Annonce
Helsingør

Kommune fejler i socialsager: Over halvdelen af klagesager skal gå om

I 2019 blev der samlet set klaget over 145 kommunale afgørelser på socialområdet samt handicapområdet. i 58 procent af sagerne var der sket fejl. Foto: Lars Johannessen
Ud af 145 klagesager inden for social- og handicapområdet har Ankestyrelsen i 84 tilfælde enten ændret afgørelsen eller bedt kommunen genoptage sagen.
Annonce

Når kommunen afviser borgere, der søger om hjælp og støtte inden for social- og handicapområdet, er det ikke alle, der accepterer et nej - og ofte med god grund.

I 2019 blev der samlet set klaget over 145 kommunale afgørelser på socialområdet samt handicapområdet.

84 af sagerne - svarende til 58 procent - blev enten ændret af Ankestyrelsen eller hjemvist, hvilket betyder, at kommunen skal genoptage sagen og komme med en ny afgørelse.

Det viser en opgørelse fra Ankestyrelsen over de såkaldte omgørelsesprocenter i landets kommuner.


Det er ikke første gang, at den omgørelsesprocent ligger højt. Det viser, at kommunen fortsat fejler i en stor del af de afgørelser, som borgere klager over

Jacob Svendsen, Handicaprådet og LEV Helsingør


Helsingør Kommune ligger også over landsgennemsnittet, når det handler om fejl i de behandlede klagesager.

På landsplan var der således en omgørelsesprocent på henholdsvis 41, 51 og 46 procent inden for social- børnehandicap-, og voksenhandicap-området, mens tallene for Helsingør Kommune er 50, 73 og 58 procent.

Annonce

Ikke første gang

Jacob Svendsen, der er næstformand i Handicaprådet og bestyrelsesmedlem i LEV Helsingør, kalder tallene for “deprimerende”:

- Det er ikke første gang, at den omgørelsesprocent ligger højt. Det viser, at kommunen fortsat fejler i en stor del af de afgørelser, som borgere klager over, siger Jacob Svendsen.

I en orientering til Byrådet fra Center for Særlig Social Indsats i Helsingør Kommune fremgår det, at der kun bliver klaget over en lille del af det samlede antal afgørelser fra kommunen:

“Med samlet cirka 4.000 årlige afgørelser er det i 0,3 procent af sagerne, at Ankestyrelsen har truffet afgørelse. Ud af det samlede antal afgørelser, udgør omgørelsesprocenten 0,15 procent,” skriver Center for Særlig Social Indsats.

- At der numerisk er få sager, er ikke et vigtigt argument. Virkeligheden er, at vi ikke ved, hvor mange, der har overskud til at klage, siger Jacob Svendsen, der er næstformand i Handicaprådet og bestyrelsesmedlem i LEV Helsingør.

Men det argument kan ikke bruges, mener Jacob Svendsen:

- At der numerisk er få sager, er ikke et vigtigt argument. Virkeligheden er, at vi ikke ved, hvor mange, der har overskud til at klage.

De omstødte afgørelser inden for social- og handicapområdet kan eksempelvis dreje sig om borgere, der søger om personlig assistance til praktiske gøremål i dagligdagen eller om økonomisk støtte til udstyr og redskaber.

Annonce

‘En bortforklaring’

Allan Berg Mortensen, der er byrådsmedlem for Enhedslisten, er rystet over, at kommunen fejler i så mange sager.

- Det er vældig, vældig skidt. Og det er en bortforklaring at sige, at antallet af klagesager kun udgør en lille del af det samlede antal afgørelser. Man er nødt til at erkende, at der skal gøres noget ved problemet.

Han slår fast, at det er umuligt at nå ned på en fejlprocent på nul - men lige nu er “tallet alt for højt”, siger Allan Berg Mortensen.

- Vi skal passe på borgernes penge, og det skal ikke være sådan, at enhver, der beder om noget, skal have det. Men jeg synes, at vi skal ned på et mere rimeligt niveau, hvor borgerne kan være trygge ved, at de får en fair behandling.

Marlene Harpsøe, der er formand for Social- og Beskæftigelsesudvalget, siger til Helsingør Dagblad, at målet er at få så få omgørelser, som overhovedet muligt:

- Jeg er meget optaget af, at hvis der er en sag, som Ankestyrelsen går ind og omstøder, så skal vi lære af det. Derfor går ved hver sag ind og ser på, om vi kunne have gjort noget anderledes her. Vi har kun en interesse i at gøre vores arbejde ordentligt, siger Marlene Harpsøe fra Dansk Folkeparti.

- Jeg er tilfreds med, at vi har både jurister og centerledere, der er inde over og sætter et arbejde i gang i forhold til at gøre det her bedre næste gang, tilføjer Marlene Harpsøe.

En del af sagerne handler ikke nødvendigvis om forkerte afgørelser, men om manglende dokumentation, forklarer hun:

- Det kan eksempelvis være en sag, hvor vi kan se, at borgeren har fået det bedre, men hvis dokumentationen ikke er i orden, så kommer sagen lige tilbage i hovedet på os, siger Marlene Harpsøe.

Fakta: Klager over afgørelser

2019, afgørelser fra Ankestyrelsen i sager fra Helsingør Kommune:

Samlet socialområde

Klagesager: 122

Omgørelser: 61 (50 procent)

Heraf:

Ændringer: 20

Hjemvisninger (sagen skal genoptages): 41

Børnehandicapområdet

Klagesager: 11

Omgørelser: 8 (73 procent)

Heraf:

Ændringer: 2

Hjemvisninger (sagen skal genoptages): 6

Voksenhandicapområdet

Klagesager: 12

Omgørelser: 7 (58 procent)

Heraf:

Ændringer: 2

Hjemvisninger (sagen skal genoptages): 5

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce