Annonce
Debat

Klumme: Om et år er det slut

Klummeskribent: Michael Randropp, 1970, er boligforeningsrådgiver, gift og har boet i Humlebæk siden 2000. Michael er pendler og har i mere end et årti kæmpet for området. Den helt store passion er at opleve Europa. Foto: Lars Johannessen

Det er dagen jeg ikke troede ville komme. Men præcis om et år er det en realitet. Jeg må knibe mig selv i armen og spole tiden næsten 10 år tilbage. Tilbage til den tid hvor næsten intet fungerede i DSB First og DSB vedlige-hold. Der var kaos. Alt for mange togsæt stod på værkstedet og de tog som var ude på skinnerne var fyldt med fejl - ikke på den måde at de udgjorde en sikkerhedsrisiko, men togsæt hvor døre, varme/køle anlæg ikke fungerede og toiletter var ude af drift. For få togsæt medførte større forsinkelser og oplevelsen af togets indvendige kvalitet, fik passagerne op i det røde felt.

På den svenske side var det skånetrafikken som skulle lytte til de massive antal klager over DSBFirst fra de svenske passagere. Som talsmand på strækningen kunne jeg mærke den stigende utilfredshed og frustration over at de blev lovet gang på gang at der nok skulle komme styr på det - ligesom DSBFirst også lovede det i de danske medier og til lands- og lokal politikkere i Danmark. Men det blev ikke bedre. Til de danske politikkere begyndte jeg efter et stykke tid at fortælle at hvis ikke der snart kom styr på dette, ville man i Sverige finde på alternativer. Og pludselig kom chokket. Skånetrafikken ville bygge nyt værksted i Sverige til mere end 1 milliard kroner og flytte vedligehold af tog fra Danmark til Sverige. Hvilket betyder man må vinke farvel til danske job og det gav fundament til at vi står hvor vi gør i dag.

I denne tid begynder man så at reparere tog på det nye værksted i Sverige og om præcist et år er det så slut med afgange, som vi kender det i dag fra Helsingør til lufthaven og Malmø. Flere ideer har været på tegnebrættet f.eks. at Kystbanen kun skulle køre fra Helsingør til Østerport. Jeg vidste denne løsning ikke var farbar men man lavede alligevel en stor dyr undersøgelse. Endnu en politisk igangsat undersøgelse for at vise at man forsøgte at finde løsninger - jeg vil mere påpege at det var røgslør, for at vise de Nordsjællandske politikkere at man gjorde noget fra Christiansborg.

Annonce

Løsning blev som forventet at tog fra Helsingør primært skal køre til Sydsjælland. Så fik man politisk sin vilje at skære trafikken fra mellem Danmark og Sverige. Men til hvilken nytte? Det må vi se om et år. Kystbanen har tidligere været bundet sammen med Sydsjælland uden succes. Og med de signalproblemer, som der syd på samt at man ikke har løst pladsmangel i røret “Østerport - København H”, er det svært at få øje på at det er den rette løsning. Vi ved at hver gang man skal foretage et togskift, falder der passagere fra - så vi må konstater at det vi ser ind i, er et tab for hele Øresundsregionen.


Kan jeg være ligeglad som bilist? Nej det kan jeg ikke, for hvis Kystbanen ikke fungerer vil endnu flere vælge bilen til - og så vil det til sidst ikke være umuligt at køre ind til byen hurtigere i bil end toget og miljøet vil blive belastet.

Michael Randropp


Vi nærmer os et kommunevalg hvor kandidaterne skal til at melde deres mærkesager. Kystbanen har ved de seneste 2 kommunevalg haft stor fokus fra flere kandidater på begge sider af spekteret. Hvad vil kandidaterne gøre for Kystbanen? Vil de kæmpe for at trafikken igen bliver bundet sammen Helsingør - Malmø? (Lund st. som ville være mest oplagt). Vil man arbejde på at røret får tilført de penge som skal til for at der bliver plads til de tog som skal køre igennem - eller er der nogle som siger, når vi nu ikke kan få tog til lufthavnen så lad os se på de perspektiver der kunne være i at vælge S-tog til Kystbanen? Det sidst nævnte ved jeg godt ikke er populært hos alle. Men det er der ingen af løsningerne som er.

Personligt mener jeg stadig med den indsigt jeg har, hvor jeg i starten af min talsmandsperiode sagde nej tak til S-tog på vegne af pendlerne, hvilket var fordi vi ønskede tog til lufthavnen med videre, at det nu er den rette løsning. S-toget kan give nogle helt andre muligheder end det vi har Idag udover at kunne komme hurtigere frem, så er det også meget mere miljø venligt.

Kan jeg være ligeglad som bilist? Nej det kan jeg ikke, for hvis Kystbanen ikke fungerer vil endnu flere vælge bilen til - og så vil det til sidst ikke være umuligt at køre ind til byen hurtigere i bil end toget og miljøet vil blive belastet. Personligt vil jeg vende tilbage til Kystbanen, hvis S-toget kom på Kystbanen. Kollektiv trafik handler ikke om mig, som enkelt person, men som flertallet måtte ønske sig det - så man kan i denne juletid ønske sig det, velvidende at man ikke altid får det man ønsker.

Rigtig god jul og godt nytår til jer alle.

Annonce
Helsingør For abonnenter

Chokpris: Danmarks dyreste sommerhus ligger i Hornbæk

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Fredagens coronatal: 324 nye smittede

Annonce
Annonce
Annonce
Sport For abonnenter

Live: Elijah Just smadrer FC Helsingør i foran med to!!!

Helsingør For abonnenter

Kæmpe kloakregning på vej til lokale boligejere: - Det er ikke rimeligt

Sport

Anfører ude i topbrag: Skal giftes

Erhverv

Genstart efter en svær tid: Nu sprøjter den tidligere vaskehal sunde chokolader ud

Snekkersten

Ups - forkert adresse: Politi og redningsmandskab kørte forgæves

Helsingør For abonnenter

Koster tæt på en milliard kroner: Her skal Espergærdes veje og indkørsler graves op, så kloakvandet ikke ender i Øresund

Debat

Klumme: Udkantsdanmark, taberlandet - hvis det findes i virkeligheden, så har jeg endnu ikke fundet det

Nordsjælland

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Helsingør

Første private lejer til nyt sundhedshus er på plads: - Vi vil gerne sætte endnu en nål på landkortet i Helsingør

Danmark

Løvkvist: Thulesen vil trække en streg i sandet - men vil Pia K. dele vandene?

Erhverv

Omstridt by-forum lukker: - Kritikken har været hård

Erhverv For abonnenter

Festen udebliver for de erhvervsdrivende til kulturnat i Hornbæk: - Vi tjener ikke på det

Kultur

Guide: Fem ting du kan opleve til kulturnat i Hornbæk og Tikøb

Annonce