Annonce
Debat

Læserbrev: Misinformation om CO2-emission

FORSEA færgen AURORA der sejler mellem Helsingør og Helsinborg.
Annonce

Læserbrev: To af Forseas færger sejler nu på batterier der lades op fra det danske og svenske elnet. Det blev på forsiden af Dagbladet den 21. juli udlagt til, at CO2-emissionen fra færgen Aurora var reduceret med 97 procent. Og i lederen dagen efter blev nyheden udlagt til at færgerne nu sejler på 97 procent grøn strøm.

Men ifølge varedeklarationen for miljøforholdene fra for eksempel forsyningsselskabet SEAS-NVE for 2019 udleder hver forbrugt kWh elektricitet 354 gram CO2 og 365 gram andre miljøgasser og 17 gram flyveaske og slagger samt 0,8 milligram radioaktivt affald.

Men det sker naturligvis ikke her i kommunen. Men da klima og vind og vejr er ret grænseoverskridende, er den hævdede miljø- og klimagevinst ved de eldrevne færger temmelig misvisende omtalt. Overdrivelsen er i hvert fald til at tage at føle på.


Det er jo en gammel sag, for kommunen fik for et års tid siden opsat måleudstyr netop på Kongevejen for at kunnen dokumentere de eventuelt specielt forurenende forhold netop der. Men siden har vi ikke hørt noget til sagen.

Bertel Johansen


Hvor meget bedre rent emissionsmæssigt denne driftsform er i forhold til den rene svovlfrie dieseldrift er det nok svært at redegøre præcist for, og dieseldriften efterlader i hvert fald hverken radioaktivt affald eller flyveaske. Men på sigt repræsenterer batteri-driftsformen uden tvivl et skridt på vejen til renere færgedrift, for el-produktionen går imod stadig mindre emissioner. Men det skal også noteres, at der er ydet EU støttemidler til færgernes konvertering, ellers var det næppe sket. Hvor meget de offentlige kasser har betalt er ukendt, men Helsingør Dagblad kan måske skaffe tal?

I lederen benytter redaktionschef Josephine Opstrup Vedel sagen til at plædere for renere trafik på Kongevejen, og nævner helt udokumenteret ”den (...) forurenende lastvognstrafik,” og efterlyser påtvunget partikelfilter og miljøzone.

Det er jo en gammel sag, for kommunen fik for et års tid siden opsat måleudstyr netop på Kongevejen for at kunnen dokumentere de eventuelt specielt forurenende forhold netop der. Siden har vi ikke hørt noget til sagen, men der må vel foreligge en rapport eller nogle data som Helsingør Dagblad måske kunne skaffe til offentligheden inden de rene påstande løber med den politiske agenda?

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce