Annonce
Debat

Klumme: På cykel med livet som indsats

Klummeskribent: Rasmus Thulin, 1974, bosiddende i Helsingør med kone og tre bonusbørn. Social- og sundhedsassistent på Nordsjællands Hospital i Hillerød. Den store interesse er sejlads og alt det praktiske som følger med at have kølbåd. Foto: Torben Sørensen

Forestil dig, at du sammen med dine børn kører stille og roligt på cykler. Lad os bare sige, at det er en sommerdag, og at I kører på en ellers fredelig cykelsti på Strandvejen gennem Hornbæk Plantage mellem Ålsgårde og Hornbæk.

Hvad I ikke har opdaget er, at der pludselig kommer en cyklist på racercykel bagfra. Han kører cirka 40 kilometer i timen og sætter ikke farten ned for at overhale jer, og vedkommende har ikke tænkt sig advare med en ringeklokke.

Lad os bare sige, at du har valgt at lade det ene barn cykle ved siden af dig på cykel. Så der er ikke meget plads mellem dit barn og racercyklisten, der nu vil overhale i høj fart. Lad os antage, at dit barn med sin cykel, i sekundet inden der bliver overhalet, vælger at dreje en lille smule mod denne racercyklist. Og så tænker jeg, at læseren selv kan tænke sig til resten, og hvad der vil komme til at ske i denne tænkte situation.

Annonce

Selvom situationen her er opfundet af mig, så er den ikke usædvanlig. Jeg har taget de første 100 cyklister i ikke at have ringeklokke monteret på cyklen. Det ved jeg, fordi jeg næsten dagligt konfronterer cyklister, når de overhaler mig med under 20 centimeters afstand mellem mig og dem.

I færdselsloven for cyklister står der, at alle cykler skal være monteret med en ringeklokke. Men der er ikke noget krav i denne lov, der siger, at denne ringeklokke overhovedet skal bruges, og hvornår den skal bruges. Der står heller ikke nogen anvisning af, hvor stor afstand man skal holde til en cyklist, man overhaler.


Personligt ville jeg have lyst til at lade mit eget barn på 8 år køre inde på et eventuelt fortov. (..) Det ville jeg gøre for at undgå faren ved at have cyklister og biler i høj fart, der vil overhale bagfra med minimal afstand. Men det ville koste mig 700 kroner i bøde at lade mit barn gøre det.

Rasmus Thulin


For at køre bil skal man have erhvervet sig et kørekort. I min forrige klumme beskrev jeg, hvorfor jeg i øvrigt er kritisk overfor dette kørekort. Men der er slet ikke noget krav om kørekort til cyklister. Og hvad kan årsagen være til dette?

Tænker man, at man kører langsommere på en cykel, end man gør i en bil, og at personskaderne ved et uheld på cykel derfor vil være mindre, end når man kører bil? Er det derfor, der ikke eksisterer et cykelkørekort? Har man tænkt over, at en cyklist er tilsvarende mere sårbar end en bilist? Og har man tænkt over, hvad der på den baggrund kan ske, når cyklister enten kolliderer eller er skyld i, at en medcyklist styrter på sin cykel?

Personligt ville jeg have lyst til at lade mit eget barn på 8 år køre inde på et eventuelt fortov. Under skarpe instrukser fra undertegnede selvfølgelig. Det ville jeg gøre for at undgå faren ved at have cyklister og biler i høj fart, der vil overhale bagfra med minimal afstand.

Men det ville koste mig 700 kroner i bøde at lade mit barn gøre det. Hvorimod en person på elscooter gerne må køre på fortovet. Og vedkommende på sådan en elscooter må køre op til 15 kilometer i timen på dette fortov. Det er svært for mig at se, hvorfor det på cykel skulle være så forbryderisk at opholde sig på et fortov ved så lave hastigheder som 10-15 kilometer i timen.

Ja i visse tilfælde kunne jeg selv have lyst til at køre på fortovet. Ved samme hastighed som 10-15 kilometer i timen. For jeg betragter det som værende livsfarligt at køre på en vej, hvor der ikke er cykelsti. Man kan måske køre i 10 minutter på vejen, hvor bilisterne holder afstand og kører uden om dig som cyklist. Men man kan være stensikker på, at der ret hurtigt på denne tur kommer en bilist, der ikke drejer det mindste til venstre for at overhale.

Jeg har aldrig hørt om en bilist eller cyklist, der har fået en bøde for at overhale en cyklist eller gående med 10 centimeters afstand til den, der bliver overhalet. Hvordan skal politiet kunne medvirke til at undgå sådanne tætte overhalinger og dokumentere disse 10 centimeter? Det har jeg ikke selv noget bud på.

Og jeg synes samtidig, det er meget svært at vide, at politiet giver 700 kroner i bøde for småforseelser, der ikke er til gene for nogen. Hvis politiet har lyst til at give bøder, kunne de så ikke kanalisere denne lyst over i noget undervisning, der kan ændre cyklisters og bilisters adfærd?

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kæmpe virksomhed fyrer medarbejdere midt i konkurs-forhandlinger: - Jeg har kollegaer, som ikke kan betale husleje

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Undersøger fordele ved metrodrift på Kystbanen: 'Flere afgange og forbedret punktlighed'

Helsingør For abonnenter

Hård kamp om elsket strand: Udskældt havneudvidelse rykker tættere på

Helsingør

Advarsel til trafikanter: Pas på sne- og isglatte veje

Sport

Hjalte Froholdt spiller i NFL, men det er ikke gået som forventet: - Det handler bare om at klø på

For abonnenter

Stakkels børnefamilier: Der er grotesk meget jule-tv, men her er de tre vigtigste

Debat

Debat: Alt fungerede perfekt, da jeg skulle have mit tredje stik

Helsingør

Handelsforeningen vil træffe historisk beslutning efter en helt håbløs julesøndag: - Hvor er alle folk henne?

Sygeplejersken Luca afleverer sin opsigelse: Han håber, at flere end 1000 vil følge trop

Navne For abonnenter

Ida har pakket 672 gaver ind til børn på Helsingørs krisecentre: -Det er dejligt at glæde andre

Erhverv For abonnenter

Efter forsinkelser og knas med Kina: Nu åbner Bettina butik og satser på international succes

Helsingør

Vildt uheld: Bil endte med hjulene i vejret - mand sad fast derinde

Annonce