Annonce
Helsingør

Læserbrev: Det må bare ikke ske at hver 6. barn i Helsingør er tabt

Foto: Anders Kynde
Annonce

Jeg har fået tilladelse fra min veninde til at videregive sin datters forløb i dansk og matematik, som havde en god afslutning.

For ca. 40 år siden blev en lille pige født med iltmangel. Hun var 6 dage om at lære at sutte. Hun havde ”forsinket tale” og kunne først gå, da hun var 18 måneder gammel. Pigen havde svært ved at finde legekammerater. Hun havde muligvis ”impressiv afasi”. Hun mistolkede de andre børns nonverbale kommunikation. Hun havde derfor ingen ”rigtige venner”.

Pigen blev henvist til børnepsykiatrisk afdeling. Overlægen forklarede, at hun kun kunne komme gennem livet ved at benytte sit intellekt. Dette intellekt udviklede sig med alderen. Pigen blev ”rettet ind” med hjælp af støttepersonale i børnehave og fritidshjem.

Pigen bliver senere henvist til at starte skolegangen i specialklasse. Efter 2 måneder holder skolen en forældresamtale og læreren fortæller min veninde, at de ikke kan lære pigen at skrive og læse. Den opgave påtager jeg mig sammen med min veninde.

Pigen bliver flyttet over i en ”normal klasse” og min veninde og jeg lærer hende at synge ABC sangen. Hun lærer alle bogstaver, deres lyde, fonation og rækkefølgen af bogstaverne. Læreren i normalklassen angiver ved næste forældresamtale, at pigen er lige så dygtig som sine kammerater!


Jeg forstår ikke, at 15% af børnene i Helsingør dumper til 9. klasses eksamen.

Anne Reib


Min veninde og jeg skiftes til at læse med hende og læse op af et hav af børnebøger. Vi snakker med pigen, om hvorfor forfatteren har ønsket at skrive visse problematikker i børnebøger, som forfatteren havde erfaret, var problemer børn tumler med. Det er vigtigt at forældre og tanter viser engagement, når de hjælper barnet og viser, at de hygger sig med barnet under læringen. Hver gang der skulle synges, blev ABC sangen altid den første sang. Man kan jo fjolle og synge samtidig. Pigen fik læst højt hver aften, indtil hun var 12 år. I perioder da pigen havde lært at læse, skiftede mor og datter til at læse en side. Pubertetsbøgerne blev også en del af snakken om bøgernes indhold. Denne ”snak”, tror vi, kan forebygge, at sårbare børn kan komme ud i misbrug

Matematik blev ”leget ind”. Hun var med til at bage og afmålte både med gram og cm mål samt inddeling af lagkager. Hun kunne visuelt se at ¾ lagkage var større en ½ lagkage. ½ lagkage kunne skæres ud i 2 så en ½ lagkage blev til 2/4 lagkage.

Pigen endte med at få HF med middelkarakter, og valgte filosofi på C niveau.

Selvom pigens sociale liv stadig ikke er som andres, så kan man ikke undvære at kunne regne læse og bruge engelsk i disse ”ITtider”.

Jeg forstår ikke, at 15% af børnene i Helsingør dumper til 9. klasses eksamen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Helsingør

Mangel på daginstitutionspladser: Så mange børn kan ikke få en plads i deres egen by

Helsingør For abonnenter

Leder: Problemet skulle være løst for flere år siden

Annonce