Annonce
Debat

Klumme: Trafik: Helt trygt bliver det aldrig. Det er heller ikke meningen

Klummeskribent Aslak Gottlieb.Foto: Torben Sørensen

Selvom det er mere end 15 år siden, kan jeg stadig få en lammende fornemmelse i hele kroppen, når jeg passerer et bestemt sted på Hovvej i Espergærde. Som snefnug i vinden flyver mine tanker tilbage til den aften, da jeg var først ankomne til et alvorligt trafikuheld med dødelig udgang.

Sneen lå i store driver mellem kørebanen og cykelstien, så de var tilsyneladende svære at komme over for den lidt ældre mand, som blev ramt af bilen, da han passerede vejen. Af hensyn til de pårørende vil jeg undlade her at gå i detaljer med ulykkens omfang. Men nøjes med at konstatere at behovet for at standse en kraftig blødning var en del af den livreddende førstehjælp, jeg og en tililende beboer forsøgte at yde.

Til gengæld kender min kone og vores fire børn historien indgående. De har fået den udpenslet i dramatiske scener adskillige gange, når jeg har (mis-)brugt fortællingen i forsøget på at få dem til at fortsætte med at bruge cykelhjelm, selvom det, når man kommer den på i 7. klasse, ikke længere er spor sejt og at hjelmen i øvrigt bliver væk hele tiden.

Annonce

Nu er Hovvej i den søndre ende gravet op for at øge trafiksikkerheden med anlæggelsen af en rundkørsel som bindeled til Hornbækvej. Den kommende massive udvidelse af boligmassen i Espergærde har sat turbo på debatten om de trafikale forhold i Espergærde. Byforeningen lobbyer for nedsættelse af fartgrænsen til 40 km/t i hele Espergærde. Debatten kører på Facebook og i Dagbladet, som også følger op med journalistisk dækning.

Men. Lad os ikke stikke os blår i øjnene. Helt trygt at færdes i trafikken, bliver det nok alligevel aldrig. Og det mener jeg faktisk heller ikke, at det bør blive. Uanset hvor tæt vi pakker os ind i vat, er det at færdes i trafikken en potentielt farlig situation. Det er slet ikke meningen, at vi skal være trygge.

Aslak Gottlieb

Som jeg ser det, er det en no-brainer at trafiksikkerheden i Espergærde får høj prioritet, også i de kommunale budgetter. Krumtappen i den politiske argumentation for at invitere tusindvis af nye borgere til Espergærde var, at vi dermed øger skattegrundlaget. Fint nok. Lad os starte med at øremærke nogle af alle de dejligt mange penge på at trafiksanere byen.

Men. Lad os ikke stikke os blår i øjnene. Helt trygt at færdes i trafikken, bliver det nok alligevel aldrig. Og det mener jeg faktisk heller ikke, at det bør blive. Uanset hvor tæt vi pakker os ind i vat, er det at færdes i trafikken en potentielt farlig situation. Det er slet ikke meningen, at vi skal være trygge. Som trafikanter skal vi være på vagt og netop ikke have en falsk fornemmelse af, at situationen er normal. Vi har brug for reptilhjernen og må ikke negligere de faresignaler, den sender os. Men lære at afkode dem og anvende dem konstruktivt.

Derfor er det ærgerligt, når debatten har drejet sig om, hvordan vi gør det trygt at færdes trafikalt i Espergærde. Lad os få den drejet tilbage på sporet til at handle om, hvordan det bliver så sikkert som muligt, ikke mindst at være blød trafikant.

For et par uger siden fulgte Dagbladet en cyklende småbørnsfamilie på deres vej til skole. Det blev til en forsidehistorie med rubrikken: De små cyklister er utrygge i morgentrafikken. Hvordan den ellers udmærkede reportage nogensinde kan blive til en nyhed, er en historie for sig. Men om selve budskabet vil jeg nøjes med konstatere, at, ja, sådan er grundvilkåret, hver gang vi bevæger os ud i trafikken. Som far til fire børn, som alle har cyklet til skole hver dag, mener jeg at have en del erfaring at læne mig op ad.

Derfor skal vi stoppe med at foregøgle, at det nogensinde bliver helt trygt at færdes i trafikken. I stedet skal vi lære at leve med utrygheden og bruge den smart til at skærpe vores opmærksomhed på vejforholdene og vores medtrafikanter. Kunne vi blive enige om det? Og kan vi stole på, at der er konsistens i den politiske beslutning om at øge skattegrundlaget ved at udvide Espergærde med nye, fortættede boligområder, så trafiksikkerheden også i budgetterne bliver prioriteret højt? Så ville jeg være tryg.

Om Aslak Gottlieb

Aslak Gottlieb er selvstændig specialkonsulent i mediebranchen, medudgiver af tidsskriftet Social Kritik og lærebogsforfatter. Lokalt er han partner i netværket Vi samler hele Helsingør, formand for foreningen Helsingør Europæisk Kulturhovedstad 2032 samt medlem af bestyrelsen i Helsingør Teater. Han er tidligere skolelærer på Grydemoseskolen i Espergærde, hvor han bor med sine kone, som han har fire børn med.

Annonce
Erhverv For abonnenter

Kæmpe virksomhed fyrer medarbejdere midt i konkurs-forhandlinger: - Jeg har kollegaer, som ikke kan betale husleje

Danmark

Søndagens coronatal: Yderligere 11 er døde - 4326 har fået en positiv test

Annonce
Annonce
Annonce
Helsingør

Undersøger fordele ved metrodrift på Kystbanen: 'Flere afgange og forbedret punktlighed'

Helsingør For abonnenter

Hård kamp om elsket strand: Udskældt havneudvidelse rykker tættere på

Helsingør

Advarsel til trafikanter: Pas på sne- og isglatte veje

Sport

Hjalte Froholdt spiller i NFL, men det er ikke gået som forventet: - Det handler bare om at klø på

For abonnenter

Stakkels børnefamilier: Der er grotesk meget jule-tv, men her er de tre vigtigste

Debat

Debat: Alt fungerede perfekt, da jeg skulle have mit tredje stik

Helsingør

Handelsforeningen vil træffe historisk beslutning efter en helt håbløs julesøndag: - Hvor er alle folk henne?

Sygeplejersken Luca afleverer sin opsigelse: Han håber, at flere end 1000 vil følge trop

Navne For abonnenter

Ida har pakket 672 gaver ind til børn på Helsingørs krisecentre: -Det er dejligt at glæde andre

Erhverv For abonnenter

Efter forsinkelser og knas med Kina: Nu åbner Bettina butik og satser på international succes

Helsingør

Vildt uheld: Bil endte med hjulene i vejret - mand sad fast derinde

Annonce