Annonce
Helsingør

Lokaltog svarer på kritikken fra utilfredse borgere i Hellebæk: - I bliver nødt til at følge reglerne

Det var på togstrækningen, som krydser Bøssemagergade i Hellebæk, den udsædvanlige situation opstod. Foto: Lars Johannessen
Da bommene i søndags slog ned ved Bøssermagergade i Hellebæk, valgte en række utålmodige borgere at gelejde bilerne uden om bommene og over skinnerne.

HELLEBÆK: Det var en forkert beslutning, da utålmodige borgere valgte at dirigere biler uden om fastlåste bomme og over togskinnerne ved Bøssemagergade i Hellebæk.

Det forklarer Anne Frydendahl, som er kundechef i Lokaltog ApS, der blandt andet står for driften af togkørslen på strækningen mellem Helsingør og Gilleleje.

- Man overtræder færdselsloven, når man trodser bommene. Jeg forstår ganske enkelt ikke, at folk alligevel kører over skinnerne. Eller at folk endda hjalp til med at dirigere. Det er helt uforsvarligt, og jeg kan kun sige, at man bliver nødt til at følge reglerne, forklarer hun.

Annonce

Manglede reservedele

Anne Frydendahl forklarer, at Lokaltog allerede kort efter, problemet opstod, modtog en fejlmelding. Lokaltog modtager per automatik en melding, når der sker en teknisk driftsfejl.


Når bommene er nede, må vi forvente, at borgere bliver på den rigtige side af togskinnerne.

Anne Frydendahl, kundechef i Lokaltog ApS


Grunden til, at det alligevel tog nogen tid, før bommene igen fungerede, var at den udsendte tekniker havde brug for yderligere udstyr til at løse problemet.

- Da vores tekniker kort efter kom ud til bommene, opdagede han, at han manglede reservedele. Dem var han nødt til at hente et andet sted, og derfor blev det en længere periode, der var lukket, end det normalvis plejer at være, forklarer hun.

Anne Frydendahl understreger, at der ikke var noget »uforsvarligt ved jernbanekørslen« andet, end at borgerne trodsede bommene og upåagtet færdedes over skinnerne.

- Når bommene er nede, må vi forvente, at borgere bliver på den rigtige side af togskinnerne, forklarer hun.

Annonce

Opfordring

Helsingør Dagblad talte efter episoden med Jarl Eriksen, som var til stede, og som hjalp de utålmodige borgere over skinnerne. Han kritiserede blandt andet, at der ikke var noget direkte nummer til Lokaltog ApS.

Den kritik tager togselskabet til sig, om end de ikke kan love, at en sådan linje bliver oprettet.

- Vi evaluerer selvfølgelig efter sådan en episode. Det er en mulighed med en direkte linje, men det er ikke noget, vi har besluttet os for endnu, siger Anne Frydendahl og fortsætter:

- Politiet har vores nummer, så vi hører fra dem, hvis der opstår et problem.

Kundechefen i Lokaltog ApS opfordrer dermed til, at man griber situationen anderledes an, skulle en lignende episode finde sted.

- Drejer det sig om et teknisk problem, modtager vi fejlmeldinger med det samme. Men opdager man for eksempel, at der ligger noget på skinnerne, opfordrer vi til, at man straks kontakter politiet, siger Anne Frydendahl.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv For abonnenter

Kunde fik 300 kroner for et P. S. Krøyer-værk: Er det rimeligt, at antikvitetshandleren nu sælger det for 7.000 kroner?

Annonce