Annonce
Debat

Klumme: Sagt med blødende hjerte: Hvor var jeg naiv!

Klummeskribent Michael Randropp.

Det nye år er startet forfærdeligt for mig, men samtidig også blevet en bekræftelse af, at det var den helt rette beslutning for to år siden at smide håndklædet i ringen og stoppe som talsmand.

For jeg havde ikke kunne bære at se Kystbanen for udvalgte stationer, kun have 30 minutters drift hele dagen og for hele strækningen 30 minutters drift om aftenen. En aflysning medfører reelt time drift på en togstrækning, som har Danmarks største belægningsprocent. Ud over dette er det ikke muligt at køre direkte til Danmarks største arbejdsplads (lufthavnen) osv.

Dette er kommet i værk i febrilskhed over, at man ikke ville lade tog køre fra Helsingør til Sverige. Det gav heller ingen mening, at tog fra Helsingør skulle køre til Göteborg. Det havde været en god ide, at Lund station var valgt som endestation (stationen er lige efter Malmø C). Men det politiske budskab lød så godt - ingen tog jo til Sverige. Da aftalen blev skrevet under, var det med argumentet, at togdriften skulle blive mere stabil - og det blev også sagt, at der ville være stationer på Kystbanen, som ville få ringere betjening - det var i 2017. Disse budskaber bragte jeg videre til medier, som gav Pendlerklubben stor dækning om disse udfordringer, som ville ramme Kystbanen. Jeg brugte tillige meget tid som talsmand på at oplyse lokalpolitikkerne, om udfordringerne der ville komme. Jeg fortalte også, at det var svært at få øje på, hvordan trafikken skulle blive mere stabil, da man så ville være afhængig af forsinkelser i togtrafikken fra Sydsjælland i stedet for togdriften fra Sverige.

Annonce

Det er derfor med blødende hjerte, at jeg ser en politisk aktivitet omkring Kystbanen angående den nye køreplan - for der er intet, der kan ændres

Michael Randropp

Nu ser vi så resultatet. Politikere, som vidste dette vil ske, er nu blevet aktive og vil forsøge at lave aftalen om - men det er for sent nu. Akkurat ligesom man oplevede ved Høje Taastrup station, da man byggede en ny togbane over Køge, som dermed ikke betjente Høje Taastrup så meget. Dette vidste lokalpolitikkerne godt ville ske - men det var først da borgene opdagede at Høje Taastrup blev ringere betjent at man politisk reagerede.

Jeg var så naiv, da jeg begyndte som talsmand. Jeg tænkte, at hvis man bare fortalte politikerne, hvad der ville ske i fremtiden, så ville de tage affære, inden det gik galt. Og hvis de ikke ville handle, så tænkte jeg, at så er det fordi, de tænkte, at dette ville de leve med. Det er derfor med blødende hjerte, at jeg ser en politisk aktivitet omkring Kystbanen angående den nye køreplan - for der er intet, der kan ændres.

Jeg kan godt forstå, at flere har politikerlede. Jeg stiller mig nu også i denne kø og føler at utallige timer er spildt. Når man ikke vil lytte, så må man føle. Desværre er det ikke politikerne, som får at føle, men det er pendlerne på Kystbanen, som må føle det forringede produkt.

Mit nytårsønske for 2022 er, at politikere lytter og agere efter det, som de får oplysninger om fra borgerne angående fremtidige uhensigtsmæssigheder - og gør de ikke noget ved dette, når de modtager disse, skal de holde op med at lade som om, de gerne vil gøre noget godt… når det er for sent.

Om Michael Randropp

Michael Randropp, 1970, er boligforeningsrådgiver, gift og har boet i Humlebæk siden 2000. Michael er pendler og har i mere end et årti kæmpet for området. Den helt store passion er at opleve Europa.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Lottes pigedrøm fik vokseværk: I dag ejer hun flere butikker og sælger fra Ålsgårde til Canada

Danmark

Fredagens coronatal: Sætter rekord med 53.655 smittede

Annonce

Seneste podcasts

Annonce
Annonce
Nordsjælland

Gård fuldstændig overtændt: Svært forbrændt 82-årig kørt med eskorte på Riget

Navne For abonnenter

Planlagde sin bisættelse ned til mindste detalje - alligevel ville Jan ikke vide, hvornår han skulle dø

Helsingør

Sådan er skoledagen med skyhøj coronasmitte: Skolelærer med corona underviser online, og specialundervisning sløjfes

Helsingør

'Når havet vil ind, så kommer det ind': Beredskabet har fokus på udsatte områder, når stormen rammer

Antallet af børn med forældre på kontanthjælp er næsten halveret på få år

Nordsjælland

Lokale ildsjæle fremlægger forslag til at udvikle kystby: - Ellers ender vi som en soveby

Helsingør For abonnenter

Nu skal populært spisested privatiseres: Helsingør Kommune har overtrådt reglerne

Jesper Buch kalder sagen grotesk: - Åndssvage iværksætter-regler bremsede min datters virksomhed

Helsingør

Stormvarsel opjusteret: 'Farligt vejr' forventes at ramme Helsingør lørdag - sådan forbereder du dig

Topnazistens lillebror reddede mange fra de tyske kz-lejre: Men helten Albert endte selv som udstødt og glemt - fordi han hed Göring

Debat

Debat: DTU til Helsingør: Hvad kan der gøres for at få den maritime uddannelse hertil?

Kultur For abonnenter

Efter nej til kommunale frikadellerSpisekammeret: Kulturhus frygter at blive ramt af forbud

Espergærde

Ups! 60-årig mand fra Espergærde kørte direkte over ny rundkørsel

Annonce