at det er med hånden på hjertet, at jeg skriver denne klumme… SÅ… Selv jeg kan altså blive mere end drøntræt af dårlig service i for eksempel supermarkedet.

Camilla Lysgaard


Så er der det der med dine butikker, som du forhåbentlig handler i bare en gang imellem. Alt fra supermarked, boghandler og møbelforretningen til cafeen og kludebiksen.

Hånden på hjertet, mit eget hjerte; jeg forsøger altid selv at prøve at yde den gode service. Men ja, 8 ud af 10 gange tænker jeg, at jeg i hvert fald har prøvet at gøre mit yderste. De sidste 2 gange er jeg sikker på, at jeg er kikset! Og ærligt, nogle gange lykkes det bare ikke. Man er måske optaget med en anden kunde, telefonen ringer, eller man har måske ikke den vare, kunden netop ønsker.

Tro mig, de fleste butiksindehavere vil gerne yde en god service. De vil gerne præsentere netop deres by fra dens bedste side - og deres butik. De vil gerne have, at kunden synes godt om netop deres by og selvfølgelig deres butik, så de kan lokke kunden på genbesøg – og hvad er så bedre end at forsøge at yde en god service?

Men igen, jeg har jo netop skrevet, at det er med hånden på hjertet, at jeg skriver denne klumme… SÅ… Selv jeg kan altså blive mere end drøntræt af dårlig service i for eksempel supermarkedet. Det kan være alt fra manglende varer til... Ja, sorry to say… Manglende service.

Og her er det så lige, at jeg skal gribe i egen barm - eller indkøbsnet. For de - selvfølgelige mere end søde unge mennesker, som nu engang sidder i kassen - bliver man simpelthen nødt til at undskylde for.

De er mere end dårligt ”klædt på”. Her mener jeg ikke i ordets forstand, men at deres overordnede ikke lærer dem op fra ”day one”. Hvor skal de vide fra, hvad service er? Hvis man ikke gider tage den tid (eller bruge den ekstra månedsløn), det tager at give dem de nødvendige redskaber og viden om, hvad service er, så kan man ikke forvente, at det sidder på netop 8 ud af 10’s rygrad.

Så jeg prøver at smile overbærende, finde det i mit inderste. Mens jeg bander indvendigt over deres overordnede servicechef, hvis de har sådan en…

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce